B_MKE Manažerská kultura a etika

Vysoká škola finanční a správní
zima 2017
Rozsah
2/0. 6 hodin KS/semestr. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PhDr. Ing. Václav Kupec, Ph.D. (cvičící)
Garance
PhDr. Ing. Václav Kupec, Ph.D.
Katedra ekonomie a managementu (FES, KEM) – Katedry – Vysoká škola finanční a správní
Kontaktní osoba: Lenka Bažantová
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
B_MKE/pBRPH: každou sudou středu 17:30–18:14 E128, každou sudou středu 18:15–19:00 E128, každou sudou středu 19:15–19:59 E128, každou sudou středu 20:00–20:45 E128, kromě St 15. 11. ; a St 15. 11. 17:30–19:00 E007KC, 19:15–20:45 E007KC, V. Kupec
B_MKE/vKMRMO: Pá 8. 12. 15:45–17:15 M22, 17:30–19:00 M22, So 16. 12. 9:45–11:15 M27, V. Kupec
Předpoklady
Tento předmět nemá žádné předpoklady.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Uvést studenty do aktuální problematiky manažerské kultury, manažerské etiky a společenské odpovědnosti firem.
Studenti, kteří úspěšně dokončí daný kurz:
1. se budou orientovat v základních pojmech ze všech tří oblastí např.– definice pojmu organizační kultura, prvky organizační kultury, typologie firem apod.
2. budou umět vysvětlit souvislost firemní kultury se strategií firmy, vztah mezi morálkou a etikou, identifikovat klíčové oblasti SOF.
3. budou schopni argumentovat na téma výhody uplatňování etického i společensky odpovědného chování firmy, poukázat na případná úskalí v této oblasti.
4. budou znát, jak provést změny v manažerské kultuře, jak sestavit etický kodex i jak hodnotit SOF.
5. budou moci diskutovat na téma etický leadership a jeho přínos pro firmu, vliv manažera na organizační kulturu.
Výstupy z učení
Studenti, kteří úspěšně dokončí daný kurz:
1. se budou orientovat v základních pojmech ze všech tří oblastí např.– definice pojmu organizační kultura, prvky organizační kultury, typologie firem apod.
2. budou umět vysvětlit souvislost firemní kultury se strategií firmy, vztah mezi morálkou a etikou, identifikovat klíčové oblasti SOF.
3. budou schopni argumentovat na téma výhody uplatňování etického i společensky odpovědného chování firmy, poukázat na případná úskalí v této oblasti.
4. budou znát, jak provést změny v manažerské kultuře, jak sestavit etický kodex i jak hodnotit SOF.
5. budou moci diskutovat na téma etický leadership a jeho přínos pro firmu, vliv manažera na organizační kulturu.
Osnova
  • Osnova přednášek:
  • 1. Organizační kultura. Pojem kultura, organizační kultura, prvky a struktura organizační kultury. Scheinův model.
  • 2. Organizační kultura (pokračování). Obsah, síla a zdroje organizační kultury. Vznik a vývoj organizační kultury. Organizační kultura a strategie. Organizační kultura a výkonnost.
  • 3. Typologie organizační kultury. Typologie organizační kultury, formulované ve vztahu k organizační struktuře. Typologie formulované ve vztahu k vlivu prostředí.
  • 4. Typologie organizační kultury (pokračování). Typologie ve vztahu k fázi vývoje organizace. Typologie formulované ve vztahu k chování organizace.
  • 5. Utváření a změna organizační kultury. Typy a modely změny organizační kultury. Analýza organizační kultury jako východisko změny organizační kultury.
  • 6. Utváření a změna organizační kultury (pokračování). Implementace a vyhodnocení změny organizační kultury. Nástroje utváření změny organizační kultury. Role managementu při utváření a změně organizační kultury.
  • 7. Manažerská a podnikatelská etika v tržní ekonomice. Charakteristika a vývoj podnikatelské etiky. Zdůvodnění studia podnikatelské etiky. Situace v ČR, rozdíly v evropském a americkém přístupu. Ekonomické důvody naplňování podnikatelské etiky v tržní ekonomice.
  • 8. Etické hodnoty v ekonomické praxi. Charakteristika morálky. Etika, vztah morálky a etiky.
  • 9. Principy, nástroje a metody etického řízení. Nástroje a principy etického řízení. Etický kodex.
  • 10. Manažerská etika. Etické řízení – zisk z hlediska etiky. Manažerská etika a její aplikace (morálka – erudice - aplikace). Etický leadership.
  • 11. Společenská odpovědnost firem (SOF). Vývoj, definice,charakteristické znaky. Oblasti společenské odpovědnosti. Argumenty pro/proti přijetí společenské odpovědnosti.
  • 12. Související koncepce a pojmy se SOF. Trvale udržitelný rozvoj, Firemní občanství, Firemní filantropie. Evropská unie a CSR, CSR v ČR. Implementace CSR do firemní praxe.
Literatura
    povinná literatura
  • JANIŠOVÁ, Dana a Mirko KŘIVÁNEK. Velká kniha o řízení firmy. Vyd. 1. Praha: Grada Publishing, 2013, 400 s. ISBN 978-80-247-8858-6.
  • KAŠPAROVÁ, Klára a Vilém KUNZ. Moderní přístupy ke společenské odpovědnosti firem a CSR reportování. Vyd. 1. Praha: Grada Publishing, 2013, 159 s. ISBN 978-80-247-4480-3.
  • SEKNIČKA, Pavel a Anna PUTNOVÁ. Etika v podnikání a hodnoty trhu. Vyd. 1. Praha: Grada Publihing, 2016, 200 s. ISBN 978-80-271-9146-8.
  • URBAN, Jan. Firemní kultura a identita. Vyd. 1. Praha: Ústav práva a právní vědy, 2014, 110 s. ISBN 978-80-87974-05-6.
    doporučená literatura
  • BEDNÁŘ, Vojtěch a kol. Sociální vztahy v organizaci a jejich management. Vyd. 1. Praha: Grada Publishing, 2013, 224 s. ISBN 978-80-247-4211-3.
  • BOUKAL, Petr a kol. Fundraising: pro neziskové organizace. Vyd. 1. Praha: Grada Publishing, 2013, 264 s. ISBN 978-80-247-8793-0.
  • DYTRT, Zdenek a kol. Ženy a management. Vyd. 1. Brno: BizBooks, 2017, 200 s. ISBN 978-80-265-0181-7.
  • GILES Giles. Embedding Ethics in Corporate Culture. Vyd. 1. Chichester: John Wiley & Sons, 2015, 316 s. ISBN 978-1-118-78537-9.
  • MOON, Jeremy. Corporate Social Responsibility. Vyd. 1. New York: Oxford University Press, 154 s. ISBN 978-0-19-967181-6.
Výukové metody
Přednášky, cvičení a případové studie v presenční formě studia, přednášky a konkrétní příklady z praxe v kombinované formě studia. Každé téma bude presentováno vyučujícím s využitím PPT presentace s následnou diskusí studentů na zadané téma. Minimální povinná účast v prezenční formě studia je 75%, v kombinované formě studia 50%. Studentům, kteří nesplní povinný rozsah účasti, mohou být zadány dodatečné studijní povinnosti (např. širší rozsah povinné seminární práce)
Metody hodnocení
Předmět je zakončen zápočtem. Kritériem je úspěšná obhajoba seminární práce v zadaném rozsahu a ve zvoleném tématu, která vychází z vlastních zkušeností buď při uplatňování manažerské kultury nebo etického přístupu nebo společenské odpovědnosti firmy.
Informace učitele
Individuální studijní plán (ISP)
Pro studenty s ISP, kteří nesplní minimální povinnou účast na přednáškách, je povinné zpracování semestrální práce odevzdané/zaslané e-mailem vyučujícímu nejpozději v posledním týdnu výukového období. Text semestrální práce v rozsahu 10 NS musí splňovat metodické požadavky na závěrečné práce. Téma práce pro AR 2017/2018: Etické kodexy v pracovní praxi.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2014, zima 2015, zima 2016, zima 2018, léto 2020, léto 2021, léto 2022, léto 2024, léto 2025.