MAREŠ, David a Martin JANÍČKO. THE RELIANCE OF THE CZECH ECONOMY ON ITS AUTOMOTIVE SECTOR. Central European Business Review. Prague: Prague University of Economics and Business, roč. 11, č. 2, s. 1-17. ISSN 1805-4854. doi:10.18267/j.cebr.285. 2022.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název THE RELIANCE OF THE CZECH ECONOMY ON ITS AUTOMOTIVE SECTOR
Název česky SPOLEHLIVOST ČESKÉ EKONOMIKY NA JEJÍ AUTOMOBILOVÝ SEKTOR
Autoři MAREŠ, David (203 Česká republika, garant, domácí) a Martin JANÍČKO.
Vydání Central European Business Review, Prague, Prague University of Economics and Business, 2022, 1805-4854.
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 50200 5.2 Economics and Business
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW URL
Kód RIV RIV/04274644:_____/22:#0000864
Organizační jednotka Vysoká škola finanční a správní
Doi http://dx.doi.org/10.18267/j.cebr.285
UT WoS 000800566100001
Klíčová slova česky automobilový průmysl; makroekonomická výkonnost; rovnováha
Klíčová slova anglicky automotive industry; macroeconomic performance; equilibrium
Štítky AR 2021-2022, RIV_2023, xJ3
Příznaky Recenzováno
Změnil Změnila: Mgr. Jitka Štruncová, učo 38491. Změněno: 7. 2. 2023 12:36.
Anotace
This paper explores the relationship between the performance of the Czech automotive industry and the performance of the Czech macroeconomy with an objective to fill in some existing gaps in the research on this topic. An overreliance on one sector could have harmful consequences for the competitiveness of the entire economy but sometimes also for the sector itself, particularly in the long run. We test several hypotheses in this context using two frameworks: a vector autoregression model with exogenous drivers and a vector error correction model, both built on quarterly time series data in the period ranging from 2000 to 2017 and validated out-of-sample on the 2018 and 2019 data. The results suggest that the macroeconomy appears to some extent forecastable by the performance of its automotive sector. This is further supported by the fact that the forecasting performance of the selected models looks reasonable. Likewise, the results show that the key variables proxying the performance of the automotive industry tend to converge to a long-run equilibrium or at least exhibit a long-run relationship with and/or vis-à-vis the selected macroeconomic indicators. This finding is in line with the fact that the automotive sector has an important position in the Czech economy also from a longer-term perspective. Yet, we have not found that the macroeconomy would be overreliant on automotives in general terms
Anotace česky
Tento příspěvek zkoumá vztah mezi výkonem českého automobilového průmyslu průmyslu a výkonnosti české makroekonomiky s cílem naplnit některé existující mezery ve výzkumu na toto téma. Mohlo by dojít k nadměrnému spoléhání se na jeden sektor škodlivé důsledky pro konkurenceschopnost celé ekonomiky, ale někdy také pro samotný sektor, zejména z dlouhodobého hlediska. V této souvislosti testujeme několik hypotéz pomocí dvou rámců: vektorového autoregresního modelu s exogenními ovladači a vektoru model opravy chyb, oba postavené na čtvrtletních datech časových řad v období od 2000 až 2017 a ověřeno mimo vzorek na datech z let 2018 a 2019. Výsledky naznačují že se makroekonomika jeví do určité míry předvídatelná podle výkonnosti její automobilový sektor. To je dále podpořeno skutečností, že prognóza výkonnosti vybrané modely vypadají rozumně. Stejně tak výsledky ukazují, že klíčové proměnné proxy výkon automobilového průmyslu má tendenci konvergovat k dlouhodobému horizontu rovnovážné nebo alespoň vykazují dlouhodobý vztah s a/nebo vis-à-vis vybraným makroekonomické ukazatele. Toto zjištění je v souladu se skutečností, kterou má automobilový sektor významnou pozici v české ekonomice i z dlouhodobějšího hlediska. Přesto my nezjistili, že by makroekonomika byla obecně příliš závislá na automobilovém průmyslu podmínky
VytisknoutZobrazeno: 18. 4. 2024 12:20