B_Neu Neuromarketing

Vysoká škola finanční a správní
zima 2020
Rozsah
1/1. 6 hodin KS/semestr. 3 kr. Ukončení: z.
Garance
Ing. Pavel Rosenlacher, Ph.D.
Sekce managementu a marketingu (FES, KEM) – Katedra ekonomie a managementu (FES, KEM) – Katedry – Vysoká škola finanční a správní
Kontaktní osoba: Lenka Pokorná
Předpoklady
Tento předmět nemá žádné předpoklady.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Cíle předmětu
Předmět se zabývá poměrně novým oborem zvaným neuromarketing, který se v zahraničí začal rozvíjet na počátku nového tisíciletí. Cílem předmětu je seznámit studenty nejen s historií a vznikem neuromarketingu, ale především s jeho podstatou, principy a metodami. V návaznosti na to, budou studenti seznámeni s medicínskými diagnostickými metodami, jako je například EEG mozku, srdeční aktivita anebo svalové napětí, které jsou v neuromarketingu zpravidla používány. Dále budou zmíněny související pojmy z oblasti somatologie, psychologie, neuropsychologie, sociologie, marketingu a dalších oborů, ze kterých neuromarketing jako multi-vědní disciplína vychází. Předmět se bude také věnovat nejvhodnějším metodám z oblasti kvantitativního i kvalitativního výzkumu, které je možné aplikovat v případě vyhodnocení a interpretace výsledků neuromarketingového měření. Vzhledem k použití možných matematicko-statistických metod bude představeno základní softwarové vybavení vhodné k vyhodnocení. Zároveň budou studenti seznámeni se základními možnostmi aplikace psychologie a psychologických metod v oblasti neuromarketingu. Neuromarketing, jeho přínosy a úskalí, budou také představeny z pohledu spotřebitelů a z pohledu firem, včetně vývoje vnímání neuromarketingu uvedenými skupinami. Cílem je předmětu bude věnovat se otázkám etiky a etickému kodexu neuromarketingu ve vztahu k povaze oboru jako takového. Po úspěšném absolvování předmětu bude student: - Schopen vysvětlit základní principy a podstatu neuromarketingu, včetně jeho výhod a nevýhod pro firmy a spotřebitele - Rozumět základům vybraných diagnostických metod vhodných pro neuromarketingový výzkum - Posoudit vhodnost vybraných metod zpracování a vyhodnocení dat v neuromarketingu - Obeznámen s možností aplikace psychologie v neuromarketingu - Znát základní etická pravidla pro neuromarketingový výzkum
Výstupy z učení
Studenti uplatní naučené znalosti a dovednosti v praxi.
Osnova
  • 1. Úvod do neuromarketingu – principy, podstata, neurobiologické základy oboru 2. Modely sociální motivace – BIG3, limbická typologie 3. Emoce v neuromarketingu - limbické mapy, emoce v mozku, biologický základ emocí, limbický systém v mozku 4. Psychologické procesy spotřebitele ve vztahu k marketingu – paměť, pozornost, vnímání, učení 5. Biomedicínská technika v neuromarketingu a základy somatologie – EEG, EMG, GSR, HRV, 6. Způsob získávání dat – technika používána v neuromarketingové výzkumu, doplňkové metody, metody sběru dat, psychologická charakteristika 7. Statistika v neuromarketingu - použití statistických metod v neuromarketingu 8. Eye-Tracking - praktický nácvik práce s oční kamerou 9. Uplatnění neuromarketingu ve firemním marketingu – možnosti aplikace neuromarketingu v oblasti reklamy, marketingu, online marketingu 10. Neuromarketing v oblasti produktů – emoce a produkt, homo economicus 11. Etika v neuromarketingu – základní etické normy, etický kodex v neuromarketingu 12. Nové trendy v neuromarketingu
Literatura
    povinná literatura
  • DU PLESSIS, Erik. Jak zákazník vnímá značku: nahlédněte s pomocí neurovědy do hlav spotřebitelů. Brno: Computer Press, 2011. ISBN 978-80-251-3529-7.
  • • LINDSTROM, M. Nákupologie. Brno: Computer Press, 2009.
  • • VYSEKALOVÁ, J. Emoce v marketingu. Praha: Grada, 2014.
  • • ZURAWICKI, L. Neuromarketing: Exploring the Brain of the Consumer. Springer, 2010.
    doporučená literatura
  • • ŘÍČAN, P. Psychologie: příručka pro studenty. Praha: Portál, 2005.
  • • HÄUSEL, H. G. Neuromarketing: Erkenntnisse der Hirnforschung für Markenführung, Werbung und Verkauf. Haufe Lexware, 2012.
  • ANDREW T. DUCHOWSKI. Eye Tracking Methodology: Theory and Practice. London: Springer London, 2003. ISBN 9781447137504.
  • ARADHNA KRISHNA. Sensory marketing research on the sensuality of products. New York: Routledge, 2010. ISBN 978-11-354-2996-6.
  • • FINE, C. Mozek: průvodce po anatomii mozku a jeho funkcích. Brno : Jota, 2009.
  • • ZICH, CH. Intelligente Werbung, Exzellentes Marketing. Erlangen: Publicis Publishing, 2012.
  • • KOUKOLÍK, F. Lidský mozek: funkční systémy, normy a poruchy. Praha : Portál, 2002.
  • ROUBAL, Ondřej, Iva PETROVÁ a František ZICH. Metodologie marketingových výzkumů. Praha: VŠFS - Eupress, 2014, 152 s. ISBN 978-80-7418-092-7. info
  • • KOZEL, R. et al. Moderní metody a techniky marketingového výzkumu. Praha: Grada, 2011.
  • • DYLEVSKÝ, I. Somatologie. Olomouc : EPAVA, 2000.
  • • NAKONEČNÝ, M. Encyklopedie obecné psychologie. Praha : Academia, 1997.
Výukové metody
Přednášky v prezenční formě studia; řízené skupinové konzultace v kombinované formě studia. Tematické přednášky a návod k individuální přípravě a samostudiu na základě povinné a doporučené literatury.
Metody hodnocení
Zápočet - předmět je ukončen prezentací zpracovanou na návrh vlastního neuromarketingového šetření. Minimální docházka je 80%.
Informace učitele
Předpoklad - studenti znají základy marketingu, nástrojů marketingové komunikace a znají základní metody marketingového výzkumu.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2014, zima 2015, zima 2016, zima 2017, zima 2018, zima 2019, léto 2020, léto 2021, zima 2021, léto 2022, léto 2023, léto 2024, léto 2025.