VACÍNOVÁ, Tereza. Psychologie. Trendy oboru v dějinných souvislostech (Psychology. Trends of the field in the historical context). 1st ed. Praha: Vysoká škola finanční a správní, a. s. 205 pp. EUpress. ISBN 978-80-7408-152-1. 2018.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Psychologie. Trendy oboru v dějinných souvislostech
Name in Czech Psychologie. Trendy oboru v dějinných souvislostech
Name (in English) Psychology. Trends of the field in the historical context
Authors VACÍNOVÁ, Tereza (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition 1. vyd. Praha, 205 pp. EUpress, 2018.
Publisher Vysoká škola finanční a správní, a. s.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Book on a specialized topic
Field of Study 50101 Psychology
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form printed version "print"
RIV identification code RIV/04274644:_____/18:#0000369
Organization unit University of Finance and Administration
ISBN 978-80-7408-152-1
Keywords (in Czech) psychologie, dějiny oboru, osobnost, vývoj, psychické procesy, sociální chování
Keywords in English psychology; history of the field; personality; development; psychic processes; social behavior
Tags AR 2018-2019, RIV_2019, xB2
Tags Reviewed
Changed by Changed by: Bc. Jan Peterec, učo 24999. Changed: 8/3/2019 08:06.
Abstract
Monografie vychází z kritické analýzy vývoje psychologického poznání a opírá se o významná teoretická východiska na jejichž základě představuje různé výklady lidské psychiky. Historický exkurz a následně metodologický přístup, který autorka při zpracování uplatnila, umožňuje čtenáři sledovat vývoj mnohých psychologických fenoménů v interdisciplinárních souvislostech s odkazem na významné autority. Obsah publikace je členěn do čtyř kapitol. První seznamuje čtenáře s předmětem psychologie a analyzuje jej z různých metodologických přístupů, zdůrazněn a tvůrčím způsobem je význam psychologie v každodenním životě. Druhá kapitola se věnuje otázkám lidského vývoje a předkládá jednu z nečastějších otázek míry vlivu utváření jedince, a sice dědičnost nebo prostředí. Třetí kapitola interpretuje psychické procesy, které se podílí na poznávání a prožívání jedince. Popisuje procesy čití, vnímání, myšlení, paměti, fantazie a pozornosti. V návaznosti vysvětluje volní, motivační a emoční procesy. Interpretuje různé teorie motivace, bohatě využívané nejen v psychologii práce, organizace a řízení, ale také např. v psychologii reklamy. Text uzavírají otázky z oblasti sociální psychologie, jako jsou míra vlivu sociálního okolí, role sugesce, nápodoby, postoje a možnosti jejich změn, ad., což jsou i zásadní problémy nejen působení propagandy. Nezanedbatelná pozornost je v publikaci také věnována problematice vůdcovství a konformismu.
Abstract (in English)
The monograph is based on a critical analysis of the development of psychological knowledge and is based on significant theoretical points of departure on the basis of which various interpretations of the human psyche are presented. The historical excursion and subsequent methodological approach used by the author enables the reader to follow the development of many psychological phenomena in interdisciplinary contexts with reference to important authorities. The content of the publication is divided into four chapters. The first introduces the reader to the subject of psychology and analyzes it from various methodological approaches, emphasized, and in the creative way is the importance of psychology in everyday life. The second chapter deals with human development issues and presents one of the most unusual questions about the degree of influence of an individual's formation, namely inheritance or environment. The third chapter interprets psychic processes that are involved in the cognition and experience of an individual. It describes the processes of reading, perception, thinking, memory, fantasy and attention. It then explains the free, motivational and emotional processes. It interprets various theories of motivation, richly used not only in the psychology of work, organization and management, but also in the psychology of advertising. The text concludes with questions from the field of social psychology, such as the degree of influence of the social environment, the role of suggestion, imitation, attitudes and possibilities of their changes, etc., which are also the main problems not only of propaganda. Notable attention is also paid to the issue of leadership and conformism in the publication.
PrintDisplayed: 16/4/2024 09:57