B_MKE Manažerská kultura a etika

Vysoká škola finanční a správní
zima 2015
Rozsah
2/0. 6 hodin KS/semestr. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PhDr. Ing. Václav Kupec, Ph.D. (cvičící)
Ing. Eva Matoušková (cvičící)
Garance
PhDr. Ing. Václav Kupec, Ph.D.
Katedra ekonomie a managementu (FES, KEM) – Katedry – Vysoká škola finanční a správní
Kontaktní osoba: Ing. Edita Jerie, DiS.
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
B_MKE/pMRVMO: Po 14:00–14:44 M17, Po 14:45–15:30 M17, E. Matoušková
B_MKE/pRPH: každé sudé pondělí 17:30–18:14 E222, každé sudé pondělí 18:15–19:00 E222, každé sudé pondělí 19:15–19:59 E222, každé sudé pondělí 20:00–20:45 E222, V. Kupec
B_MKE/uMRPH: Út 6. 10. 17:30–19:00 E228, 19:15–20:45 E228, Út 20. 10. 17:30–19:00 E228, V. Kupec
B_MKE/vRPH: So 31. 10. 9:45–11:15 E122, 11:30–13:00 E122, Pá 13. 11. 13:45–15:15 E122, E. Matoušková
Předpoklady
Tento předmět nemá žádné předpoklady.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Uvést studenty do aktuální problematiky manažerské kultury, manažerské etiky a společenské odpovědnosti firem.
Studenti, kteří úspěšně dokončí daný kurz:
1. se budou orientovat v základních pojmech ze všech tří oblastí např.– definice pojmu organizační kultura, prvky organizační kultury, typologie firem apod.
2. budou umět vysvětlit souvislost firemní kultury se strategií firmy, vztah mezi morálkou a etikou, identifikovat klíčové oblasti SOF.
3. budou schopni argumentovat na téma výhody uplatňování etického i společensky odpovědného chování firmy, poukázat na případná úskalí v této oblasti.
4. budou znát, jak provést změny v manažerské kultuře, jak sestavit etický kodex i jak hodnotit SOF.
5. budou moci diskutovat na téma etický leadership a jeho přínos pro firmu, vliv manažera na organizační kulturu.
6. budou znát nejnovější přístupy k manažerské kultuře, manažerské etice i společenské odpovědnosti firem.
Osnova
  • Osnova přednášek:
  • 1. Organizační kultura. Pojem kultura, organizační kultura, prvky a struktura organizační kultury. Scheinův model.
  • 2. Organizační kultura (pokračování). Obsah, síla a zdroje organizační kultury. Vznik a vývoj organizační kultury. Organizační kultura a strategie. Organizační kultura a výkonnost.
  • 3. Typologie organizační kultury. Typologie organizační kultury, formulované ve vztahu k organizační struktuře. Typologie formulované ve vztahu k vlivu prostředí.
  • 4. Typologie organizační kultury (pokračování). Typologie ve vztahu k fázi vývoje organizace. Typologie formulované ve vztahu k chování organizace.
  • 5. Utváření a změna organizační kultury. Typy a modely změny organizační kultury. Analýza organizační kultury jako východisko změny organizační kultury.
  • 6. Utváření a změna organizační kultury (pokračování). Implementace a vyhodnocení změny organizační kultury. Nástroje utváření změny organizační kultury. Role managementu při utváření a změně organizační kultury.
  • 7. Manažerská a podnikatelská etika v tržní ekonomice. Charakteristika a vývoj podnikatelské etiky. Zdůvodnění studia podnikatelské etiky. Situace v ČR, rozdíly v evropském a americkém přístupu. Ekonomické důvody naplňování podnikatelské etiky v tržní ekonomice.
  • 8. Etické hodnoty v ekonomické praxi. Charakteristika morálky. Etika, vztah morálky a etiky.
  • 9. Principy, nástroje a metody etického řízení. Nástroje a principy etického řízení. Etický kodex.
  • 10. Manažerská etika. Etické řízení – zisk z hlediska etiky. Manažerská etika a její aplikace (morálka – erudice - aplikace). Etický leadership.
  • 11. Společenská odpovědnost firem (SOF). Vývoj, definice,charakteristické znaky. Oblasti společenské odpovědnosti. Argumenty pro/proti přijetí společenské odpovědnosti.
  • 12. Související koncepce a pojmy se SOF. Trvale udržitelný rozvoj, Firemní občanství, Firemní filantropie. Evropská unie a CSR, CSR v ČR. Implementace CSR do firemní praxe.
Literatura
    povinná literatura
  • LUKÁŠOVÁ, Růžena. Organizační kultura a její změna. 1. vyd. Praha: Grada, 2010, 238 s. Expert (Grada). ISBN 978-80-247-2951-0.
  • KUNZ, Vilém. Společenská odpovědnost firem. 1. vyd. Praha: Grada, 2012, 201 s. Expert (Grada). ISBN 978-80-247-3983-0.
  • PUTNOVÁ, Anna. Etické řízení ve firmě: nástroje a metody : etický a sociální audit. 1. vyd. Praha: Grada, 2007, Dotisk 2011, 166 s. ISBN 978-80-247-1621-3.
    doporučená literatura
  • SOUČEK Z., Zvítězíme i v globální ekonomice, Praha: Professional Publishing 2008, ISBN 978-80-86946-73-3
  • STÝBLO J., Management současný a budoucí, Praha: Professional Publishing 2008, ISBN 978-80-86946-67-2
Výukové metody
Přednášky, cvičení a případové studie v presenční formě studia, přednášky a konkrétní příklady z praxe v kombinované formě studia. Každé téma bude presentováno vyučujícím s využitím PPT presentace s následnou diskusí studentů na zadané téma. Minimální povinná účast v prezenční formě studia je 75%, v kombinované formě studia 50%. Studentům, kteří nesplní povinný rozsah účasti, mohou být zadány dodatečné studijní povinnosti (např. širší rozsah povinné seminární práce)
Metody hodnocení
Předmět je zakončen zápočtem. Kritériem je úspěšná obhajoba seminární práce v zadaném rozsahu a ve zvoleném tématu, která vychází z vlastních zkušeností buď při uplatňování manažerské kultury nebo etického přístupu nebo společenské odpovědnosti firmy.
Informace učitele
Další komentáře Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období. Předmět je zařazen na období ZS
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2014, zima 2016, zima 2017, zima 2018, léto 2020, léto 2021, léto 2022, léto 2024, léto 2025.