VALENČÍK, Radim, S. L. SAZANOVA and B. A. ERZKNYAN. Produktivnoye potrebleniye i ekonomicheskiye kommunikatsii (Productive consumption and economic communication). Putevoditel' predprinimatelya. Moskva: Rossiyskaya Akademiya predprinimatel'stva, vol. 13, No 1, p. 118-129. ISSN 2073-9885. doi:10.24182/2073-9885-2020-13-1-118-129. 2020.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Produktivnoye potrebleniye i ekonomicheskiye kommunikatsii
Name in Czech Produktivní spotřeba a ekonomická komunikace
Name (in English) Productive consumption and economic communication
Authors VALENČÍK, Radim (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution), S. L. SAZANOVA and B. A. ERZKNYAN.
Edition Putevoditel' predprinimatelya, Moskva, Rossiyskaya Akademiya predprinimatel'stva, 2020, 2073-9885.
Other information
Original language Russian
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 50200 5.2 Economics and Business
Country of publisher Russian Federation
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW URL
RIV identification code RIV/04274644:_____/20:#0000613
Organization unit University of Finance and Administration
Doi http://dx.doi.org/10.24182/2073-9885-2020-13-1-118-129
Keywords (in Czech) Teorie spotřebitele, teorie chování teorie produktivní spotřeby, EKONOMICKÉ TEORIE KOMUNIKACE ekonomická rovnováha úplná racionální LIMITED racionalita, iracionalita, teorie chování spotřebitele, teorie produktivního chování, teorie produktivní spotřeby, ekonomická komunikace, teorie ekonomické rovnováhy, racionalita, omezená racionalita, iracionalita
Keywords in English THEORY OF CONSUMER BEHAVIOR; THEORY OF PRODUCER BEHAVIOR; THEORY OF PRODUCTIVE CONSUMPTION; ECONOMIC COMMUNICATIONS; THEORY OF ECONOMIC EQUILIBRIUM; COMPLETE RATIONALITY; LIMITED RATIONALITY; IRRATIONALITY
Tags AR 2019-2020, RIV_2021, unor_2020_o, xJ5
Tags International impact, Reviewed
Changed by Changed by: Bc. Jan Peterec, učo 24999. Changed: 6/4/2021 14:10.
Abstract
Sovremennaya ekonomicheskaya teoriya ne mozhet preodolet' neoklassicheskuyu dikhotomiyu «proizvoditel'-potrebitel'», kotoraya protivorechit printsipu metodologicheskogo atomizma i poetomu yavlyayetsya metodologicheskoy problemoy. Avtory obnaruzhili, chto dikhotomiya «proizvoditel'-potrebitel'» chastichno reshayetsya s pomoshch'yu teoreticheskikh instrumentov, takikh kak ravnovesnyy podkhod i balansovyy metod, no eto ne yavlyayetsya metodologicheskim resheniyem. Avtory dokazali, chto resheniyem dikhotomii «proizvoditel'-potrebitel'» mozhet byt' sintez teorii proizvoditel'nogo potrebleniya i teorii ekonomicheskikh kommunikatsiy.
Abstract (in Czech)
Moderní ekonomická teorie nemůže překonat neoklasickou dichotomii mezi výrobcem a spotřebitelem, která je v rozporu se zásadou metodologického atomismu, a proto je metodickým problémem. Autoři zjistili, že dichotomie producent-spotřebitel je částečně řešena pomocí teoretických nástrojů, jako je rovnovážný přístup a metoda rovnováhy, ale nejedná se o metodologické řešení. Autoři prokázali, že řešením dichotomie mezi výrobcem a spotřebitelem může být syntéza teorie produktivní spotřeby a teorie ekonomické komunikace.
Abstract (in English)
Modern economic theory cannot overcome the neoclassical dichotomy «producer - consumer», which contradicts the principle of methodological atomism and therefore is a methodological problem. The authors found that the producer-consumer dichotomy is partially solved with the help of theoretical tools such as the equilibrium approach and the balance method, but this is not a methodological solution. The authors proved that the solution to the producer-consumer dichotomy can be a synthesis of the theory of productive consumption and the theory of economic communications.
PrintDisplayed: 19/4/2024 22:11