BELÁS, Jaroslav, Ann NGUYEN, Luboš SMRČKA, Jozef KOLEMBUS a Eva CIPOVOVÁ. Financial Literacy of Secondary School Students. Case Study from the Czech Republic and Slovakia. Economics and Sociology. Poland: Centre of Sociological Research, Vol. 9, No 4, 2016, s. 191-206. ISSN 2071-789X. 2016.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Financial Literacy of Secondary School Students. Case Study from the Czech Republic and Slovakia
Název česky Finanční gramotnost středoškolských studentů. Případová studie z České republiky a Slovenska
Autoři BELÁS, Jaroslav (703 Slovensko), Ann NGUYEN (804 Ukrajina), Luboš SMRČKA (203 Česká republika), Jozef KOLEMBUS (703 Slovensko) a Eva CIPOVOVÁ (703 Slovensko, domácí).
Vydání Economics and Sociology, Poland, Centre of Sociological Research, 2016, 2071-789X.
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 50200 5.2 Economics and Business
Stát vydavatele Polsko
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW URL
Kód RIV RIV/04274644:_____/16:#0000030
Organizační jednotka Vysoká škola finanční a správní
Klíčová slova česky Finanční gramotnost; Spotřebitelské úvěry; platební karta
Klíčová slova anglicky financial literacy;savings; consumer loans; payment card
Štítky AR 2013-2014, AR 2016-2017, SCOPUS, WOS, xJ2
Příznaky Mezinárodní význam
Změnil Změnila: Ing. Dominika Moravcová, učo 21787. Změněno: 7. 8. 2017 09:42.
Anotace
Financial literacy is an important area of education for secondary school students, because appropriate management of personal finance creates preconditions for successful and quality life. In this article we examined the level of financial literacy of students of commercial academies in Czech Republic and Slovakia. Our results confirmed that the learning process in both countries has some reserves. The average value of correct answers regarding the savings was 16.33% in Slovakia and 21.33% in the Czech Republic, which can be classified as very low. Significantly improved results were shown by the respondents when it comes to consumer loans. The average value of correct answers in Slovakia was relatively high (87.76%). In the Czech Republic, the average value of the correct responses was 61.33%. The average value of correct answers on the use of payment cards abroad was relatively high both in Slovakia (77.55%) and the Czech Republic (73.33%). Our research, which was significantly more extensive than presented in this article, demonstrates that the intensity of interest in the socio-economic systém is relatively low and students are not adequately motivated to be proactive. Therefore, we propose to create more room for intense use of advanced teaching methods in order to improve application skills of students. In this context, it is necessary to focus on promotion of personal initiative among the students.
Anotace česky
Finanční gramotnost je důležitou oblastí vzdělávání pro studenty středních škol, protože vhodné řízení osobních financí vytváří předpoklady pro úspěšný a kvalitní život. V tomto článku jsme zkoumali úroveň finanční gramotnosti studentů komerčních akademií v České republice a na Slovensku. Naše výsledky potvrdily, že učební proces v obou zemích má určité rezervy. Průměrná hodnota správných odpovědí týkajících se úspor byla na Slovensku 16,33% a v České republice 21,33%, které lze klasifikovat jako velmi nízké. Výrazně lepší výsledky zaznamenaly respondenti, pokud jde o spotřebitelské úvěry. Průměrná hodnota správných odpovědí na Slovensku byla poměrně vysoká (87,76%). V České republice byla průměrná hodnota správných odpovědí 61,33%. Průměrná hodnota správných odpovědí na používání platebních karet v zahraničí byla poměrně vysoká jak na Slovensku (77,55%), tak na České republice (73,33%). Náš výzkum, který byl podstatně rozsáhlejší, než je uvedeno v tomto článku, ukazuje, že intenzita zájmu o socioekonomický systém je relativně nízká a studenti nejsou dostatečně motivováni k tomu, aby byli proaktivní. Proto navrhujeme vytvoření většího prostoru pro intenzivní využívání pokročilých metod výuky s cílem zlepšit aplikační dovednosti studentů. V této souvislosti je třeba se soustředit na podporu osobní iniciativy mezi studenty.
VytisknoutZobrazeno: 19. 4. 2024 16:56