VSFS:N_IMaK Interkulturní marketing - Informace o předmětu
N_IMaK Interkulturní marketing a komunikace
Vysoká škola finanční a správníléto 2014
- Rozsah
- 2/1. 10 hodin KS/semestr. 7 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- RNDr. Aleš Krejčí, CSc. (cvičící)
doc. Ing. Anna Klosová, CSc. (cvičící)
Mgr. Dagmar Sieglová, M.Ed., Ph.D. (cvičící)
Ing. Vilém Kunz, Ph.D. (cvičící) - Garance
- RNDr. Aleš Krejčí, CSc.
Sekce managementu a marketingu (FES, KEM) – Katedra ekonomie a managementu (FES, KEM) – Katedry – Vysoká škola finanční a správní
Kontaktní osoba: Květoslava Dolejšová - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- N_IMaK/cMMO: každé liché pondělí 12:15–12:59 M14, každé liché pondělí 13:00–13:45 M14, V. Kunz
N_IMaK/cM1PH: každý sudý čtvrtek 8:45–9:29 S24, každý sudý čtvrtek 9:30–10:15 S24, D. Sieglová
N_IMaK/cM2PH: každý lichý čtvrtek 8:45–9:29 S24, každý lichý čtvrtek 9:30–10:15 S24, D. Sieglová
N_IMaK/pMMO: každé sudé úterý 8:45–9:29 M14, každé sudé úterý 9:30–10:15 M14, každé sudé úterý 10:30–11:14 M14, každé sudé úterý 11:15–12:00 M14, A. Klosová
N_IMaK/pMPH: Po 12:15–12:59 S01, Po 13:00–13:45 S01, D. Sieglová
N_IMaK/uMPH: Út 11. 3. 17:30–19:00 S11, Út 18. 3. 15:45–17:15 S11, 17:30–19:00 S11, Út 1. 4. 17:30–19:00 S11, 19:15–20:45 S11, A. Krejčí
N_IMaK/vMMO: So 1. 3. 11:30–13:00 M14, 14:00–15:30 M14, So 12. 4. 11:30–13:00 M14, 14:00–15:30 M14, So 26. 4. 11:30–13:00 M14, A. Klosová
N_IMaK/vM2PH: So 5. 4. 9:45–11:15 S21, 11:30–13:00 S21, Pá 18. 4. 12:00–13:30 S21, So 3. 5. 9:45–11:15 S21, 11:30–13:00 S21, A. Krejčí
N_IMaK/vM3PH: So 22. 2. 9:45–11:15 S23, 11:30–13:00 S23, Pá 4. 4. 13:45–15:15 S23, So 19. 4. 11:30–13:00 S23, 14:00–15:30 S23, A. Krejčí - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
- Cíle předmětu
- Základním cílem předmětu Interkulturní marketing a komunikace je prohloubit vědomosti studentů v oblasti marketingové teorie o vliv kulturních rozdílů nebo podobností na formování efektivní marketingové strategie. Posluchač získá přehled o různých přístupech k interkulturní problematice. Dokáže objasnit prvky, faktory a bariéry interkulturní komunikace, analyzovat její praktický význam a teoreticky zdůvodnit různé aspekty vývoje kulturních odlišností. Pochopí význam jazyka pro interkulturní komunikaci, získá přehled o jazycích světa a socio-kulturních zónách. Tyto poznatky dokáže začlenit do pojmů mezinárodního marketingu. Student získá orientaci v metodách expanze na cizí trhy i adaptace jednotlivých součástí marketingového mixu v mezinárodním prostředí. Pochopí úzkou závislost marketingové komunikace, jejích forem a obsahu na národní kultuře. Dokáže vytvářet i analyzovat marketingové strategie v globalizovaném hyperkonkurenčním prostředí dnešního světa.
- Osnova
- 1. Komunikace. Vnímání, vědomí, myšlení. Způsoby komunikace verbální a nonverbální. Vztah myšlení a jazyka. Historické přelomy v lidské komunikaci, předávání sdělení a uchovávání informací.
- 2. Sociální interakce, proces sociální percepce. "Šum" v sociální interakci, bariéry v interkulturní komunikaci. Role vzdělání a praxe.
- 3. Jazyk jako komunikační prostředek. Jazyky světa podle počtu rodilých mluvčích. Jazyky světa podle významu. Lingua franca. Současná pozice angličtiny a její příčiny.
- 4. Základní charakteristika kultury. Multikulturní realita. Komunikační faktory lingvistické, psychologické a kulturní. Význam jazyka v interkulturní komunikaci. Znalost cizích jazyků, význam cestovního ruchu.
- 5. Typologie kultur. Kultury lineárně aktivní, multiaktivní a reaktivní (Lewisův model). Pojetí národní kultury.
- 6. Kulturní dimenze podle Hofstedeho: vztah k autoritě (mocenský odstup), vztah k nejistotě, individualismus/kolektivismus, maskulinita/feminita, dlouhodobá orientace.
- 7. Kulturní dimenze podle Trompenaarse: vztah k jiným lidem, vztah k prostředí, vztah k času. Vnímání času následné a synchronní. Obchodní jednání v multikulturním (multietnickém) prostředí a jeho dynamika - příklady.
- 8. Mezinárodní podnikání, expanze na cizí trhy. Koncepce mezinárodního marketingu (vývozní, globální, interkulturní, příbuzných sociálních vrstev).
- 9. Strategie vstupu na cizí trh. Analýza mezinárodního marketingového makroprostředí (PEST), situační analýzy mikroprostředí a vnitřního prostředí firmy (SWOT), identifikace konkurenčního prostředí (Porterův model).
- 10. Kulturní aspekty marketingové komunikace, marketingový mix v mezinárodním prostředí. Vnímání země původu výrobku (služby). Segmentace a positioning v mezinárodním prostředí. Socio-kulturní zóny.
- 11. Adaptace složek marketingového mixu. Mezinárodní výrobková a značková politika. Mezinárodní cenová politika, cenové strategie. Mezinárodní distribuce.
- 12. Kulturní podmíněnost mezinárodní marketingové komunikace. Expanze a adaptace v matici produkt-komunikace, duální adaptace. Reklama v mezinárodním prostředí, apely podle kulturních dimenzí. Národní styl reklamy.
- Literatura
- povinná literatura
- Průcha J.: Interkulturní komunikace. Praha: Grada Publishing, 2010. ISBN 978-80-247-3069-1
- Světlík, J.: Marketing pro evropský trh. Praha: Grada Publishing, 2003. ISBN 80-247-0422-6
- Machková H.: Mezinárodní marketing. 3. vyd., Grada Publishing, Praha 2009. ISBN 978-80-247-2986-2
- doporučená literatura
- Usunier, J.-C., Lee, J.A. Marketing Accross Cultures. Paerson Education Ltd., 2013, 6th edition. ISBN 978-0-273-75773-3
- Ethics in marketing and communications [electronicresource] : towards a globalperspective / edited by Mary M. McKinley. New York: PalgraveMacmillan, 2012.
- Mooij, M. Global Marketing and Advertising: Understanding cultural paradoxes. London: SAGE Publications, 2005. ISBN 978-1412970419
- Morrison, T., Conaway, W. Kiss, Bow, or Shake Hands, Sales and Marketing: The Essential Cultural Guide? From Presentations and Promotions to Communicating and Closing. Holbrook, Massachusetts: Bob Adams, Inc, 2011
- Machková H., P. Král a M. Lhotáková. International marketing: theory, practices and new trends. Vyd. 1. Praha: Economica, 2010. ISBN 978-802-4516-431.
- Brunet-Thornton, R.: Introduction to cross-cultural management: theory and practice. Praha: Oeconomica, 2010
- Mühlbacher H., Leihs H., Dahringer L. International marketing: A global perspective. 3rd ed. London: Thomson Learning, 2006, pp. 178-220. ISBN 978-184-4801-329.
- Petříková, R.: Lidé v procesech řízení: (multikulturní dimenze podnikání). Praha: Professional Publishing, 2007
- Pikhart, M.: Interkulturní komunikace v globálním obchodě: perspektiva interkulturního managementu. Hradec Králové: Gaudeamus, 2012
- Hall, E. T. The silent language in overseas business. In Baker, J. C., Ryans, J. K. & Howard, D., G. International Business Classics. Massachussetts: Lexington Books, 1998, pp. 89-102.
- Wursten H., Fadrhonc T. International marketing and culture. Itim international. 2012
- de Mooij M., Hofstede G. Convergence and Divergence in customer behavior. Journal of Retailing 78, 2002, pp. 61-69.
- Výukové metody
- V prezenční formě studia je obsahem všech témat teoretický výklad pedagoga doprovázený ukázkami marketingové komunikační praxe, v kombinované formě studia je obsahem konzultací komentovaný průvodce tématikou předmětu podle Studijní opory – s akcentem na znalost literatury a samostudium – účast na konzultacích nejméně 50%. Studenti obou studijních forem písemně zpracovávají semestrální práci s kritickým hodnocením konkrétního uplatnění strategie IMaK v reálném komerčním či sociálním (kulturním, sportovním, vědeckém apod.) životě společnosti podle konkretizace v zadání vyučujícího pedagoga na první přednášce či konzultaci KS. Práce musí být odevzdána týden před ústním zkoušením. Tématiku si volí student z tématických okruhů zadaných vyučujícím..
- Metody hodnocení
- Předmět je zakončen zápočtem a zkouškou. Formu a obsah písemných prací určí vyučující. Za splnění písemných úkolů je udělován zápočet. Ke zkoušce je připuštěn pouze student, který už obdržel zápočet. Formu zkoušky určí vyučující.
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Bb1.
- Statistika zápisu (léto 2014, nejnovější)
- Permalink: https://is.vsfs.cz/predmet/vsfs/leto2014/N_IMaK