B_PoP Podpora prodeje

Vysoká škola finanční a správní
zima 2009
Rozsah
1/1/0. 6 hodin/semestr. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PhDr. Karel Eliáš, CSc. (cvičící)
Ing. Vilém Kunz, Ph.D. (cvičící)
Garance
PhDr. Karel Eliáš, CSc.
Sekce managementu a marketingu (FES, KEM) – Katedra ekonomie a managementu (FES, KEM) – Katedry – Vysoká škola finanční a správní
Kontaktní osoba: Květoslava Dolejšová
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
B_PoP/cMKL: každý lichý čtvrtek 12:15–12:59 K312, každý lichý čtvrtek 13:00–13:45 K312, K. Eliáš
B_PoP/cMMO: každou lichou středu 10:30–11:14 M01, každou lichou středu 11:15–12:00 M01, V. Kunz
B_PoP/cM1PH: každé sudé úterý 12:15–12:59 E128, každé sudé úterý 13:00–13:45 E128, K. Eliáš
B_PoP/cM2PH: každou sudou středu 12:15–12:59 E128, každou sudou středu 13:00–13:45 E128, K. Eliáš
B_PoP/cM3PH: každé liché úterý 12:15–12:59 E129, každé liché úterý 13:00–13:45 E129, K. Eliáš
B_PoP/cM4PH: každé liché úterý 8:45–9:29 E129, každé liché úterý 9:30–10:15 E129, K. Eliáš
B_PoP/pMKL: každý sudý čtvrtek 12:15–12:59 K312, každý sudý čtvrtek 13:00–13:45 K312, K. Eliáš
B_PoP/pMMO: každou sudou středu 10:30–11:14 M15, každou sudou středu 11:15–12:00 M15, V. Kunz
B_PoP/pMPH: každé sudé úterý 8:45–9:29 E004, každé sudé úterý 9:30–10:15 E004, K. Eliáš
B_PoP/sM1aPH: St 14. 10. 14:00–15:30 E129, St 4. 11. 17:30–19:00 E129, St 11. 11. 15:45–17:15 E129, K. Eliáš
B_PoP/sM1bPH: St 30. 9. 17:30–19:00 E126, St 14. 10. 15:45–17:15 E126, St 21. 10. 17:30–19:00 E126, K. Eliáš
B_PoP/uMKL: Út 3. 11. 17:30–19:00 K205, Út 8. 12. 17:30–19:00 K205, 19:15–20:45 K205, K. Eliáš
B_PoP/vMMO: Pá 2. 10. 12:00–13:30 M16, 13:45–15:15 M16, Pá 23. 10. 15:30–17:00 M22, V. Kunz
B_PoP/vM2PH: Pá 23. 10. 12:00–13:30 E223, Pá 6. 11. 13:45–15:15 E223, Pá 20. 11. 12:00–13:30 E223, K. Eliáš
B_PoP/vM3PH: Pá 23. 10. 13:45–15:15 E224, Pá 6. 11. 12:00–13:30 E224, Pá 20. 11. 13:45–15:15 E224, K. Eliáš
Předpoklady
Předpoklady:úspěšně absolvovat 1. a 2. ročník studia
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Anotace je stejná pro obě formy studia. Cíl kurzu:seznámit studenty s podporou prodeje jako důležitou součástí integrované marketingové komunikace(resp. komunikačního mixu) a s novými trendy jeho pronikání nad linku ( tzv. through marketing).zejména půjde o strukturu, druhy a metody podpory prodeje, jejich plánování, realizaci a hodnocení účinnosti.Speciální pozornost bude věnována sponzoringu jako součásti podpory prodeje a jeho vazby na public relations, tzv.event marketing, corporate social responsiibility, atd.Návazně na tyto teoretické poznatky budou studenti v rámci cvičení, projektovat, realizovat a hopdnotit návrhy akcí na podporu prodeje s cílem je organizačně a manažersky zvládat a případně i realizovat v praxi.
Osnova
  • Tato osnova je určena pro prezenční studium, průběh výuky pro kombinované studium je uveden ve studijních materiálech formou metodického listu (ML). Obsah přednášek: Přednáška 1:Podpora prodeje jako nástroj integrované marketingové komunikace Historie jejího vzniku podpory prodeje a její vazby na ostatní součásti: reklamu,PR. Proč roste její význam i objem příslušné části marketingového rozpočtu. Podpora prodeje ve světle teorie učení. Strategie cílů firem-strategické, taktické, konečné. Integrace reklamy a podpory prodeje v každé etapě životního cyklu produktu. Plánování a realizace podpory prodeje-jednotlivé fáze. Regulace podpory prodeje. Přednáška 2:Kategorie marketingové podpory prodeje Segmentace cílových skupin podpory prodeje-spotřebitel, zprostředkovatel, prodejce-partneři anebo soupeři. Spolupráce dvou či více subjektů poskytujících rozdílné výrobky/služby, synergické efekty a jejich důsledky. Možné konflikty mezi jednotlivými členy distribučního procesu při podpoře prodeje-typy např.náklady na zásoby a jak je eliminovat. Přednáška 3: Metody a techniky podpory prodeje, zákaznické soutěže Metody podpory prodeje ve světle hyperkonkurence-inflace značek, krátkodobost v zaměření firem. Kupónové a cenové metody, strategie trvale nízkých cen vs. vysoká-nízká cena. Měření efektivity podpory prodeje- výzkum předběžný a následný. Dlouhodobá ziskovost programů na podporu prodeje ve vztahu k obratu, prodejním cenám a celkovým nákladům kampaní. Přednáška 4:Věrnostní programy Věrnostní programy jako zdroj dat při řízení vztahů k zákazníkům, dataminig a spolupráce tzv.front-office a back-office . Efektivní cílení podpory prodeje na základě věrnostních programů-segmentace.Multilevel marketing,jeho úskalí i potenciál,komunity-současní či budoucí spotřebitelé/partneři. Přednáška 5: Sponzoring Nedílná součást celofiremní marketingové strategie,corporate social responsibility podniku. Sponsoring jako efektivní platforma pro rychlé budování značky,image a goodwilu. Soulad mezi značkou a sponzorovanou aktivitou/sport,umění,charita,zdravotnictví,média,.../. Náklady na sponzoring a měření výsledných efektů.Sponzoring a PR. Přednáška 6:Event marketing a další podpůrné činnosti(výstavy a veletrhy,soutěže,atd.). Event marketing a jeho využití v interním a externím PR,desatero úspěšného „eventu“. Budoucnost výstav a veletrhů v rámci kampaní na podporu prodeje vs.internet a ostatní přímá média.Spotřebitelské soutěže/loterie-jejich síla a omezení-regulace. Rezerva:Pohled na vývoj/potenciál internetu a mobilní telefonie z hlediska podpory prodeje. V návaznosti na přednášky budou probíhat cvičení( celkem 6).Na závěr první přednášky si všichni studenti zvolí téma z přednášené problematiky(viz), které zpracují ve formě referátu, který prezentují v průběhu cvičení(termíny budou závazně stanoveny).Předpokladem pro udělení zápočtu bude:docházka,odpovídající úroveň referátu,úroveň prezentace a také diskuse v průběhu ostatních referátů.
Literatura
  • Blažková, M: Jak využít internet v marketingu. Praha, Grada Publishing, 2005. ISBN:80-247-1095-1
  • Foret,M.:Marketingová komunikace. Brno, Computer Press , 2006.ISBN:80-251-1041-9
  • Pelsemacker, P.; Geuens, M.; Van den Bergh, J.: Marketingová komunikace. Praha, Grada Publishing, 2003. ISBN:80-247-0254-1
  • Tellis,G.J.: Reklama a podpora prodej.Praha, Grada Publishing , 2000.ISBN:80-7169-997-7
  • Kotler,P.: Marketing Management .Praha, Victoria Publishing , 2000.ISBN:80-85605-08-2
Metody hodnocení
Vyučující metody:PS-přednášky + cvičení , KS-formou konzultací. Metody hodnocení: zápočet na základě referátu/seminární práce(5 str.) na téma, které si student zvolí dle následujícího postupu. 1/Popiště/analyzujte z pohledu buď:a)metody podpory prodeje,b)sponzoring či event marketing,c)věrnostní program a d)spotřebitelská soutěž 2/ve vybraném sektoru(dle OKEČ), tedy např.media,stavebictví,farmacie,atd. 3/ve vybraném podniku/organizaci 4/vybranou akci/kampaň/program.
Informace učitele
Pozn.Literatura je navržena tak,aby alespoň některé tituly byly dostupné studentům k knihovnách VŠFS.Z uvedených titulů půjde vždy o relevantní části k dané problematice nikoliv publikace jako celek.Zároveň vyučující předpokládá, že zájemci o tento obor průběžně sledují časopisy: STRATEGIE, MARKETING A KOMUNIKACE, EVENT PROMOTION,atd.Na jednotlivá aktuální témata budou studenti též upozorňování i v průběhu výuky.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2008, zima 2010, zima 2011, léto 2012, zima 2012, zima 2013, zima 2014, zima 2015, zima 2016, zima 2017, zima 2018, zima 2019, zima 2020, zima 2021, zima 2022, zima 2023, zima 2024.