JURÁSEK, Miroslav a Tomislav POTOCKÝ. How to Improve Communication within an Organization? The Relationship between Cultural Intelligence and Language Competence. Journal of Intercultural Management. Polsko: Społeczna Akademia Nauk, roč. 12, č. 2, s. 53-81. ISSN 2080-0150. doi:10.2478/joim-2020-0038. 2020.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název How to Improve Communication within an Organization? The Relationship between Cultural Intelligence and Language Competence
Název česky Jak zlepšit komunikaci v rámci organizace? Vztah mezi kulturní inteligencí a jazykovou kompetencí
Autoři JURÁSEK, Miroslav (203 Česká republika, garant, domácí) a Tomislav POTOCKÝ (203 Česká republika, domácí).
Vydání Journal of Intercultural Management, Polsko, Społeczna Akademia Nauk, 2020, 2080-0150.
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 50204 Business and management
Stát vydavatele Polsko
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW Celý text článku
Kód RIV RIV/04274644:_____/20:#0000646
Organizační jednotka Vysoká škola finanční a správní
Doi http://dx.doi.org/10.2478/joim-2020-0038
Klíčová slova česky kulturní inteligence, jazyková kompetence, lingua franca
Klíčová slova anglicky cultural intelligence; language competence; lingua franca
Štítky AR 2019-2020, ERIH, odmeny_2021, RIV_2021, xJ4
Příznaky Mezinárodní význam, Recenzováno
Změnil Změnil: Bc. Jan Peterec, učo 24999. Změněno: 8. 4. 2021 10:38.
Anotace
Objective: This article deals with the effective functioning of an organization in the international context. It focuses on the two key aspects of the communication in this respects: cultural in telligence (CQ), the capacity to operate successfully in the multicultural setting, and the quality of internal communication; it is investigated whether CQ (and its components: metacognitive, cognitive, motivational and behavioural) are rather related to the number of foreign languages or the language proficiency a person (or an employee) knows (has). Methodology: The sample of 132 undergraduate students of the English and Czech study programs at one private business university in the Czech Republic was used. The Spearman correlation coefficient, Chi–Square test for independence and the one–way ANOVA test (all of them conducted in the statistical program IBM SPSS Statistics 21) are calculated in the paper. Findings: CQ depends on the quality (the level of proficiency) rather than the quantity (the number) of foreign language skills. This conclusion applies regardless of gender: our data did not confirm that language skills were gender-dependent. Value Added: Recently a very fashionable cultural intelligence (CQ) construct has been explored in relation to a variety of variables and outputs. Nevertheless, insufficient attention has been given to the relationship between cultural intelligence and language competence so far; moreover, the research has brought contradictory results up to now. This study fills the actual knowledge gap. Recommendations: It is shown that in terms of the effective functioning in a culturally unknown environment and with a restricted time to learn foreign languages, it is preferable to develop continuously one´s skills in lingua franca than parallel and more superficial studies of several languages.
Anotace česky
Tato studie pojednává o efektivním fungování organizace v mezinárodním kontextu. Zaměřuje se na klíčové aspekty firemní komunikace a zkoumá, zda kulturní inteligence souvisí spíše s počtem nebo úrovní cizích jazyků, které člověk zná.
VytisknoutZobrazeno: 28. 3. 2024 16:06