N_IMaK Interkulturní marketing a komunikace

Vysoká škola finanční a správní
léto 2010
Rozsah
2/0/0. 6hodin/semestr. 6 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Marie Hamplová (cvičící)
doc. Ing. Anna Klosová, CSc. (cvičící)
Garance
doc. Ing. Anna Klosová, CSc.
Sekce managementu a marketingu (FES, KEM) – Katedra ekonomie a managementu (FES, KEM) – Katedry – Vysoká škola finanční a správní
Kontaktní osoba: Květoslava Dolejšová
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
N_IMaK/pMMO: Út 10:30–11:14 M26, Út 11:15–12:00 M26, A. Klosová
N_IMaK/pMPH: Po 15:45–16:29 S01, Po 16:30–17:15 S01, A. Klosová
N_IMaK/uM1aPH: Út 13. 4. 15:45–17:15 S11, Út 20. 4. 15:45–17:15 S11, 17:30–19:00 S11, M. Hamplová
N_IMaK/uM1bPH: Út 2. 3. 14:00–15:30 S13, Út 9. 3. 17:30–19:00 S13, 19:15–20:45 S13, M. Hamplová
N_IMaK/vMKL: Pá 12. 3. 13:45–15:15 K207, Pá 9. 4. 13:45–15:15 K207, 15:30–17:00 K207, M. Hamplová
N_IMaK/vMMO: So 13. 2. 9:45–11:15 M21, 11:30–13:00 M21, So 27. 2. 9:45–11:15 M21, A. Klosová
N_IMaK/vM2PH: Pá 16. 4. 17:15–18:45 S13, Pá 30. 4. 12:00–13:30 S13, 13:45–15:15 S13, M. Hamplová
N_IMaK/vM3PH: So 13. 3. 14:00–15:30 S26, 15:45–17:15 S26, Pá 16. 4. 15:30–17:00 S26, M. Hamplová
Předpoklady
úspěšné absolvování předmětu Integrovaná marketingová komunikace (ukončeno ZK)
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Anotace je stejná pro obě formy studia. Cíl předmětu: Poskytnout studentům základní teoretické a praktické znalosti z oboru Interkulturní marketing a komunikace. Absolvováním předmětu by měli získat schopnosti potřebné pro své odborné působení v multikulturním prostředí, v mezinárodních firmách či nadnárodních společnostech, schopnost vnímat význam kulturních odlišností pro přípravu a realizaci efektivnější marketingové strategie firem pro mezinárodní trhy bude znamenat pro studenty potřebnou nadstavbu v podmínkách, kdy dochází k rychlému a intenzivnímu narůstání mezinárodních kontaktů a rozšiřování forem mezinárodního podnikání. Česká ekonomika je součástí integračních seskupení a to vyžaduje od všech subjektů působících na národním trhu přizpůsobit svoje aktivity, myšlení a přístupy pro působení na trzích vně ekonomiky. Silná závislost české ekonomiky na mezinárodním obchodu vyžaduje znalost ekonomického, politického, právního a kulturního prostředí zemí – partnerů v mezinárodním obchodě. Marketingovým odborníkům nemohou zůstat rozdíly ve spotřebě, vyplývající z kulturních zvyklostí jednotlivých zemí či regionů skryté. Je třeba znát a využít interkulturní rozdíly nebo podobností pro formování mezinárodní marketingové strategie a řízení firem.
Osnova
  • Tato osnova je určena pro prezenční studium, průběh výuky pro kombinované studium je uveden ve studijních materiálech formou metodického listu (ML). Obsah přednášek: 1. Marketing, mezinárodní podnikání a internacionalizace; základní koncepce mezinárodního marketingu; vybrané strategické přístupy k mezinárodnímu podnikání; 2. Mezinárodní prostředí (politické a právní, ekonomické, sociální a kulturní, technologické prostředí) a jeho vliv na mezinárodní podnikání; 3. Charakteristika podnikatelského prostředí evropského trhu (ekonomické, sociální a právní prostředí Evropské unie); důsledky mezikulturních rozdílů pro mezinárodní obchod, mezinárodní cestovní ruch; problémy, ke kterým dochází při kontaktu příslušníků různých kultur; kdo se přizpůsobuje komu; proč se věnovat kultuře v podnikání? 4. Základní charakteristika kultury a její měnící se úloha; národní kultura; národní podnikatelská kultura. Vymezení prvků národní kultury a jejich posuzování (jazyk, národnost, vzdělávací systém, přístup k času, příslušnost k etnickým skupinám, náboženství, společenské skupiny aj.). 5. Podstata multikulturního prostředí Evropské unie, vliv na chování, postoje, jednání a komunikaci lidí v zemích EU. 6. Charakteristika českých kulturních dimenzí (Geert Hofstedeho dimenze, některé dimenze Fonse.Trompenaarse) 7. Kulturní aspekty marketingového mixu – výrobková politika; volba značky; asociace spojené se zemí původu produktu; 8. Kulturní aspekty marketingového mixu – cenová politika; význam a úloha ceny; vztah ceny, kvality a země původu výrobku; vnímání hodnoty; 9. Kulturní aspekty marketingového mixu – distribuční politika; kritéria pro volbu distribučních cest; národní rozdíly v distribuci; chování spotřebitele versus podmínky zavedení podpory prodeje v závislosti na kulturních odlišnostech; 10. Kulturní aspekty marketingového mixu – komunikační politika; vliv kulturních odlišností na reklamu – porovnání různých národních stylů reklamy, humor v reklamě – význam a riziko; public relations, osobní prodej; evropské kulturní rozdíly v komunikaci; 11. Kulturní rozdíly v komunikaci s neevropskými zeměmi; arabské státy, Asie, Severní a Latinská Amerika; 12. Interkulturní komunikace v řízení; rozdíly v kultuře podnikání a jejich vliv na přípravu, průběh a výsledky obchodních jednání; etika v podnikání
Literatura
    povinná literatura
  •  Světlík,J.: Marketing pro evropský trh. Praha: Grada Publishing, a.s., 2003. ISBN 80-247-0422-6
    doporučená literatura
  •  Randlesome,C. and others: Business Cultures in Europe. Billing and Sons Ltd, Worcester, 1991. ISBN 0 7506 0406 9
  •  Caywood, Clarke, L.: Public Relations – řízená komunikace podniku s veřejností. 1. vydání. Brno: Computer Press, 2003. . ISBN-80-7226-886-4
  •  Nový,I., Schroll-Machl.S. a kol.: Interkulturní komunikace v řízení a podnikání. Praha: Management Press, 2003. ISBN 80-7261-089-9
  •  Ununier,J.C., Lee,J.A.: Marketing Across Cultures. Prentice Hall, Fifth edition, 2009. ISBN 978-0-273-71391-3
  •  Šroněk,I.: Kultura v mezinárodním podnikání. Praha: Grada Publishing, spol.s r.o., 2000. ISBN 80-247-0012-3
  •  Machková, H.: Mezinárodní marketing. Praha: Grada Publishing, a.s., 2006. ISBN 80-247-1678-X.ˇ
    neurčeno
  • Časopisy: Marketing a média, Strategie, Marketing Magazine, Trend Marketing, Marketing & Komunikace
Výukové metody
Forma výuky: přednášky Rozsah povinné účasti ve výuce: Minimální povinná účast na cvičení / semináři v prezenčním studiu je 80%, na řízených skupinových konzultacích v kombinovaném studiu 50%. Studentům, kteří nesplní povinný rozsah účasti, mohou být v průběhu semestru zadány dodatečné studijní povinnosti (v míře, která umožní prokázat studijní výsledky a získané kompetence nezbytné pro úspěšné zakončení předmětu).
Metody hodnocení
metody hodnocení: Zk (Zkouška, 6 kreditů). Podmínkou absolvování předmětu bude složení zkoušky. Zkouška bude mít písemnou formu. Otázky budou formulovány tak, aby umožnily studentům prezentovat svoje schopnosti teoretické i formulační. V časovém limitu max. 120 minut studenti zpracují odpovědi na 5 otázek, všechny otázky budou mít stejné bodové hodnocení (max. 20 bodů), tj. celkový maximální možný bodový zisk bude 100 bodů. Pokud student nezíská minimálně 45 bodů, neprospěl u zkoušky. Hodnocení: A 91 - 100 B 81 - 90 C 71 - 80 D 61 - 70 E 45 - 60 Stejné podmínky budou platit i pro opakování zkoušky. Řádné zkušební termíny budou vypsány dle platného Studijního a zkušebního řádu, termíny pro opakování zkoušky budou vypsány dle počtu studentů, u kterých zkouška bude muset být opakovaná. Studenti budou mít možnost konzultovat svoje výsledky, které dosáhli u zkoušky. Při zkoušce nebude dovoleno používat skripta, poznámky z přednášek ani jiné zpracované podklady.
Informace učitele
Časopisy: Marketing a média, Strategie, Marketing Magazine, Trend Marketing, Marketing & Komunikace.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2011, léto 2012, léto 2013, léto 2014, léto 2015, léto 2016, léto 2017.