N_GM Globální marketing

Vysoká škola finanční a správní
zima 2023
Rozsah
2/1/0. 16 hodin KS/semestr. 6 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. Ing. Aleš Hes, CSc. (cvičící)
Garance
doc. Ing. Aleš Hes, CSc.
Sekce managementu a marketingu (FES, KEM) – Katedra ekonomie a managementu (FES, KEM) – Katedry – Vysoká škola finanční a správní
Kontaktní osoba: Dita Egertová
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
N_GM/cMPH: každou sudou středu 10:30–11:14 S33, každou sudou středu 11:15–12:00 S33, A. Hes
N_GM/pMPH: každou lichou středu 8:45–9:29 S33, každou lichou středu 9:30–10:15 S33, každou lichou středu 10:30–11:14 S33, každou lichou středu 11:15–12:00 S33, A. Hes
Předpoklady
Ukončené bakalářské studium komunikačních, ekonomických či marketingových studijních programů a oborů na různých vysokých školách.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Absolvováním předmětu Globální marketing získá posluchač přehled o nejnovějších trendech v teorii i praxi marketingové komunikace v celospolečenském, korporátním a globálním měřítku. Dokáže objasnit vznik a vývoj vyšší a moderní kvality marketingové komunikace v globálním prostředí, dokáže analyzovat její praktický význam a teoreticky zdůvodnit různé formy, strategie a taktiky jejího nasazení při dosahování marketingových komunikačních a komerčních cílů společenských subjektů různého zaměření – komerčních, nekomerčních, neziskových a jiných. Získá informace o konceptech a strategiích IMK v podmínkách globálního světa a hyperkonkurenčního prostředí, dokáže posoudit návaznosti na globální trendy společenského vývoje v komerční i nekomerční sféře, na nové komunikační globální jevy a strategie. Získá dílčí dovednosti při kritické analýze aplikace IMK ve společenské praxi.
Výstupy z učení
Absolvováním předmětu Globální marketing získá posluchač přehled o nejnovějších trendech v teorii i praxi marketingové komunikace ve vazbě na globální prostředí. Dokáže objasnit vznik a vývoj vyšší kvality marketingové komunikace, zejména integrované marketingové komunikace (IMK) v podmínkách korporátních trhů a trhů B2B, dokáže analyzovat její praktický význam a teoreticky zdůvodnit různé formy, strategie a taktiky jejího nasazení při dosahování marketingových komunikačních a komerčních cílů společenských subjektů různého zaměření.
Osnova
  • 1. Vývojové etapy marketingové politiky v ekonomickém životě společnosti, charakteristika základních marketingových koncepcí s vyústěním ve strategii IMK v globálním prostředí. 2. Globální trendy soudobého světa a jejich odraz v komunikačních marketingových strategiích, modelování společnosti prostřednictvím tzv. megatrendů způsobených globálními obchodními strategiemi postavenými na zdokonalování intelektuálních technologií. 3. Konkurence a hyperkonkurence v globálním světě jako východisko zavedení IMK, znalostní ekonomika z pozice kombinace nástrojů IMK a její vliv na konkurenceschopnost podniků. 4. Chaotika – základní faktory vzniku turbulentních jevů ve společnosti a jejich vliv na utváření konceptů marketingové komunikace na globálních trzích 5. Definice IMK a globálního prostředí, její základní struktura, synergie působení v nadnárodních společnostech. 6. Charakteristiky IMK na současných globálních trzích. 7. Interní a externí bariéry zavedení IMK do globálních společností. 8. Globální reklama a podpora prodeje. Kolize s národními a regionálními uzancemi (zvyklostmi). 9. Budování globální značky ve strategii MK korporátních společností. 10. Budování globální identity v konceptu MK korporátních společností. 11. Nová kvalita vztahů mezi komunikujícími subjekty. Marketing řešení na trzích B2B. Role služeb ve strategii MK v korporátních společnostech. 12. Nové trendy marketingové komunikace a možnosti jejich využití v globální strategii IMK.
Literatura
    povinná literatura
  • CIVÍN, Lubomír. Jak porozumět globální ekonomice?: předmět a metody zkoumání globální ekonomiky. Velké Přílepy: Olympia, 2018. ISBN 978-80-7376-498-2.
  • • FREY, P.: Marketingová komunikace – to nejlepší z nových trendů. Praha: Management Press, 2011. ISBN 978-80-7261-237-6
  • SATO, Alexej. Mezinárodní obchodní operace. Praha: Oeconomica, Nakladatelství VŠE, 2021. ISBN 978-80-245-2416-0.
  • PŘIKRYLOVÁ, Jana. Moderní marketingová komunikace. 2., zcela přepracované vydání. Praha: Grada Publishing, 2019. Expert. ISBN 978-80-271-0787-2.
  • LUKOSZOVÁ, Xenie a Ondrej STOPKA. Logistická centra na globálním trhu. Jesenice: Ekopress, 2019. ISBN 978-80-87865-51-4.
  • HES, Aleš a Ladislava KNIHOVÁ. Moderní marketingové trendy. Praha: Vysoká škola finanční a správní, 2023. ISBN 978-80-7408-253-5.
  • • KOTLER, P., CASLIONE, J. A.: Chaotika: řízení a marketing firmy v éře turbulencí. Brno: Computer Press 2009. ISBN 978-80-251-2599-1, stran 214
  • NEDELEA, Alexandru-Mircea a Marilena-Oana NEDELEA, ed. Marketing peace for social transformation and global prosperity. Hershey, PA: IGI Global, [2019]. Advances in Public Policy and Administration (APPA) book series. ISBN 978-1-5225-7464-4.
    doporučená literatura
  • • HALLIN, D. C., MANCINI, P.: Systémy médií v postmoderním světě. Praha: Portál, 2008, ISBN: 978-80-7367-377-2, str. 275-316
  • • KELLER, K. L.: Strategické řízení značky. Praha: Grada Publishing 2007. ISBN 978-80-247-1481-3, kapitoly 2, 6, 13, 14.
  • MAREŠ, Petr. Kyberkultura, hackeři a digitální revoluce: informace chce být svobodná. Praha: Grada, 2022. ISBN 978-80-271-3358-1.
  • • GIBSON, R. editor: Nový obraz budoucnosti. Praha: Management Press, 2007. 80-7261-036-8, kapitola Kotler, P.: Mapování budoucího trhu
  • • JAKUBÍKOVÁ, D.: Strategický marketing – strategie a trendy. Praha: Grada Publishing, 2008. ISBN- 978-80-247-2690, kapitola 3., str. 57-74
  • PORADA, V., R. RAK a Eduard BRUNA. Některé negativní aspekty globalizace ovlivňující fenomén národní kultury. In Svoráková, S., Greňová, K. Globalizácia a fenomén národnej kultúry. Podhájska: Východoeurópska agentura pre rozvoj, 2015, 189 s. ISBN 978-80-89608-17-1. info
Výukové metody
V prezenční formě studia je obsahem všech témat teoretický výklad pedagoga doprovázený ukázkami marketingové komunikační praxe, v kombinované formě studia je obsahem konzultací komentovaný průvodce tématikou předmětu podle Studijní opory – s akcentem na znalost literatury a samostudium – účast na konzultacích nejméně 60 %. Studenti obou studijních forem písemně zpracovávají odbornou marketingovou studii s kritickým hodnocením konkrétního uplatnění strategie IMK v korporátních (globálních) společnostech s různým zaměřením podle konkretizace v zadání vyučujícího pedagoga na první přednášce či konzultaci KS. Práce musí být odevzdána do 4. prosince. Tématiku si volí student podle vlastní úvahy v závislosti na sylabus předmětu.
Metody hodnocení
Předmět je zakončen zápočtem a zkouškou. Zápočet pro prezenční kombinovanou formu studia se vykoná na základě zadané seminární práce, kterou studenti vkládají do IS. Zkouška je provedena souhrnným písemným doplňovacím testem v průběhu zkouškového období. Výsledná známka je složena ze všech částí: písemného přezkoušení a z bbenefitního bodového hodnocení odborné studie. V kombinované formě studia dtto. Výsledná známka je složena z dílčí známky z písemného testu a z bodového hodnocení odborné seminární práce.
Informace učitele
Pedagog v průběhu přednášek průběžně upozorňuje posluchače na aktuální časopisecké studie, jejichž obsah souvisí s přednášenou tematikou. Testy obsahují z části otázky, které lze nastudovat z přednášené látky, z části z povinné literatury, částečně také z časopiseckých studií. Absolvování předmětu vyžaduje vyšší míru samostatné studijní iniciativy. Všechna přednášená tématika bude v podobě ppt prezentována na IS.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2019, zima 2020, zima 2021, zima 2022, zima 2024.