B_MKE Manažerská kultura a etika

Vysoká škola finanční a správní
léto 2025
Rozsah
2/0/0. 12 hodin KS/semestr. 3 kr. Ukončení: z.
Garance
Ing. Tomáš Kremr, Ph.D., LL.M.
Katedra ekonomie a managementu (FES, KEM) – Katedry – Vysoká škola finanční a správní
Kontaktní osoba: Bc. Kateřina Konupková
Předpoklady
Tento předmět nemá žádné předpoklady.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Uvést studenty do aktuální problematiky manažerské kultury, manažerské etiky a společenské odpovědnosti firem. Charakterizovat postavení a úlohu manažerů, vysvětlit význam manažerské etiky. Vysvětlit význam společenské odpovědnosti firem. Analyzovat specifika národní a podnikové kultury nadnárodních organizací, globální procesy.
Výstupy z učení
Studenti, kteří úspěšně dokončí daný kurz:
1. se budou orientovat v základních pojmech ze všech tří oblastí např.– definice pojmu organizační kultura, prvky organizační kultury, typologie firem apod.
2. budou umět vysvětlit souvislost firemní kultury se strategií firmy, vztah mezi morálkou a etikou, identifikovat klíčové oblasti SOF.
3. budou schopni argumentovat na téma výhody uplatňování etického i společensky odpovědného chování firmy, poukázat na případná úskalí v této oblasti.
4. budou znát, jak provést změny v manažerské kultuře, jak sestavit etický kodex i jak hodnotit SOF.
5. budou moci diskutovat na téma etický leadership a jeho přínos pro firmu, vliv manažera na organizační kulturu.
Osnova
  • Osnova přednášek:
  • 1. Organizační kultura. Pojem kultura, organizační kultura, prvky a struktura organizační kultury. Scheinův model.
  • 2. Organizační kultura (pokračování). Obsah, síla a zdroje organizační kultury. Vznik a vývoj organizační kultury. Organizační kultura a strategie. Organizační kultura a výkonnost.
  • 3. Typologie organizační kultury. Typologie organizační kultury, formulované ve vztahu k organizační struktuře. Typologie formulované ve vztahu k vlivu prostředí.
  • 4. Typologie organizační kultury (pokračování). Typologie ve vztahu k fázi vývoje organizace. Typologie formulované ve vztahu k chování organizace.
  • 5. Utváření a změna organizační kultury. Typy a modely změny organizační kultury. Analýza organizační kultury jako východisko změny organizační kultury.
  • 6. Utváření a změna organizační kultury (pokračování). Implementace a vyhodnocení změny organizační kultury. Nástroje utváření změny organizační kultury. Role managementu při utváření a změně organizační kultury.
  • 7. Manažerská a podnikatelská etika v tržní ekonomice. Charakteristika a vývoj podnikatelské etiky. Zdůvodnění studia podnikatelské etiky. Situace v ČR, rozdíly v evropském a americkém přístupu. Ekonomické důvody naplňování podnikatelské etiky v tržní ekonomice.
  • 8. Etické hodnoty v ekonomické praxi. Charakteristika morálky. Etika, vztah morálky a etiky.
  • 9. Principy, nástroje a metody etického řízení. Nástroje a principy etického řízení. Etický kodex.
  • 10. Manažerská etika. Etické řízení – zisk z hlediska etiky. Manažerská etika a její aplikace (morálka – erudice - aplikace). Etický leadership.
  • 11. Společenská odpovědnost firem (SOF). Vývoj, definice,charakteristické znaky. Oblasti společenské odpovědnosti. Argumenty pro/proti přijetí společenské odpovědnosti.
  • 12. Související koncepce a pojmy se SOF. Trvale udržitelný rozvoj, Firemní občanství, Firemní filantropie. Evropská unie a CSR, CSR v ČR. Implementace CSR do firemní praxe.
Literatura
    povinná literatura
  • BROOKS,, I. Firemní kultura. Praha, 2005. info
  • SEKNIČKA, Pavel a Anna PUTNOVÁ. Etika v podnikání a hodnoty trhu. Vyd. 1. Praha: Grada Publihing, 2016, 200 s. ISBN 978-80-271-9146-8.
    doporučená literatura
  • BURG, Ryan. Business ethics for material world. Vyd. 1. Cambridge: Cambridge University Press, 2018, 379 s. ISBN 978-1-107-18301-8.
  • COLLINS, Denis. Business ethics. Vyd. 2. Los Angeles: SAGE, 2019, 568 s. ISBN 978-1-5063-8805-2.
  • DYTRT, Zdenek a kol. Ženy a management. Vyd. 1. Brno: BizBooks, 2017, 200 s. ISBN 978-80-265-0181-7.
  • TETŘEVOVÁ, Liběna a kol. Společenská odpovědnost firem společensky citlivých odvětví. Vyd. 1. Praha: Grada Publishing, 2017, 224 s. ISBN 978-80-271-0285-3.
  • ARGENTI, Paul A. Corporate responsibility. Vyd. 1. Los Angeles: SAGE, 2016, 387 s. ISBN 978-1-4833-8310-1.
  • HASKI-LEVENTHAL, Debbie. Strategic corporate social responsibility. Vyd. 1. Los Angeles: Sage, 2018, 377 s. ISBN 978-1-4739-9801-8.
  • HREHOVÁ, Daniela a ŽIARAN, Pavel. Etické správanie a rozhodovanie v manažérskom kontexte. Vyd. 1. Košice: Technická univerzita v Košiciach, 2018, 68 s. ISBN 978-80-553-2916-1.
  • GILBERT, Joseph. Ethics for managers. Vyd. 2. New York: Routledge, 2016, 284 s. ISBN 978-1-138-91949-5.
  • SOKOL, Jan. Ethics, life and institutions. Vyd. 1. Prague: Karolinum Press, 2016, 258 s. ISBN 978-80-246-3429-6.
Výukové metody
Přednášky, cvičení a případové studie v presenční formě studia, přednášky a konkrétní příklady z praxe v kombinované formě studia. Každé téma bude presentováno vyučujícím s využitím PPT presentace s následnou diskusí studentů na zadané téma.
Metody hodnocení
Předmět je zakončen zápočtem. Kritériem pro udělení zápočtu je písemný test - min 60% udělených bodů.
Informace učitele
Individuální studijní plán (ISP)
Pro studenty s ISP, platí stejné podmínky jako pro ostatní studenty.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2014, zima 2015, zima 2016, zima 2017, zima 2018, léto 2020, léto 2021, léto 2022, léto 2024.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.vsfs.cz/predmet/vsfs/leto2025/B_MKE