VSFS:B_KD Komunikační dovednosti - Informace o předmětu
B_KD Komunikační dovednosti
Vysoká škola finanční a správnízima 2011
- Rozsah
- 0/2. 6 hodin KS/semestr. 3 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- PhDr. Marek Matějka (cvičící)
Mgr. Michal Tomčík, PhD. (cvičící) - Garance
- PhDr. Marek Matějka
Sekce managementu a marketingu (FES, KEM) – Katedra ekonomie a managementu (FES, KEM) – Katedry – Vysoká škola finanční a správní
Kontaktní osoba: Květoslava Dolejšová - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- B_KD/uVPH: Út 15. 11. 15:45–17:15 E024, Út 22. 11. 15:45–17:15 E024, Út 6. 12. 15:45–17:15 E024, M. Matějka
B_KD/vVMO: Pá 11. 11. 15:30–17:00 M14, 17:15–18:45 M14, Pá 9. 12. 12:00–13:30 M16, M. Tomčík - Předpoklady
- Předpoklady: U studentů se očekávají základní znalosti z obecné psychologie (případně sociální psychologie) a elementární orientace v sociologii. Očekává se ochota absolvovat audiovizuální záznam cvičného výkonu (tréninku), aktivní účast při praktických cvičeních. Vedle audiovizuálního záznamu se studenti podrobí i audiozáznamu.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
- Cíle předmětu
- Anotace je stejná pro obě formy studia. Cíl kurzu: V rámci výuky student získá elementární přehled v teorii tzv. měkkých dovedností, osvojí si základy efektivní komunikace, nacvičí si některé standardní komunikační situace, s využitím televizního záznamu a jeho analýzy získá přehled o podstatných komunikačních modelech, taktikách a nejčastějších chybách, které hrozí ve standardních komunikačních situacích. Výuka směřuje k posílení kompetencí v dané oblasti a umocnění kvalitativního osobnostního profilu účastníků kurzu (eliminace trémy a dalších mnohdy až patologicky se projevujících jevů - červenání se apod.).
- Osnova
- Tato osnova je určena pro prezenční studium, průběh výuky pro kombinované studium je uveden ve studijních materiálech formou metodického listu (ML). Obsah: Potenciál a limity osvojení si komunikačních dovedností jako podstatné součásti soft skills – ambivalence mezi "být svůj" a "být v roli", komunikace jako výměna informací,jako nástroj získávání respektu a vlivu a jako nástroj akceptace (navázání a posilování kooperace), mýty, omyly a chyby v lidské komunikaci, mylná očekávání, deklarované a reálné požadavky, komunikace a její éthos, nevyslovená sdělení, úskalí meritorních interpretací, spravedlnost vz. nepotismus, právo na praktické (účelové) chování, pravda a lež v komunikaci. Osobní marketing, sebeprezentace, sebereflexe, komunikační prostor,komunikační aktéři, chování, osobnost, autentičnost/spektakulárnost vystupování, zvládání ambivalence, antipatie, trémy, asertivní komunikace, jak čelit agování (acting out), nejčastější poruchy v komunikaci, (mimo komunikaci, v komunikaci). Verbální, paraverbální, nonverbální komunikace, prvky a funkce, standardní komunikační situace - krizová komunikace.
- Literatura
- povinná literatura
- Peters - Kühlinger, G., Friedel, J.: Komunikační a jiné „měkké“ dovednosti. Praha: Grada Publishing, a.s., 2007, ISBN 978-80-247-2145-3
- Kanitz, A.: Umění úspěšné komunikace. Praha: Grada, 2005. ISBN 80-247-1222-9
- Pease, A.: Řeč těla. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-582-2
- doporučená literatura
- Khelerová, V.: Komunikační dovednosti manažera. Praha: Grada, 1995. ISBN 80-7169-223-9
- Mikuláštík, M.: Komunikační dovednosti v praxi. Praha: Grada, 2003. ISBN 80-247-0650-4
- Další zdroje: IS VŠFS → osobní administrativa → ProQuest
- Výukové metody
- Výuka probíhá formou cvičení, věnovaných především nácviku praktických dovedností. Její součástí je TV záznam výkonů studenta a jeho vyhodnocení (praktická cvičení v TV studiu). Další modelovou situací vhodnou k procvičování je audiozáznam a jeho rozbor (zaměření na paralingvistiku). Rozsah povinné účasti ve výuce: Minimální povinná účast na cvičení / semináři v prezenčním studiu je 80%, na řízených skupinových konzultacích v kombinovaném studiu 50%. Studentům, kteří nesplní povinný rozsah účasti, mohou být v průběhu semestru zadány dodatečné studijní povinnosti (v míře, která umožní prokázat studijní výsledky a získané kompetence nezbytné pro úspěšné zakončení předmětu, například vytvoření seminární práce v rozsahu běžném, tj. cca 9 až 15 normostran A4 v souladu s Metodikou VŠFS). Na závěr kurzu studenti absolvují vědomostní test z probíraného učiva. Podmínkou pro přiznání zápočtu tak jest: minimální předepsaná účast na cvičeních, úspěšné zvládnutí testu (min. na 80%) a účast va videotréninku s následnou analýzou výkonu.
- Metody hodnocení
- Metody hodnocení: z (zápočet; 3 kredity) Aktivní účast na cvičeních, absolvování cvičných tréninků a analýzy výsledků. Písemný test základní teorie v rozsahu 20 otázek typu a, b, c, znalosti povinné literatury, individuální prezentování konkrétní komunikační situace před videokamerou.
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (zima 2011, nejnovější)
- Permalink: https://is.vsfs.cz/predmet/vsfs/zima2011/B_KD