J
		
		2021
			
	    
What Does Really Drive Consumer Confidence?
	    MALOVANÁ, Simona; Jan FRAIT a Martin HODULA
	
	
	
	    
	
     
 
	
	Základní údaje
	
		Originální název
		What Does Really Drive Consumer Confidence?
	 
	
		Název česky
		Co skutečně ovlivňuje spotřebitelskou důvěru?
	 
				Autoři
				MALOVANÁ, Simona (203 Česká republika, garant); Jan FRAIT (203 Česká republika, domácí) a Martin HODULA (203 Česká republika)
			 
			
				Vydání
				 Social Indicators Research, Netherlands, Springer, 2021, 0303-8300
			 
		
Další údaje
		
	
		
			Typ výsledku
			Článek v odborném periodiku
		 
	
		
	
		
			Stát vydavatele
			Nizozemské království
		 
	
		
			Utajení
			není předmětem státního či obchodního tajemství
		 
	
			
		
			
				Impakt faktor
				Impact factor: 2.935
			 
		
		
			Kód RIV
			RIV/04274644:_____/21:#0000763
		 
	
			
				Organizační jednotka
				Vysoká škola finanční a správní
			 
		
			
		
		
			EID Scopus
			2-s2.0-85100844659
		 
		
			Klíčová slova česky
			Složený index; Faktorová analýza; důvěra domácností; Růst úvěru
		 
		
			Klíčová slova anglicky
			Composite index; Factor analysis; Households’ confidence; Loan growth
		 
			
			
				
					V originále
					We construct a novel index of households’ macroeconomic environment (HOME) based on the data from 22 high-income European countries between 2002 Q1 and 2018 Q4. The resulting index is in line with the broad features of the countries’ business and financial cycles and captures well households’ perception of their underlying economic situation. We discuss joint properties of the HOME index and the widely employed survey-based consumer confidence indicator. We show that households’ expectations are tightly linked to current macroeconomic conditions. This finding echoes the literature linking consumer attitudes and actual economic developments. The HOME index also reflects the importance of asset prices and lending conditions for households’ behavior. In a single-country case study, we provide empirical evidence that links the proposed index to new credit extended to households. The evidence suggests that households need a longer period of good macroeconomic conditions to decide to take on a mortgage than they do in the case of a consumer loan.
				 
				
					Česky
					Konstruujeme nový index makroekonomického prostředí domácností (HOME) založený na datech z 22 evropských zemí s vysokými příjmy v období od 1. čtvrtletí 2002 do 4. čtvrtletí 2018. Výsledný index je v souladu s obecnými rysy obchodních a finančních cyklů zemí a dobře zachycuje vnímání domácností jejich základní ekonomické situace. Diskutujeme společné vlastnosti indexu HOME a široce používaného indikátoru spotřebitelské důvěry založeného na průzkumech. Ukazujeme, že očekávání domácností jsou úzce spojena se současnými makroekonomickými podmínkami. Toto zjištění se odráží v literatuře spojující postoje spotřebitelů a skutečný ekonomický vývoj. Index HOME také odráží důležitost cen aktiv a úvěrových podmínek pro chování domácností. V případové studii jedné země poskytujeme empirické důkazy, které spojují navrhovaný index s novými úvěry poskytnutými domácnostem. Z důkazů vyplývá, že domácnosti potřebují k rozhodnutí vzít si hypotéku delší období dobrých makroekonomických podmínek než v případě spotřebitelského úvěru.
				  
				Zobrazeno: 4. 11. 2025 04:37