VSFS:B_Neu Neuromarketing - Informace o předmětu
B_Neu Neuromarketing
Vysoká škola finanční a správnízima 2020
- Rozsah
- 1/1. 6 hodin KS/semestr. 3 kr. Ukončení: z.
- Garance
- Ing. Pavel Rosenlacher, Ph.D.
Sekce managementu a marketingu (FES, KEM) – Katedra ekonomie a managementu (FES, KEM) – Katedry – Vysoká škola finanční a správní
Kontaktní osoba: Lenka Pokorná - Předpoklady
- Tento předmět nemá žádné předpoklady.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Cíle předmětu
- Předmět se zabývá poměrně novým oborem zvaným neuromarketing, který se v zahraničí začal rozvíjet na počátku nového tisíciletí. Cílem předmětu je seznámit studenty nejen s historií a vznikem neuromarketingu, ale především s jeho podstatou, principy a metodami. V návaznosti na to, budou studenti seznámeni s medicínskými diagnostickými metodami, jako je například EEG mozku, srdeční aktivita anebo svalové napětí, které jsou v neuromarketingu zpravidla používány. Dále budou zmíněny související pojmy z oblasti somatologie, psychologie, neuropsychologie, sociologie, marketingu a dalších oborů, ze kterých neuromarketing jako multi-vědní disciplína vychází. Předmět se bude také věnovat nejvhodnějším metodám z oblasti kvantitativního i kvalitativního výzkumu, které je možné aplikovat v případě vyhodnocení a interpretace výsledků neuromarketingového měření. Vzhledem k použití možných matematicko-statistických metod bude představeno základní softwarové vybavení vhodné k vyhodnocení. Zároveň budou studenti seznámeni se základními možnostmi aplikace psychologie a psychologických metod v oblasti neuromarketingu. Neuromarketing, jeho přínosy a úskalí, budou také představeny z pohledu spotřebitelů a z pohledu firem, včetně vývoje vnímání neuromarketingu uvedenými skupinami. Cílem je předmětu bude věnovat se otázkám etiky a etickému kodexu neuromarketingu ve vztahu k povaze oboru jako takového. Po úspěšném absolvování předmětu bude student: - Schopen vysvětlit základní principy a podstatu neuromarketingu, včetně jeho výhod a nevýhod pro firmy a spotřebitele - Rozumět základům vybraných diagnostických metod vhodných pro neuromarketingový výzkum - Posoudit vhodnost vybraných metod zpracování a vyhodnocení dat v neuromarketingu - Obeznámen s možností aplikace psychologie v neuromarketingu - Znát základní etická pravidla pro neuromarketingový výzkum
- Výstupy z učení
- Studenti uplatní naučené znalosti a dovednosti v praxi.
- Osnova
- 1. Úvod do neuromarketingu – principy, podstata, neurobiologické základy oboru 2. Modely sociální motivace – BIG3, limbická typologie 3. Emoce v neuromarketingu - limbické mapy, emoce v mozku, biologický základ emocí, limbický systém v mozku 4. Psychologické procesy spotřebitele ve vztahu k marketingu – paměť, pozornost, vnímání, učení 5. Biomedicínská technika v neuromarketingu a základy somatologie – EEG, EMG, GSR, HRV, 6. Způsob získávání dat – technika používána v neuromarketingové výzkumu, doplňkové metody, metody sběru dat, psychologická charakteristika 7. Statistika v neuromarketingu - použití statistických metod v neuromarketingu 8. Eye-Tracking - praktický nácvik práce s oční kamerou 9. Uplatnění neuromarketingu ve firemním marketingu – možnosti aplikace neuromarketingu v oblasti reklamy, marketingu, online marketingu 10. Neuromarketing v oblasti produktů – emoce a produkt, homo economicus 11. Etika v neuromarketingu – základní etické normy, etický kodex v neuromarketingu 12. Nové trendy v neuromarketingu
- Literatura
- povinná literatura
- DU PLESSIS, Erik. Jak zákazník vnímá značku: nahlédněte s pomocí neurovědy do hlav spotřebitelů. Brno: Computer Press, 2011. ISBN 978-80-251-3529-7.
- • LINDSTROM, M. Nákupologie. Brno: Computer Press, 2009.
- • VYSEKALOVÁ, J. Emoce v marketingu. Praha: Grada, 2014.
- • ZURAWICKI, L. Neuromarketing: Exploring the Brain of the Consumer. Springer, 2010.
- doporučená literatura
- • ŘÍČAN, P. Psychologie: příručka pro studenty. Praha: Portál, 2005.
- • HÄUSEL, H. G. Neuromarketing: Erkenntnisse der Hirnforschung für Markenführung, Werbung und Verkauf. Haufe Lexware, 2012.
- ANDREW T. DUCHOWSKI. Eye Tracking Methodology: Theory and Practice. London: Springer London, 2003. ISBN 9781447137504.
- ARADHNA KRISHNA. Sensory marketing research on the sensuality of products. New York: Routledge, 2010. ISBN 978-11-354-2996-6.
- • FINE, C. Mozek: průvodce po anatomii mozku a jeho funkcích. Brno : Jota, 2009.
- • ZICH, CH. Intelligente Werbung, Exzellentes Marketing. Erlangen: Publicis Publishing, 2012.
- • KOUKOLÍK, F. Lidský mozek: funkční systémy, normy a poruchy. Praha : Portál, 2002.
- ROUBAL, Ondřej, Iva PETROVÁ a František ZICH. Metodologie marketingových výzkumů. Praha: VŠFS - Eupress, 2014, 152 s. ISBN 978-80-7418-092-7. info
- • KOZEL, R. et al. Moderní metody a techniky marketingového výzkumu. Praha: Grada, 2011.
- • DYLEVSKÝ, I. Somatologie. Olomouc : EPAVA, 2000.
- • NAKONEČNÝ, M. Encyklopedie obecné psychologie. Praha : Academia, 1997.
- Výukové metody
- Přednášky v prezenční formě studia; řízené skupinové konzultace v kombinované formě studia. Tematické přednášky a návod k individuální přípravě a samostudiu na základě povinné a doporučené literatury.
- Metody hodnocení
- Zápočet - předmět je ukončen prezentací zpracovanou na návrh vlastního neuromarketingového šetření. Minimální docházka je 80%.
- Informace učitele
- Předpoklad - studenti znají základy marketingu, nástrojů marketingové komunikace a znají základní metody marketingového výzkumu.
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (zima 2020, nejnovější)
- Permalink: https://is.vsfs.cz/predmet/vsfs/zima2020/B_Neu