J 2024

Theory, Practice and Future of Corporate Marketing Management Education as Part of Tertiary Education

PETRŮ, Naděžda, Peter STUCHLÍK and Oskar CRNADAK

Basic information

Original name

Theory, Practice and Future of Corporate Marketing Management Education as Part of Tertiary Education

Name in Czech

Teorie, praxe a budoucnost firemního marketingu Manažerské vzdělávání jako součást terciárního vzdělávání

Authors

PETRŮ, Naděžda, Peter STUCHLÍK and Oskar CRNADAK

Edition

Media Literacy and Academic Research, Trnava, Univerzita sv. Cyrila a Metoděje v Trnavě, 2024

Other information

Language

English

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

50200 5.2 Economics and Business

Country of publisher

Slovakia

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

References:

Organization unit

University of Finance and Administration

Keywords (in Czech)

Komuikace. CRM. Marketing Management. Marketingový mix. Terciární vzdělávání.

Keywords in English

Communication. CRM. Marketing Management. Marketing Mix. Tertiary Education.

Tags

International impact, Reviewed
Změněno: 6/12/2024 08:56, Bc. Jan Peterec

Abstract

V originále

To update the research priorities, this study aims to define the main content elements of teaching business marketing management in tertiary education. Based on their identification, the aim was to evaluate and compare the overall rate of use of marketing tools in business practice over time. Subsequently, the study aims to measure the dependencies between the level of marketing vitality and the number of employees, the field of business and the year of the company’s founding and to evaluate which online marketing tools companies know, use and plan to use in the future. We aim to evaluate whether real marketing practice corresponds to the topics taught in tertiary education in the Business Marketing Management program. To identify and understand teaching practice, the method of comparative research was used. To evaluate the feasibility of using marketing tools in real practice, multi-stage data collection using interviews and questionnaires was carried out in 2020-2023. The total number of respondents representing business entities in the Czech Republic was 411. Respondents were selected by random selection from the internal database of VŠFS, a.s., containing approximately 4,150 contacts to business entities. Statistical methods were used to evaluate the data and dependencies with verification of the received data using Pearson’s coefficient, Student’s distribution. Furthermore, descriptive exploratory analysis and the method of cluster analysis of the co-occurrence of words were used. The contribution of the study is the created list of topics used in teaching the subject Marketing Management of Enterprises in Tertiary Education. It can be stated that in real business practice, tools are used in accordance with the topics taught, tactical tools of the marketing mix are used as a priority. In the 2021-2023 timeline, the overall marketing vitality of companies is improving, especially in the area of external marketing communication. The findings highlight the importance of a balanced use of classic marketing tools in the offline environment with the incorporation of trendy online technologies into teaching and real business practice. Inevitably, the involvement of artificial intelligence (AI) in the marketing management of a business can be expected. The paper brings a new perspective on the connection between teaching theory and the practice of business entities. It appeals for cooperation between tertiary education and representatives of the business community and the practical application of theory, especially with the use of trendy tools of online marketing and artificial intelligence.

In Czech

Pro aktualizaci výzkumných priorit si tato studie klade za cíl definovat hlavní obsahové prvky výuky podnikového marketingového managementu v terciárním vzdělávání. Na základě jejich identifikace bylo cílem vyhodnotit a porovnat celkovou míru využití marketingových nástrojů v podnikové praxi v čase. Následně si studie klade za cíl změřit závislosti mezi mírou marketingové vitality a počtem zaměstnanců, oborem podnikání a rokem založení společnosti a vyhodnotit, které online marketingové nástroje firmy znají, používají a plánují v budoucnu využívat. . Naším cílem je vyhodnotit, zda reálná marketingová praxe odpovídá tématům vyučován v terciárním vzdělávání v programu Business Marketing Management. K identifikaci a pochopení pedagogické praxe byla použita metoda komparativního výzkumu. Pro vyhodnocení proveditelnosti využití marketingových nástrojů v reálné praxi byl v letech 2020-2023 proveden vícestupňový sběr dat pomocí rozhovorů a dotazníků. Celkový počet respondentů zastupujících podnikatelské subjekty v ČR byl 411. Respondenti byli vybráni náhodně výběr z interní databáze VŠFS, as, obsahující cca 4 150 kontaktů na podnikatelské subjekty. K vyhodnocení dat a závislostí byly použity statistické metody ověření přijatých dat pomocí Pearsonova koeficientu, Studentova rozdělení. Dále byla použita deskriptivní explorační analýza a metoda shlukové analýzy společného výskytu slov. Přínosem studie je vytvořený seznam témat používaných ve výuce předmětu Marketingový management podniků v terciárním vzdělávání. Lze konstatovat, že v reálné podnikové praxi jsou využívány nástroje v souladu s vyučovanými tématy, přednostně jsou využívány taktické nástroje marketingového mixu. V časové ose 2021-2023 se zlepšuje celková marketingová vitalita firem, zejména v oblasti externí marketingové komunikace. Zjištění zdůrazňují důležitost vyváženého používání klasických marketingových nástrojů v offline prostředí prostředí se začleněním trendových online technologií do výuky a reálné obchodní praxe. Nevyhnutelně lze očekávat zapojení umělé inteligence (AI) do marketingového řízení podniku. Příspěvek přináší nový pohled na propojení teorie výuky s praxí podnikatelských subjektů. Apeluje na spolupráci terciárního vzdělávání s představiteli podnikatelské sféry a praktickou aplikaci teorie, zejména s využitím trendových nástrojů online marketingu a umělé inteligence.