VSFS:B_PsyMK Psychologie v MK - Informace o předmětu
B_PsyMK Psychologie v marketingové komunikaci
Vysoká škola finanční a správnízima 2024
- Rozsah
- 2/1/0. 16 hodin KS/semestr. 7 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Ing. Pavel Rosenlacher, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Michal Tomčík, PhD. (cvičící) - Garance
- Mgr. Michal Tomčík, PhD.
Sekce společenských věd (FES, KSV) – Katedra společenských věd (FES, KSV) – Katedry – Vysoká škola finanční a správní
Kontaktní osoba: Dita Egertová - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- B_PsyMK/cMMO: každé liché úterý 10:30–11:14 M21, každé liché úterý 11:15–12:00 M21, M. Tomčík
B_PsyMK/cM1PH: každý lichý čtvrtek 14:00–14:44 E307, každý lichý čtvrtek 14:45–15:30 E307, P. Rosenlacher
B_PsyMK/cM2PH: každý lichý čtvrtek 15:45–16:29 E227, každý lichý čtvrtek 16:30–17:15 E227, P. Rosenlacher
B_PsyMK/pMMO: každý lichý čtvrtek 12:15–12:59 M23, každý lichý čtvrtek 13:00–13:45 M23, každý lichý čtvrtek 14:00–14:44 M23, každý lichý čtvrtek 14:45–15:30 M23, M. Tomčík
B_PsyMK/pMPH: Čt 10:30–11:14 E306, Čt 11:15–12:00 E306, P. Rosenlacher - Předpoklady
- Tento předmět nemá žádné předpoklady.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
- Cíle předmětu
- Předpokladem pro úspěšný marketing a pochopení duševního dění všech aktérů marketingového procesu je užití poznatků z psychologie. Studijní předmět postupuje systematicky od teoretických základů psychologie jako vědy, analyzuje funkčnost rozdělení tržních segmentů z hlediska vývojových a životních etap osobnosti a blíže charakterizuje psychické procesy kognitivní a konativní a jejich užití v marketingu. Cílem je naučit studenty orientovat se v problematice související s marketingem z hlediska psychologie a umět ji aplikovat v marketingové praxi a pochopit význam poznání lidské psychiky pro úspěšnou marketingovou komunikaci. Disciplína by rovněž měla přispět k vlastní sebereflexi a nalezení významu psychologie pro osobní poznání.
- Výstupy z učení
- Studijní cíle předmětu: • osvojit si a kategorizovat pojmy ze základů psychologie, • orientovat se v problematice související s marketingem z hlediska psychologie a umět ji aplikovat v marketingové praxi, • pochopit význam poznání lidské psychiky pro úspěšnou marketingovou komunikaci.
- Osnova
- 1. Psychologie jako vědecký obor. Postavení psychologie ve struktuře vědního pole. Vztah psychologie a marketingu. 2. Vývoj přístupů ke zkoumání lidské psychiky do konce 19. století. Vznik psychologie jako vědy. Strukturalismus, funkcionalismus, psychodynamická teorie. 3. Hlavní psychologické směry 20. století. Gestalt psychologie, behaviorismus, existenciální, humanistická a kognitivní psychologie. Psychologické proudy konce 20. a 21. století. Uplatnění psychologie v reklamě. 4. Psychologický výzkum trhu a jeho využití v marketingu. Metody poznávání osobnosti. Kvantitativní a kvalitativní výzkumný přístup v marketingu. Aplikovaný výzkum reklamy. 5. Psychologie osobnosti. Psychický vývoj a faktory, které jej ovlivňují. Dědičnost a prostředí. Znaky psychického vývoje ve vztahu k nákupnímu chování. 6. Struktura a dynamika osobnosti. Základní psychické jevy. Jejich členění a význam pro aplikaci v marketingové komunikaci. 7. Typologie osobnosti. Temperament a jeho vztah k nákupnímu chování. 8. Poznávací procesy. Čití, vnímání, pozornost, paměť, myšlení, představa a fantazie. Role kognitivních procesů pro koncepci dobré reklamy. 9. Emoční prožívání a psychická autoregulace. Význam emocí v marketingu. 10. Motivace jako klíčové téma psychologie reklamy. Role motivační struktury osobnosti. Individuální rozdíly v motivaci spotřebitelů. Druhy motivace a význam lidských potřeb a jejich využití v marketingu. 11. Bariéry a zkreslující faktory účinného působení marketingové komunikace. Zhodnocení podílu vnitřních a vnějších vlivů. 12. Současná aktuální témata psychologie reklamy.
- Literatura
- povinná literatura
- Náhradní obsah: VACÍNOVÁ, T. Psychologie. Trendy oboru v dějinných souvislostech. Praha: VŠFS, a.s. 2018. ISBN 978-80-7408-152-1
- KUČERA, D. Moderní psychologie. Praha: Grada Publishing, 2013. ISBN 978-80-247-4621-0.
- KOPECKÁ, I. Psychologie 1.-3. díl. Praha: Grada Publishing, 2012. ISBN 978-80-247-3876-5.
- VÁGNEROVÁ, M. Základy psychologie. Praha: Karolinum, 2007. ISBN 978-80-246-0841-9.
- VÁGNEROVÁ, M. Obecná psychologie. Praha: Karolinum, 2016. ISBN 978-80-246-3268-1.
- VYSEKALOVÁ, J. a kol. Psychologie reklamy. Praha: Grada Publishing, 2012. ISBN 978-80-247-4005-8.
- NAKONEČNÝ, M. Obecná psychologie. Praha: Triton, 2015. ISBN 978-80-7387-929-7.
- doporučená literatura
- PLHÁKOVÁ, A. Učebnice obecné psychologie. Praha: Academia, 2011. ISBN 978-80-200-1499-3.
- PLHÁKOVÁ, A. Dějiny psychologie. Praha: Grada Publishing, 2006. ISBN 978-80-247-0871-X.
- ATKINSON, R.L.,ATKINSON, R.C., SMITH, E.E., BEM, D.J. NOLEN-HOEKSEMA, S. Psychologie Atkinsonové a Hilgarda. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0083-3.
- HILL, G. Moderní psychologie. Praha: Portál, 2004. ISBN 978-80-7178-641-1.
- VYSEKALOVÁ, J. a kol. Chování zákazníka: Jak odkrýt tajemství ''černé skříňky''. Praha: Grada Publishing, 2011. ISBN 978-80-247-3528-3.
- VYSEKALOVÁ, J. a kol. Emoce v marketingu: Jak oslovit srdce zákazníka. Praha: Grada Publishing, 2014. ISBN 978-80-247-4843-6.
- HARTL, P. a H. HARTLOVÁ. Psychologický slovník. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-807-3675-691.
- neurčeno
- CALDINI, R., B. Před-svědčování. Revoluční způsob, jak ovlivnit a přesvědčit. Praha: Jan Melvil Publishing, 2016. ISBN 978-80-7555-014-9.
- ARIELY, D. Iracionálně váš...: Úvahy o ztracených ponožkách, šroubech do dívčích hlav a dalších existenciálních záležitostech. Praha: Práh, 2015. ISBN 978-80-7252-593-5.
- Výukové metody
- Prezenční studium přednáška a cvičení. Kombinované studium bloková výuka dle rozvrhu.
- Metody hodnocení
- Metody hodnocení: Zkouška (6 kreditů). V úvodním setkání budou studenti blíže seznámeni se svými úkoly. V jednotlivých kurzech se předpokládá aktivní účast (alespoň 70% docházka na cvičení u prezenčního studia). Součástí zápočtu u prezenčního studia je referátové vystoupení v semináři na vybrané téma. Předpokladem k připuštění ke zkoušce (pro prezenční i kombinované studium) je elektronicky odevzdaná a odsouhlasená zápočtová práce v rozsahu minimálně 5 stran textu. Termín odevzdání: do 1.12.2017. Zkouška je realizována formou písemného testu.
- Informace učitele
- PhDr. Vacínová Tereza, Ph.D., katedra Marketingové komunikace, E322, vacinova.tereza@mail.vsfs.cz, 774 26 21 72
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.vsfs.cz/predmet/vsfs/zima2024/B_PsyMK