N_GM Globální marketing

Vysoká škola finanční a správní
zima 2019
Rozsah
2/1/0. 16 hodin KS/semestr. 6 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. Ing. Aleš Hes, CSc. (cvičící)
Ing. Pavel Rosenlacher, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. Ing. Aleš Hes, CSc.
Sekce managementu a marketingu (FES, KEM) – Katedra ekonomie a managementu (FES, KEM) – Katedry – Vysoká škola finanční a správní
Kontaktní osoba: Lenka Pokorná
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
N_GM/cMPH: každý sudý čtvrtek 10:30–11:14 S11, každý sudý čtvrtek 11:15–12:00 S11, P. Rosenlacher
N_GM/pMPH: Út 15:45–16:29 S36, Út 16:30–17:15 S36, kromě Út 8. 10., kromě Út 5. 11. ; a Čt 17. 10. 8:45–10:15 S24, Čt 31. 10. 8:45–10:15 S13, A. Hes
N_GM/vMPH: Pá 11. 10. 17:30–19:00 S11, 19:15–20:45 S11, Pá 8. 11. 14:00–15:30 S33, 15:45–17:15 S33, 17:30–19:00 S33, So 14. 12. 8:00–9:30 S24, 9:45–11:15 S24, 11:30–13:00 S24, A. Hes
Předpoklady
Ukončené bakalářské studium komunikačních či marketingových oborů na různých vysokých školách.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Absolvováním předmětu Globální marketing získá posluchač přehled o nejnovějších trendech v teorii i praxi marketingové komunikace v korporátním a globálním měřítku. Dokáže objasnit vznik a vývoj vyšší a moderní kvality marketingové komunikace v globálním prostředí, dokáže analyzovat její praktický význam a teoreticky zdůvodnit různé formy, strategie a taktiky jejího nasazení při dosahování marketingových komunikačních a komerčních cílů společenských subjektů různého zaměření – komerčních, nekomerčních, neziskových a jiných. Získá informace včleňující koncepty IMK do podmínek globálního světa a hyperkonkurenčního prostředí, dokáže posoudit návaznosti na globální trendy společenského vývoje v komerční i nekomerční sféře, na nové komunikační globální jevy a strategie. Získá dílčí dovednosti při kritické analýze aplikace IMK ve společenské praxi.
Výstupy z učení
Absolvováním předmětu Globální marketing získá posluchač přehled o nejnovějších trendech v teorii i praxi marketingové komunikace ve vazbě na globální prostředí. Dokáže objasnit vznik a vývoj vyšší kvality marketingové komunikace, zejména integrované marketingové komunikace (IMK) v podmínkách korporátních trhů a trhů B2B, dokáže analyzovat její praktický význam a teoreticky zdůvodnit různé formy, strategie a taktiky jejího nasazení při dosahování marketingových komunikačních a komerčních cílů společenských subjektů různého zaměření.
Osnova
  • 1. Vývojové etapy marketingové politiky v ekonomickém životě společnosti, charakteristika základních marketingových koncepcí s vyústěním ve strategii IMK v globálním prostředí. 2. Globální trendy soudobého světa a jejich odraz v komunikačních marketingových strategiích, modelování společnosti prostřednictvím tzv. megatrendů způsobených globálními obchodními strategiemi postavenými na zdokonalování intelektuálních technologií. 3. Konkurence a hyperkonkurence v globálním světě jako východisko zavedení IMK, znalostní ekonomika z pozice kombinace nástrojů IMK a její vliv na konkurenceschopnost podniků. 4. Chaotika – základní faktory vzniku turbulentních jevů ve společnosti a jejich vliv na utváření konceptů marketingové komunikace na globálních trzích 5. Definice IMK a globálního prostředí, její základní struktura, synergie působení v nadnárodních společnostech. 6. Charakteristiky IMK na současných globálních trzích. 7. Interní a externí bariéry zavedení IMK do globálních společností. 8. Globální reklama a podpora prodeje. Kolize s národními a regionálními uzancemi (zvyklostmi). 9. Budování globální značky ve strategii MK korporátních společností. 10. Budování globální identity v konceptu MK korporátních společností. 11. Nová kvalita vztahů mezi komunikujícími subjekty. Marketing řešení na trzích B2B. Role služeb ve strategii MK v korporátních společnostech. 12. Nové trendy marketingové komunikace a možnosti jejich využití v globálních strategii IMK.
Literatura
    povinná literatura
  • • FREY, P.: Marketingová komunikace – to nejlepší z nových trendů. Praha: Management Press, 2011. ISBN 978-80-7261-237-6
  •  PŘIKRYLOVÁ J., JAHODOVÁ, H.: Moderní marketingová komunikace. Praha: Grada Publishing 2010. ISBN 978-80-247-3622-8, kapitola 2
  •  PELSMACKER, P., GEUENS, M., BERG, J.: Marketingová komunikace. Praha: Grada Publishing 2003. ISBN 80-247-0254-1, kapitola 1
  • • KOTLER, P., CASLIONE, J. A.: Chaotika: řízení a marketing firmy v éře turbulencí. Brno: Computer Press 2009. ISBN 978-80-251-2599-1, stran 214
    doporučená literatura
  •  TOMEK, G., VÁVROVÁ, V.: MARKETING – Od myšlenky k realizaci. Praha: Professional Publishing, 2011. ISBN 978-80-7431-042-3, povinně kapitoly: 1., 2., 4., 6.,7.,10.,14.
  •  SOLOMON, M. R., MARSHALL, G. W., STUART, E. W: Marketing očima světových manažerů. Brno: Computer Press 2006. ISBN 80-251-1273–X, str. 357-388
  •  VODÁČEK, L., VODÁČKOVÁ, O.: Synergie v moderním managementu. Praha: Management Press, 2009. ISBN 978-80-7261-190-4, kapitola 2, str. 32 – 56
  • • HALLIN, D. C., MANCINI, P.: Systémy médií v postmoderním světě. Praha: Portál, 2008, ISBN: 978-80-7367-377-2, str. 275-316
  • • JAKUBÍKOVÁ, D.: Strategický marketing – strategie a trendy. Praha: Grada Publishing, 2008. ISBN- 978-80-247-2690, kapitola 3., str. 57-74
  • • KELLER, K. L.: Strategické řízení značky. Praha: Grada Publishing 2007. ISBN 978-80-247-1481-3, kapitoly 2, 6, 13, 14.
  • • GIBSON, R. editor: Nový obraz budoucnosti. Praha: Management Press, 2007. 80-7261-036-8, kapitola Kotler, P.: Mapování budoucího trhu
  • • DRUCKER, P. F.: Fungující společnost. Praha: Management Press, 2004. ISBN 80-7261-098-8 kapitola Budoucí společnost, str. 200-237
  • • CLOW, K. E., BAACK, D.: Reklama, propagace a marketingová komunikace, Brno: COMPUTER PRESS, 2008, ISBN 978-80-251-1769-9, kapitola 1– str. 3-25, kapitola 7 – str. 187-216
  • PORADA, V., R. RAK a Eduard BRUNA. Některé negativní aspekty globalizace ovlivňující fenomén národní kultury. In Svoráková, S., Greňová, K. Globalizácia a fenomén národnej kultúry. Podhájska: Východoeurópska agentura pre rozvoj, 2015, 189 s. ISBN 978-80-89608-17-1. info
  • ROUBAL, Ondřej. Regionální identita v souvislosti globalizace a modernizace. Česko-německé souvislosti: bulletin projektu. 2004, roč. 2, č. 2, s. 8-9. ISSN 1214-4622. URL info
Výukové metody
V prezenční formě studia je obsahem všech témat teoretický výklad pedagoga doprovázený ukázkami marketingové komunikační praxe, v kombinované formě studia je obsahem konzultací komentovaný průvodce tématikou předmětu podle Studijní opory – s akcentem na znalost literatury a samostudium – účast na konzultacích nejméně 60 %. Studenti obou studijních forem písemně zpracovávají odbornou marketingovou studii s kritickým hodnocením konkrétního uplatnění strategie IMK v korporátních (globálních) společnostech s různým zaměřením podle konkretizace v zadání vyučujícího pedagoga na první přednášce či konzultaci KS. Práce musí být odevzdána do 2. prosince. Tématiku si volí student podle vlastní úvahy v závislosti na sylabus předmětu.
Metody hodnocení
Předmět je zakončen zápočtem a zkouškou. Zápočet pro prezenční formu studia se vykoná zápočtovým zaškrtávacím testem v souhrnu okolo 30 otázek obsahující celou vyučovanou problematiku. Procentické hodnocení testu: 60% bodové škály - započteno, méně 60% bodové škály - nezapočteno. Zápočet pro kombinovanou formu studia se uděluje na základě zadané seminární práce, kterou studenti vkládají do IS. Zkouška je provedena souhrnným doplňovacím testem v průběhu zkouškového období. Navazuje ústní posouzení kvality výsledků testu vyučujícím pedagogem a kritický rozbor odborné seminární práce. Výsledná známka je složena ze všech částí: výsledků závěrečného testu, ústního přezkoušení a z bodového hodnocení odborné studie. V kombinované formě studia jsou znalosti prověřeny závěrečným vědomostním testem s 30 otázkami, které jsou výběrem z kontrolních otázek Studijní opory. Navazuje ústní posouzení kvality výsledků testu vyučujícím pedagogem a kritický rozbor odborné seminární práce. Výsledná známka je složena z dílčí známky z testu a z bodového hodnocení odborné seminární práce.
Informace učitele
Pedagog v průběhu přednášek průběžně upozorňuje posluchače na aktuální časopisecké studie, jejichž obsah souvisí s přednášenou tematikou. Testy obsahují z části otázky, které lze nastudovat z přednášené látky, z části z povinné literatury, částečně také z časopiseckých studií. Absolvování předmětu vyžaduje vyšší míru samostatné studijní iniciativy. Všechna přednášená tématika bude v podobě ppt prezentována na IS.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2020, zima 2021, zima 2022, zima 2023, zima 2024.