N_GM Globální marketing

Vysoká škola finanční a správní
zima 2020
Rozsah
2/1/0. 16 hodin KS/semestr. 6 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. Ing. Aleš Hes, CSc. (cvičící)
Ing. Pavel Rosenlacher, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. Ing. Aleš Hes, CSc.
Sekce managementu a marketingu (FES, KEM) – Katedra ekonomie a managementu (FES, KEM) – Katedry – Vysoká škola finanční a správní
Kontaktní osoba: Lenka Pokorná
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
N_GM/cMPH: každé sudé pondělí 10:30–11:14 S13, každé sudé pondělí 11:15–12:00 S13, kromě Po 9. 11., kromě Po 23. 11., kromě Po 7. 12. ; a Po 9. 11. 10:30–12:00 E306, Po 23. 11. 10:30–12:00 E303PC, Po 7. 12. 10:30–12:00 E306, A. Hes
N_GM/pMPH: Po 12:15–12:59 S13, Po 13:00–13:45 S13, kromě Po 9. 11., kromě Po 23. 11., kromě Po 7. 12., kromě Po 14. 12. ; a Po 9. 11. 12:15–13:45 E306, Po 23. 11. 12:15–13:45 E303PC, Po 7. 12. 12:15–13:45 E306, Po 14. 12. 12:15–13:45 E228, A. Hes
N_GM/vMMO: So 14. 11. 8:00–9:30 M15, 9:45–11:15 M15, 11:30–13:00 M15, Pá 27. 11. 17:30–19:00 M15, 19:15–20:45 M15, Pá 11. 12. 14:00–15:30 M17, 15:45–17:15 M17, 17:30–19:00 M17, P. Rosenlacher
N_GM/vMPH: Pá 9. 10. 17:30–19:00 S13, 19:15–20:45 S13, So 7. 11. 9:45–11:15 E222, 11:30–13:00 E222, Pá 20. 11. 17:30–19:00 S13, 19:15–20:45 S13, So 5. 12. 14:00–15:30 E228, 15:45–17:15 E228, A. Hes
Předpoklady
Ukončené bakalářské studium komunikačních či marketingových studijních programů a oborů na různých vysokých školách.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Absolvováním předmětu Globální marketing získá posluchač přehled o nejnovějších trendech v teorii i praxi marketingové komunikace v korporátním a globálním měřítku. Dokáže objasnit vznik a vývoj vyšší a moderní kvality marketingové komunikace v globálním prostředí, dokáže analyzovat její praktický význam a teoreticky zdůvodnit různé formy, strategie a taktiky jejího nasazení při dosahování marketingových komunikačních a komerčních cílů společenských subjektů různého zaměření – komerčních, nekomerčních, neziskových a jiných. Získá informace včleňující koncepty IMK do podmínek globálního světa a hyperkonkurenčního prostředí, dokáže posoudit návaznosti na globální trendy společenského vývoje v komerční i nekomerční sféře, na nové komunikační globální jevy a strategie. Získá dílčí dovednosti při kritické analýze aplikace IMK ve společenské praxi.
Výstupy z učení
Absolvováním předmětu Globální marketing získá posluchač přehled o nejnovějších trendech v teorii i praxi marketingové komunikace ve vazbě na globální prostředí. Dokáže objasnit vznik a vývoj vyšší kvality marketingové komunikace, zejména integrované marketingové komunikace (IMK) v podmínkách korporátních trhů a trhů B2B, dokáže analyzovat její praktický význam a teoreticky zdůvodnit různé formy, strategie a taktiky jejího nasazení při dosahování marketingových komunikačních a komerčních cílů společenských subjektů různého zaměření.
Osnova
  • 1. Vývojové etapy marketingové politiky v ekonomickém životě společnosti, charakteristika základních marketingových koncepcí s vyústěním ve strategii IMK v globálním prostředí. 2. Globální trendy soudobého světa a jejich odraz v komunikačních marketingových strategiích, modelování společnosti prostřednictvím tzv. megatrendů způsobených globálními obchodními strategiemi postavenými na zdokonalování intelektuálních technologií. 3. Konkurence a hyperkonkurence v globálním světě jako východisko zavedení IMK, znalostní ekonomika z pozice kombinace nástrojů IMK a její vliv na konkurenceschopnost podniků. 4. Chaotika – základní faktory vzniku turbulentních jevů ve společnosti a jejich vliv na utváření konceptů marketingové komunikace na globálních trzích 5. Definice IMK a globálního prostředí, její základní struktura, synergie působení v nadnárodních společnostech. 6. Charakteristiky IMK na současných globálních trzích. 7. Interní a externí bariéry zavedení IMK do globálních společností. 8. Globální reklama a podpora prodeje. Kolize s národními a regionálními uzancemi (zvyklostmi). 9. Budování globální značky ve strategii MK korporátních společností. 10. Budování globální identity v konceptu MK korporátních společností. 11. Nová kvalita vztahů mezi komunikujícími subjekty. Marketing řešení na trzích B2B. Role služeb ve strategii MK v korporátních společnostech. 12. Nové trendy marketingové komunikace a možnosti jejich využití v globálních strategii IMK.
Literatura
    povinná literatura
  •  PELSMACKER, P., GEUENS, M., BERG, J.: Marketingová komunikace. Praha: Grada Publishing 2003. ISBN 80-247-0254-1, kapitola 1
  • • FREY, P.: Marketingová komunikace – to nejlepší z nových trendů. Praha: Management Press, 2011. ISBN 978-80-7261-237-6
  • • KOTLER, P., CASLIONE, J. A.: Chaotika: řízení a marketing firmy v éře turbulencí. Brno: Computer Press 2009. ISBN 978-80-251-2599-1, stran 214
  •  PŘIKRYLOVÁ J., JAHODOVÁ, H.: Moderní marketingová komunikace. Praha: Grada Publishing 2010. ISBN 978-80-247-3622-8, kapitola 2
    doporučená literatura
  • • CLOW, K. E., BAACK, D.: Reklama, propagace a marketingová komunikace, Brno: COMPUTER PRESS, 2008, ISBN 978-80-251-1769-9, kapitola 1– str. 3-25, kapitola 7 – str. 187-216
  • • JAKUBÍKOVÁ, D.: Strategický marketing – strategie a trendy. Praha: Grada Publishing, 2008. ISBN- 978-80-247-2690, kapitola 3., str. 57-74
  •  SOLOMON, M. R., MARSHALL, G. W., STUART, E. W: Marketing očima světových manažerů. Brno: Computer Press 2006. ISBN 80-251-1273–X, str. 357-388
  • • GIBSON, R. editor: Nový obraz budoucnosti. Praha: Management Press, 2007. 80-7261-036-8, kapitola Kotler, P.: Mapování budoucího trhu
  •  TOMEK, G., VÁVROVÁ, V.: MARKETING – Od myšlenky k realizaci. Praha: Professional Publishing, 2011. ISBN 978-80-7431-042-3, povinně kapitoly: 1., 2., 4., 6.,7.,10.,14.
  •  VODÁČEK, L., VODÁČKOVÁ, O.: Synergie v moderním managementu. Praha: Management Press, 2009. ISBN 978-80-7261-190-4, kapitola 2, str. 32 – 56
  • • KELLER, K. L.: Strategické řízení značky. Praha: Grada Publishing 2007. ISBN 978-80-247-1481-3, kapitoly 2, 6, 13, 14.
  • • DRUCKER, P. F.: Fungující společnost. Praha: Management Press, 2004. ISBN 80-7261-098-8 kapitola Budoucí společnost, str. 200-237
  • • HALLIN, D. C., MANCINI, P.: Systémy médií v postmoderním světě. Praha: Portál, 2008, ISBN: 978-80-7367-377-2, str. 275-316
  • PORADA, V., R. RAK a Eduard BRUNA. Některé negativní aspekty globalizace ovlivňující fenomén národní kultury. In Svoráková, S., Greňová, K. Globalizácia a fenomén národnej kultúry. Podhájska: Východoeurópska agentura pre rozvoj, 2015, 189 s. ISBN 978-80-89608-17-1. info
  • ROUBAL, Ondřej. Regionální identita v souvislosti globalizace a modernizace. Česko-německé souvislosti: bulletin projektu. 2004, roč. 2, č. 2, s. 8-9. ISSN 1214-4622. URL info
Výukové metody
V prezenční formě studia je obsahem všech témat teoretický výklad pedagoga doprovázený ukázkami marketingové komunikační praxe, v kombinované formě studia je obsahem konzultací komentovaný průvodce tématikou předmětu podle Studijní opory – s akcentem na znalost literatury a samostudium – účast na konzultacích nejméně 60 %. Studenti obou studijních forem písemně zpracovávají odbornou marketingovou studii s kritickým hodnocením konkrétního uplatnění strategie IMK v korporátních (globálních) společnostech s různým zaměřením podle konkretizace v zadání vyučujícího pedagoga na první přednášce či konzultaci KS. Práce musí být odevzdána do 5. prosince. Tématiku si volí student podle vlastní úvahy v závislosti na sylabus předmětu.
Metody hodnocení
Předmět je zakončen zápočtem a zkouškou. Zápočet pro prezenční formu studia se vykoná zápočtovým zaškrtávacím testem v souhrnu okolo 30 otázek obsahující celou vyučovanou problematiku. Procentické hodnocení testu: 60% bodové škály - započteno, méně 60% bodové škály - nezapočteno. Zápočet pro kombinovanou formu studia se uděluje na základě zadané seminární práce, kterou studenti vkládají do IS. Zkouška je provedena souhrnným doplňovacím testem v průběhu zkouškového období. Navazuje ústní posouzení kvality výsledků testu vyučujícím pedagogem a kritický rozbor odborné seminární práce. Výsledná známka je složena ze všech částí: výsledků závěrečného testu, ústního přezkoušení a z bodového hodnocení odborné studie. V kombinované formě studia jsou znalosti prověřeny závěrečným vědomostním testem s 30 otázkami, které jsou výběrem z kontrolních otázek Studijní opory. Navazuje ústní posouzení kvality výsledků testu vyučujícím pedagogem a kritický rozbor odborné seminární práce. Výsledná známka je složena z dílčí známky z testu a z bodového hodnocení odborné seminární práce.
Informace učitele
Pedagog v průběhu přednášek průběžně upozorňuje posluchače na aktuální časopisecké studie, jejichž obsah souvisí s přednášenou tematikou. Testy obsahují z části otázky, které lze nastudovat z přednášené látky, z části z povinné literatury, částečně také z časopiseckých studií. Absolvování předmětu vyžaduje vyšší míru samostatné studijní iniciativy. Všechna přednášená tématika bude v podobě ppt prezentována na IS.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2019, zima 2021, zima 2022, zima 2023, zima 2024.