B_MKE Manažerská kultura a etika

Vysoká škola finanční a správní
zima 2014
Rozsah
2/0. 6 hodin KS/semestr. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Ing. Eva Matoušková (cvičící)
Garance
Ing. Eva Matoušková
Katedra ekonomie a managementu (FES, KEM) – Katedry – Vysoká škola finanční a správní
Kontaktní osoba: Ing. Edita Jerie, DiS.
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
B_MKE/pMRMO: každé liché úterý 8:45–9:29 M26, každé liché úterý 9:30–10:15 M26, každé liché úterý 10:30–11:14 M26, každé liché úterý 11:15–12:00 M26, E. Matoušková
B_MKE/pRPH: Po 15:45–16:29 E227, Po 16:30–17:15 E227, E. Matoušková
B_MKE/uMRKL: Út 7. 10. 17:30–19:00 K312, Út 11. 11. 14:00–15:30 K203, 15:45–17:15 K203, E. Matoušková
B_MKE/uMRPH: Út 30. 9. 15:45–17:15 E123, Út 14. 10. 15:45–17:15 E123, Út 4. 11. 15:45–17:15 E123, E. Matoušková
B_MKE/vMRVMO: Pá 21. 11. 13:45–15:15 M25, 15:30–17:00 M25, Pá 5. 12. 13:45–15:15 M25, E. Matoušková
B_MKE/vRPH: Pá 3. 10. 15:30–17:00 E125, So 1. 11. 9:45–11:15 E128, 11:30–13:00 E128, E. Matoušková
Předpoklady
Tento předmět nemá žádné předpoklady.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Cíle předmětu Uvést studenty do aktuální problematiky manažerské kultury, manažerské etiky a společenské odpovědnosti firem. Studenti, kteří úspěšně dokončí daný kurz: 1. se budou orientovat v základních pojmech ze všech tří oblastí např.– definice pojmu organizační kultura, prvky organizační kultury, typologie firem apod. 2. budou umět vysvětlit souvislost firemní kultury se strategií firmy, vztah mezi morálkou a etikou, identifikovat klíčové oblasti SOF 3. budou schopni argumentovat na téma výhody uplatňování etického i společensky odpovědného chování firmy, poukázat na případná úskalí v této oblasti 4. budou znát, jak provést změny v manažerské kultuře, jak sestavit etický kodex i jak hodnotit SOF 4. budou moci diskutovat na téma etický leadership a jeho přínos pro firmu, vliv manažera na organizační kulturu 5. budou znát nejnovější přístupy k manažerské kultuře, manažerské etice i společenské odpovědnosti firem
Osnova
  • 1.přednáška - Organizační kultura • Pojem kultura, organizační kultura, prvky a struktura organizační kultury Scheinův model 2. přednáška - Organizační kultura (pokračování) • Obsah, síla a zdroje organizační kultury • Vznik a vývoj organizační kultury • Organizační kultura a strategie • Organizační kultura a výkonnost 3. přednáška - Typologie organizační kultury • Typologie organizační kultury, formulované ve vztahu k organizační struktuře • Typologie formulované ve vztahu k vlivu prostředí 4. přednáška - Typologie organizační kultury (pokračování) • Typologie ve vztahu k fázi vývoje organizace • Typologie formulované ve vztahu k chování organizace 5. přednáška - Utváření a změna organizační kultury • Typy a modely změny organizační kultury • Analýza organizační kultury jako východisko změny organizační kultury 6. přednáška - Utváření a změna organizační kultury (pokračování) • Implementace a vyhodnocení změny organizační kultury • Nástroje utváření změny organizační kultury • Role managementu při utváření a změně organizační kultury 7. přednáška - Manažerská a podnikatelská etika v tržní ekonomice • Charakteristika a vývoj podnikatelské etiky • Zdůvodnění studia podnikatelské etiky • Situace v ČR, rozdíly v evropském a americkém přístupu • Ekonomické důvody naplňování podnikatelské etiky v tržní ekonomice 8. přednáška - Etické hodnoty v ekonomické praxi • Charakteristika morálky • Etika, vztah morálky a etiky 9. přednáška - Principy, nástroje a metody etického řízení • Nástroje a principy etického řízení • Etický kodex 10. přednáška - Manažerská etika • Etické řízení – zisk z hlediska etiky, • Manažerská etika a její aplikace (morálka – erudice - aplikace) • Etický leadership 11. přednáška - Společenská odpovědnost firem (SOF) • Vývoj, definice,charakteristické znaky • Oblasti společenské odpovědnosti • Argumenty pro/proti přijetí společenské odpovědnosti 12. přednáška - Související koncepce a pojmy se SOF • Trvale udržitelný rozvoj, Firemní občanství, Firemní filantropie • Evropská unie a CSR, CSR v ČR • Implementace CSR do firemní praxe
Literatura
    povinná literatura
  • KUNZ, Vilém. Společenská odpovědnost firem. 1. vyd. Praha: Grada, 2012, 201 s. Expert (Grada). ISBN 978-80-247-3983-0.
  • PUTNOVÁ, Anna. Etické řízení ve firmě: nástroje a metody : etický a sociální audit. 1. vyd. Praha: Grada, 2007, Dotisk 2011, 166 s. ISBN 978-80-247-1621-3.
  • LUKÁŠOVÁ, Růžena. Organizační kultura a její změna. 1. vyd. Praha: Grada, 2010, 238 s. Expert (Grada). ISBN 978-80-247-2951-0.
    doporučená literatura
  • STÝBLO J., Management současný a budoucí, Praha: Professional Publishing 2008, ISBN 978-80-86946-67-2
  • SOUČEK Z., Zvítězíme i v globální ekonomice, Praha: Professional Publishing 2008, ISBN 978-80-86946-73-3
Výukové metody
Výukové metody Přednášky, cvičení a případové studie v presenční formě studia, přednášky a konkrétní příklady z praxe v kombinované formě studia. Každé téma bude presentováno vyučujícím s využitím PPT presentace s následnou diskusí studentů na zadané téma. Minimální povinná účast v prezenční formě studia je 75%, v kombinované formě studia 50%. Studentům, kteří nesplní povinný rozsah účasti, mohou být zadány dodatečné studijní povinnosti (např. širší rozsah povinné seminární práce)
Metody hodnocení
Metody hodnocení Předmět je zakončen zkouškou. Kritériem je úspěšná obhajoba seminární práce v zadaném rozsahu a ve zvoleném tématu, která vychází z vlastních zkušeností buď při uplatňování manažerské kultury nebo etického přístupu nebo společenské odpovědnosti firmy.
Informace učitele
Další komentáře Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období. Předmět je zařazen na období ZS Informace učitele V případě potřeby konsultací, je možno kontaktovat vyučující prostřednictvím mailu kdykoliv případně si předem dojednat osobní konsultaci
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2015, zima 2016, zima 2017, zima 2018, léto 2020, léto 2021, léto 2022, léto 2024, léto 2025.