SMITH, Michael, Tsai SHU-LING, Petr MATĚJŮ a Huang MIN-HSIUNG. Educational Expansion and Inequality in Taiwan and the Czech Republic. Comparative Education Review. USA, Chicago: The University of Chicago Press, roč. 60, č. 2, s. 339-374. ISSN 0010-4086. 2016.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Educational Expansion and Inequality in Taiwan and the Czech Republic
Autoři SMITH, Michael (840 Spojené státy), Tsai SHU-LING (156 Čína), Petr MATĚJŮ (203 Česká republika, domácí) a Huang MIN-HSIUNG (156 Čína).
Vydání Comparative Education Review, USA, Chicago, The University of Chicago Press, 2016, 0010-4086.
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 50000 5. Social Sciences
Stát vydavatele Spojené státy
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV RIV/04274644:_____/16:#0000109
Organizační jednotka Vysoká škola finanční a správní
Klíčová slova anglicky UNITED-STATES; STRATIFICATION; OPPORTUNITY; ATTAINMENT
Štítky AR 2015-2016, J6, SCOPUS, WOS, xJ2
Příznaky Mezinárodní význam, Recenzováno
Změnil Změnila: Ing. Dominika Moravcová, učo 21787. Změněno: 27. 3. 2017 14:06.
Anotace
This article presents a comparative analysis of educational inequality by family background and gender in Taiwan and the Czech Republic, which have both experienced substantial educational expansion in the last half-century under different educational systems. We highlight the specific institutional histories of both countries and examine the role of dead-end tracks in mediating educational inequality by family background. Pooling the most recent data available, we use probit analyses of inequality in secondary and tertiary educational attainment across 5-year birth cohorts from 1956 to 1985. In terms of secondary educational attainment, we find that the gap in inequalities by family background between the countries is large, with a decline in inequality in Taiwan but persistent inequality in the Czech case. We attribute these findings to differences in educational expansion and characteristics of the secondary school system. However, in tertiary educational attainment, we find similarities in educational inequality between the two countries.
VytisknoutZobrazeno: 19. 4. 2024 00:24