N_ROb Řízení obchodu

Vysoká škola finanční a správní
zima 2008
Rozsah
1/1. 8 hodin/semestr. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Ing. Pavla Břečková, Ph.D. (cvičící)
doc. Ing. Naděžda Petrů, Ph.D. (cvičící)
Garance
Ing. Pavla Břečková, Ph.D.
Katedra ekonomie a managementu (FES, KEM) – Katedry – Vysoká škola finanční a správní
Kontaktní osoba: Ing. Lucie Kindlová
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
N_ROb/cRKLks: Čt 30. 10. 14:00–15:30 K203, 15:45–17:15 K203, Čt 27. 11. 14:00–15:30 K203, 15:45–17:15 K203, P. Břečková
N_ROb/cRMO: každou lichou středu 12:15–12:59 M25, každou lichou středu 13:00–13:45 M25, N. Petrů
N_ROb/cR1PH: každou sudou středu 12:15–12:59 S21, každou sudou středu 13:00–13:45 S21, N. Petrů
N_ROb/cR2PH: každou sudou středu 14:00–14:44 S32, každou sudou středu 14:45–15:30 S32, N. Petrů
N_ROb/cR3PH: každý lichý čtvrtek 10:30–11:14 S33, každý lichý čtvrtek 11:15–12:00 S33, N. Petrů
N_ROb/pRMO: Po 20. 10. 10:30–15:30 M27, Po 3. 11. 10:30–15:30 M27, P. Břečková
N_ROb/pRPH: každý sudý čtvrtek 10:30–11:14 S01, každý sudý čtvrtek 11:15–12:00 S01, P. Břečková
N_ROb/uR1aPH: Út 9. 12. 19:15–20:45 S23, Út 6. 1. 15:45–17:15 S23, Út 13. 1. 17:30–19:00 S23, 19:15–20:45 S23, P. Břečková
N_ROb/uR1bPH: Út 9. 12. 15:45–17:15 S36, 17:30–19:00 S36, Út 6. 1. 17:30–19:00 S36, Út 13. 1. 15:45–17:15 S36, P. Břečková
N_ROb/vRMO: Pá 17. 10. 12:00–13:30 M24, 13:45–15:15 M24, Pá 14. 11. 12:00–13:30 M24, 13:45–15:15 M24, P. Břečková
N_ROb/vR2PH: Pá 3. 10. 15:30–17:00 S23, 17:15–18:45 S23, So 18. 10. 8:00–9:30 S23, Pá 31. 10. 15:30–17:00 S23, P. Břečková
N_ROb/vR3PH: Pá 3. 10. 12:00–13:30 S21, 13:45–15:15 S21, Pá 31. 10. 12:00–13:30 S21, 13:45–15:15 S21, P. Břečková
N_ROb/vR4PH: So 18. 10. 9:45–11:15 S33, 11:30–13:00 S33, So 15. 11. 8:00–9:30 S33, 9:45–11:15 S33, P. Břečková
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Anotace je stejná pro obě formy studia. Cíl kurzu: Cílem předmětu je komplexně seznámit studenty se základními pojmy v oblasti obchodu a jeho řízením, neboť jej lze bez nadsázky považovat za základ ekonomiky země a jejího hospodářství, stejně jako za základ fungování firmy, a to bez ohledu na oborové začlenění. V rámci předmětu dojde k rozšíření znalostní základny v oblasti typologie trhů, právní úpravy pro podnikání v obchodě v České republice, tvorby obchodních či obchodně marketingových plánů a jejich hodnocení, řízení obchodních pohledávek. Cílem je též zvýšit povědomí o důležitosti obchodních dovedností, specificích jednání, reportingu, klíčových smluvních ujednáních, dodacích podmínkách, a to nejen v obchodě tuzemském, ale i zahraničním, který je vzhledem k charakteru naší země i ke stále dravějšímu trendu internacionalizace nevyhnutelný. V přednáškách je kladen důraz na praktickou aplikaci a využitelnost znalostí na spotřebitelských a průmyslových trzích se záměrem vybavit absolventy školy znalostmi, jenž jim umožní vysoce kvalifikované uplatnění v podnikatelské i správní sféře. Absolventi budou znát význam obchodu v ekonomice státu a firmy, budou znát principy řízení obchodních operací, plánů a pohledávek, budou se orientovat v obchodní dokumentaci, posílí své obchodní dovednosti a budou schopni rozpoznat a reagovat na spektrum vyjednávacích technik. Budou též schopni identifikovat různé druhy obchodu, stejně jako způsoby expanze na zahraniční trhy, budou chápat principy fungování cla, kvót a souvztažných záležitostí; studenti budou též schopni posoudit význam národně-kulturních odlišností a zohlednit jej ve způsobu řízení obchodu.
Osnova
  • Tato osnova je určena pro prezenční studium, průběh výuky pro kombinované studium je uveden ve studijních materiálech formou metodického listu (ML). Obsah přednášek: Předmět je koncipován tak, aby v něm byly obsaženy aktuální trendy řízení obchodu v kontextu české integrace do evropských struktur. Obsah předmětu je rozdělen do dílčích okruhů, které jsou vzájemně tematicky nebo prakticky provázány: - Role obchodu ve struktuře podniku. Organizace obchodních činností, nástroje řízení obchodu. - Sjednávání podmínek obchodu. Kulturní odlišnosti a jejich vliv na řízení obchodu. - Kontrakt, klíčová ujednání obchodní spolupráce. Klíčové dokumenty v řízení obchodu. - Zahraniční obchod a internacionalizace firmy. Principy posouzení atraktivity teritoria. Formy vstupu na zahraniční trh. - Obchodní pohledávky, jejich řízení a zajištění. Platební nástroje a dodací podmínky v obchodě. - Psychologie obchodu a jeho řízení. Komparace řízení obchodu v typově odlišných podnicích. Manažer obchodu. Předmět poskytuje základní teoretické znalosti o oblasti obchodních vztahů a jejich řízení uvnitř i vně firmy, přičemž je směřován nejen do roviny obecné, ale zejména do roviny praktické (tj. využitelné v podnikové praxi).
Metody hodnocení
Prezenční studium: cyklus 6 přednášek a 6 cvičení, v rámci kterých bude teorie doplňována praktickými příklady, na základě nichž si posluchač vytvoří představu o faktické úloze řízení obchodu v podnikovém prostředí. Metody hodnocení: Udělení zápočtu vázáno na splnění povinností stanovených vedoucím cvičení (zpravidla vypracování prakticky zaměřené semestrální práce a její prezentace). Udělení zkoušky je podmíněno úspěšným složením písemné zkoušky, jež může být v opravném termínu kombinována ústním pohovorem. Vyučující metody: Kombinované studium: 4 řízené konzultace, v rámci kterých bude teorie doplňována praktickými příklady, diskutována a konfrontována s reálnými příklady z praxe posluchačů tak, aby si posluchač byl schopen vytvořit představu o faktické úloze řízení obchodu v podnikovém prostředí. Metody hodnocení: Udělení zápočtu je vázáno na aktivní účast na řízených konzultacích, udělení zkoušky pak úspěšným složením písemné zkoušky, jež může být v opravném termínu kombinována ústním pohovorem.
Informace učitele
Informace učitele: Literatura: Povinná: Doporučená: ROBBINS, S.P. – COULTER, M.: Management. Grada, 7. Vydání, edice „Profesionál“. ISBN 80-247-0495-1 HOFSTEDE, G. : Culture’s Consequences: International differences in work-related values. 1980, Beverley Hills: Sage Publications. ISBN 0-8039-1306-0 KAŠÍK, M. – HAVLÍČEK, K.: Marketingové řízení zahraničního obchodu. EUPRESS, VŠFS Praha, 2006. ISBN 80-86754-67-7 KLEIN, H.,M. – KRESSE, A.: Psychologie – základ úspěchu v práci. Grada. ISBN 978-80-247-2444-7 JOBBER, D. –LANCASTER, G.: Management prodeje. ComputerPress. ISBN 80-7226-533-4 OPLETALOVÁ, S.: Obchodní dovednosti. Rubico. ISBN 80-85839-36-9 WOODS, M.: International Business, Chapman a Hall, 1995. ISBN 0412-600-501 MACHKOVÁ, H. - ČERNOHLÁVKOVÁ, E. - SATO, A.: Mezinárodní obchodní operace. Grada Publishing. ISBN: 8024715902 TERMANN, S.: Umění přesvědčit a vyjednat. Grada Publishing, 1.vydání, 2002. ISBN 80-247-0304-1 CZINKOTA, M. - RONKAINEN, I. - MOFFETT, M. International Business. Harcourt, Inc., 2002. ISBN 0-03-033564-7
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2009, zima 2010, léto 2011, zima 2011, léto 2012, zima 2012, zima 2013, zima 2014, léto 2015, léto 2016, léto 2017, léto 2018, léto 2019, léto 2020, léto 2021, léto 2022, léto 2023, léto 2024, léto 2025.