B_PsyMK Psychology in Marketing Communication

University of Finance and Administration
Winter 2008
Extent and Intensity
1/1/0. 5 credit(s). Recommended Type of Completion: zk (examination). Other types of completion: z (credit).
Teacher(s)
PaedDr. Emil Hanousek, CSc. (seminar tutor)
Mgr. Ilona Hronová (seminar tutor)
PhDr. Miloslav Kafka, CSc. (seminar tutor)
Mgr. Michal Tomčík, PhD. (seminar tutor)
Guaranteed by
PaedDr. Emil Hanousek, CSc.
Subdepartment of Management and Marketing – Department of Economics and Management – Departments – University of Finance and Administration
Contact Person: Květoslava Dolejšová
Timetable of Seminar Groups
B_PsyMK/cMKL: each even Tuesday 12:15–12:59 K312, each even Tuesday 13:00–13:45 K312, M. Kafka
B_PsyMK/cMKLks: Thu 16. 10. 15:45–17:15 K205, 17:30–19:00 K205, Thu 13. 11. 15:45–17:15 K205, 17:30–19:00 K205, M. Kafka
B_PsyMK/cMMO: each odd Monday 10:30–11:14 M24, each odd Monday 11:15–12:00 M24, M. Tomčík
B_PsyMK/cM1PH: each odd Wednesday 12:15–12:59 E126, each odd Wednesday 13:00–13:45 E126, E. Hanousek
B_PsyMK/cM2PH: each even Wednesday 14:00–14:44 E227, each even Wednesday 14:45–15:30 E227, E. Hanousek
B_PsyMK/cM3PH: each odd Wednesday 15:45–16:29 E022, each odd Wednesday 16:30–17:15 E022, E. Hanousek
B_PsyMK/cM4PH: each odd Wednesday 14:00–14:44 E122, each odd Wednesday 14:45–15:30 E122, E. Hanousek
B_PsyMK/pMKL: each odd Tuesday 12:15–12:59 K206, each odd Tuesday 13:00–13:45 K206, M. Kafka
B_PsyMK/pMMO: each even Monday 10:30–11:14 M24, each even Monday 11:15–12:00 M24, M. Tomčík
B_PsyMK/pMPH: each even Wednesday 10:30–11:14 E007KC, each even Wednesday 11:15–12:00 E007KC, E. Hanousek
B_PsyMK/uM1aPH: Tue 6. 1. 17:30–19:00 E225, 19:15–20:45 E225, Tue 13. 1. 14:00–15:30 E225, 15:45–17:15 E225, E. Hanousek
B_PsyMK/uM1bPH: Tue 2. 12. 14:00–15:30 E227, Tue 9. 12. 19:15–20:45 E227, Tue 16. 12. 14:00–15:30 E227, 15:45–17:15 E227, E. Hanousek
B_PsyMK/vMMO: Sat 25. 10. 11:30–13:00 M17, 14:00–15:30 M17, Fri 9. 1. 12:00–13:30 M17, Sat 10. 1. 8:00–9:30 M17, M. Tomčík
B_PsyMK/vM2PH: Fri 21. 11. 12:00–13:30 E125, Fri 5. 12. 13:45–15:15 E125, Fri 9. 1. 15:30–17:00 E125, 17:15–18:45 E125, E. Hanousek
B_PsyMK/vM3PH: Fri 7. 11. 13:45–15:15 E126, Fri 21. 11. 15:30–17:00 E126, 17:15–18:45 E126, Fri 9. 1. 13:45–15:15 E126, E. Hanousek
B_PsyMK/vM4PH: Fri 24. 10. 13:45–15:15 E127, Fri 7. 11. 12:00–13:30 E127, Sat 8. 11. 15:45–17:15 E127, Fri 21. 11. 13:45–15:15 E127, E. Hanousek
Prerequisites (in Czech)
Předpoklady: Znalost základních koncepcí a postupů současného marketingu. Chápání marketingu ve významu uspokojování potřeb zákazníka.
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Anotace je stejná pro obě formy studia. Cíl kurzu: Seznámit studenty s podstatou marketingové komunikace jako sděleními komerčního charakteru, jejichž cílem je ovlivňovat poznávací, emoční a motivační procesy příjemce této komunikace. Chápat marketingovou komunikaci jako soubor činností směřujících ke změnám ve vědomí , postojích a chování příjemců informace o předmětu tohoto sdělení. Charakteristika získaných vědomostí a schopností: Studenti budou znát základní pojmy marketingové komunikace a získají vědomosti o roli psychologie v průběhu komunikačního procesu. Poznají základní psychologické pojmy ve vazbě na tento proces. Získají vědomosti o tom, jaká je role odesilatele a příjemce tohoto procesu. Seznámí se s historií uplatňování psychologických znalostí v této komunikaci. Budou znát psychologické přístupy a nástroje výzkumu efektivnosti marketingové komunikace. Získají schopnosti, jak analyzovat z psychologického pohledu účinnost reklamního sdělení.
Syllabus (in Czech)
  • Tato osnova je určena pro prezenční studium, průběh výuky pro kombinované studium je uveden ve studijních materiálech formou metodického listu (ML). Obsah přednášek: Předmět je zaměřen do následujících oblastí: základní pojmy marketingové komunikace, cíle marketingové komunikace, psychologické aspekty forem marketingové komunikace, psychologický rozměr marketingové komunikace. Historický pohled na uplatnění psychologie v reklamě od počátku 19.století do dneška. Průběh komunikačního procesu. Úloha odesilatele a příjemce v marketingové komunikaci. Spotřební chování. Marketingová komunikace v sociální komunikaci, sociokulturní faktory komunikace. Základní psychologické pojmy – vnímání, pozornost, paměť, motivace a její zdroje - potřeby, emoce, návyky, zájmy. Význam psychologie při tvorbě účinné marketingové komunikace – média a komunikace, aspekty tvorby sdělení z pohledu psychologie. Základní prvky ovlivňující účinnost marketingové komunikace. Základní metody a přístupy výzkumu účinnosti marketingové komunikace – dotazování, pozorování, experiment, rozhovor. Kvantitativní a kvalitativní výzkum. Osnova předmětu: 1.Základní pojmy – psychologický obsah marketingové komunikace, základní marketingové aktivity. 2.Cíle marketingové komunikace – změna v názorech, postojích a v chování příjemce sdělení, upevňování vztahu zákazníka k předmětu sdělení. 3.Formy marketingové komunikace – reklama, direkt marketing, podpora prodeje, vztah s veřejností, osobní prodej. 4.Historický pohled na uplatnění psychologie v reklamě od počátku 19.století do dneška. 5.Průběh komunikačního procesu – role odesilatele a příjemce komunikace, obsah sdělení, chyby v komunikaci, tok informací. 6.Spotřební chování a rozhodování. 7.Marketingová komunikace v sociální komunikaci - sociokulturní faktory při tvorbě komunikace. 8.Základní psychologické pojmy – vnímání, pozornost, paměť a zapomínání, motivace a její zdroje. 9.Význam psychologie při tvorbě účinné marketingové komunikace – psychologie a média, propagační prostředí, formální a obsahové aspekty sdělení,. 10.Účinnost marketingové komunikace – druhy účinků a výzkum účinnosti. 11.Psychologické metody výzkumu účinnosti marketingové komunikace – dotazování, pozorování, experiment, rozhovor. Kvantitativní a kvalitativní výzkum.
Assessment methods (in Czech)
Vyučující metody: přednášky a cvičení Metody hodnocení: zápočet / Zkouška Zápočet: Zpracování studie, která bude detailně z pohledu psychologie analyzovat vybranou formu marketingové komunikace v rozsahu min. 8 stran Zkouška:(písemná a ústní část) Formou testu a po úspěšném ukončení testu bude zkouška završena ústní zkouškou. Test bude obsahovat 24 otázek, odpověď bude u otázky vybírána z několika variant z nichž pouze jedna bude správná. Za každou správnou odpověď získá studen 2 body, celkem jich tak může získat 48. K úspěšnému zakončení testu musí student získat min. 34 bodů. U ústní části zkoušky bude student vybírat ze 24 otázek na které se bude mít možnost připravit před vlastním průběhu zkoušky.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course can also be completed outside the examination period.
Information on the extent and intensity of the course: 8hodin/semestr.
The course is also listed under the following terms Winter 2007, Summer 2008, Summer 2009, Winter 2009, Summer 2010, Winter 2010, Summer 2011, Winter 2011, summer 2012, Summer 2013, Summer 2014, Summer 2015, Winter 2015, Winter 2016, Winter 2017, Winter 2018, Winter 2019, Winter 2020, Winter 2021, Winter 2022, Winter 2023, Winter 2024.
  • Enrolment Statistics (Winter 2008, recent)
  • Permalink: https://is.vsfs.cz/course/vsfs/winter2008/B_PsyMK