KALAMÁR, Štěpán and Martina KAISEROVÁ. Kyberšikana a její vliv na mládež (Cyberbullying and their Infl uence on Youth). Forenzní vědy, právo, kriminalistika. Praha: Vysoká škola finanční a správní, a. s., vol. 5, No 2, p. 159-178. ISSN 2533-4387. doi:10.37355/fvpk-2020/2-04. 2020.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Kyberšikana a její vliv na mládež
Name in Czech Kyberšikana a její vliv na mládež
Name (in English) Cyberbullying and their Infl uence on Youth
Authors KALAMÁR, Štěpán (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Martina KAISEROVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution).
Edition Forenzní vědy, právo, kriminalistika, Praha, Vysoká škola finanční a správní, a. s. 2020, 2533-4387.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 50400 5.4 Sociology
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW URL
RIV identification code RIV/04274644:_____/20:#0000668
Organization unit University of Finance and Administration
Doi http://dx.doi.org/10.37355/fvpk-2020/2-04
Keywords (in Czech) kyberšikana, šikana, agresor, oběť, prevence
Keywords in English cyberbullying; bullying; aggressor; victim; prevention
Tags AR 2020-2021, odmeny_2021, RIV_2021, xJ5
Changed by Changed by: Bc. Jan Peterec, učo 24999. Changed: 9/4/2021 09:04.
Abstract
Hlavním smyslem práce bylo popsání a zhodnocení formy, způsobů a specifi k a také možností prevence kyberšikany a zjištění, jaké povědomí má mládež o této hrozbě. V teoretické, úvodní části je stručné seznámení s danou problematikou a popis základních termínů šikana a kyberšikana. V první kapitole je vymezen pojem šikana a následně její příčiny a důsledky. Druhá kapitola je zaměřena na kyberšikanu, zde se popisuje význam tohoto termínu, dále potom specifi ka, prostředky, formy, aktéři, dopady a možné strategie zvládání kyberšikany a následně i prevence kyberšikany. Praktická část si kladla za cíl zjistit, dle anonymních dotazníků, zda se na vybrané střední škole vyskytuje kyberšikana a jestli jsou studenti o této problematice dostatečně informováni. Tedy v případě výskytu kyberšikany jestli vědí, jak problém řešit, na koho se obrátit o pomoc a podporu.
Abstract (in English)
The main purpose of the work was to describe and evaluate the form, methods and specifi cs, as well as the possibilities of cyberbullying prevention and to fi nd out what young people are aware of this threat. The theoretical, introductory part is a brief introduction to the issue and a description of the basic terms bullying and cyberbullying. The fi rst chapter defi nes the concept of bullying and then its causes and consequences. The second chapter is focused on cyberbullying, it describes the meaning of this term, then the specifi cs, means, forms, actors, impacts and possible strategies for managing cyberbullying and then the prevention of cyberbullying. The practical part aimed to fi nd out, according to anonymous questionnaires, whether cyberbullying occurs at the selected high school and whether students are suffi ciently informed about this issue. So in the event of cyberbullying, if they know how to solve the problem, who to turn to for help and support.
PrintDisplayed: 20/4/2024 13:13