VSFS:B_PsyMK Psychologie v marketingové kom - Informace o předmětu
B_PsyMK Psychologie v marketingové komunikaci
Vysoká škola finanční a správnízima 2009
- Rozsah
- 1/1/0. 8hodin/semestr. 5 kr. Doporučované ukončení: zk. Jiná možná ukončení: z.
- Vyučující
- PhDr. Marie Hamplová (cvičící)
PhDr. Miloslav Kafka, CSc. (cvičící)
Mgr. Michal Tomčík, PhD. (cvičící) - Garance
- PhDr. Miloslav Kafka, CSc.
Sekce managementu a marketingu (FES, KEM) – Katedra ekonomie a managementu (FES, KEM) – Katedry – Vysoká škola finanční a správní
Kontaktní osoba: Květoslava Dolejšová - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- B_PsyMK/cMKL: každou lichou středu 10:30–11:14 K312, každou lichou středu 11:15–12:00 K312, M. Kafka
B_PsyMK/cMMO: každé sudé pondělí 15:45–16:29 M24, každé sudé pondělí 16:30–17:15 M24, M. Tomčík
B_PsyMK/cM1PH: každé liché pondělí 10:30–11:14 E129, každé liché pondělí 11:15–12:00 E129, M. Kafka
B_PsyMK/cM2PH: každé liché úterý 10:30–11:14 E025, každé liché úterý 11:15–12:00 E025, M. Kafka
B_PsyMK/cM3PH: každé liché úterý 8:45–9:29 E225, každé liché úterý 9:30–10:15 E225, M. Kafka
B_PsyMK/pMKL: každou lichou středu 8:45–9:29 K312, každou lichou středu 9:30–10:15 K312, M. Kafka
B_PsyMK/pMMO: každou sudou středu 10:30–11:14 M24, každou sudou středu 11:15–12:00 M24, M. Tomčík
B_PsyMK/pMPH: každé sudé úterý 10:30–11:14 E007KC, každé sudé úterý 11:15–12:00 E007KC, M. Kafka
B_PsyMK/sMKL: St 21. 10. 14:00–15:30 K205, 15:45–17:15 K205, St 4. 11. 15:45–17:15 K205, 17:30–19:00 K205, M. Kafka
B_PsyMK/sM1aPH: St 25. 11. 15:45–17:15 E225, St 2. 12. 14:00–15:30 E225, St 6. 1. 14:00–15:30 E225, 15:45–17:15 E225, M. Hamplová
B_PsyMK/sM1bPH: St 4. 11. 14:00–15:30 E222, 15:45–17:15 E222, St 18. 11. 14:00–15:30 E227, St 9. 12. 14:00–15:30 E227, M. Hamplová
B_PsyMK/vMMO: So 14. 11. 9:45–11:15 M15, 11:30–13:00 M15, Pá 27. 11. 15:30–17:00 M15, So 28. 11. 9:45–11:15 M15, M. Tomčík
B_PsyMK/vM2PH: Pá 16. 10. 15:30–17:00 E128, Pá 30. 10. 15:30–17:00 E128, Pá 13. 11. 12:00–13:30 E128, 13:45–15:15 E128, M. Hamplová
B_PsyMK/vM3PH: Pá 16. 10. 12:00–13:30 E129, 13:45–15:15 E129, Pá 30. 10. 17:15–18:45 E129, Pá 13. 11. 15:30–17:00 E129, M. Hamplová - Předpoklady
- Předpoklady: Znalost základních koncepcí a postupů současného marketingu. Chápání marketingu ve významu uspokojování potřeb zákazníka.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Marketingová komunikace (program VSFS, B-EKM) (2)
- Cíle předmětu
- Anotace je stejná pro obě formy studia. Cíl kurzu: Seznámit studenty s podstatou marketingové komunikace jako sděleními komerčního charakteru, jejichž cílem je ovlivňovat poznávací, emoční a motivační procesy příjemce této komunikace. Chápat marketingovou komunikaci jako soubor činností směřujících ke změnám ve vědomí , postojích a chování příjemců informace o předmětu tohoto sdělení. Charakteristika získaných vědomostí a schopností: Studenti budou znát základní pojmy marketingové komunikace a získají vědomosti o roli psychologie v průběhu komunikačního procesu. Poznají základní psychologické pojmy ve vazbě na tento proces. Získají vědomosti o tom, jaká je role odesilatele a příjemce tohoto procesu. Seznámí se s historií uplatňování psychologických znalostí v této komunikaci. Budou znát psychologické přístupy a nástroje výzkumu efektivnosti marketingové komunikace. Získají schopnosti, jak analyzovat z psychologického pohledu účinnost reklamního sdělení.
- Osnova
- Tato osnova je určena pro prezenční studium, průběh výuky pro kombinované studium je uveden ve studijních materiálech formou metodického listu (ML). Obsah přednášek: Předmět je zaměřen do následujících oblastí: základní pojmy marketingové komunikace, cíle marketingové komunikace, psychologické aspekty forem marketingové komunikace, psychologický rozměr marketingové komunikace. Historický pohled na uplatnění psychologie v reklamě od počátku 19.století do dneška. Průběh komunikačního procesu. Úloha odesilatele a příjemce v marketingové komunikaci. Spotřební chování. Marketingová komunikace v sociální komunikaci, sociokulturní faktory komunikace. Základní psychologické pojmy – vnímání, pozornost, paměť, motivace a její zdroje - potřeby, emoce, návyky, zájmy. Význam psychologie při tvorbě účinné marketingové komunikace – média a komunikace, aspekty tvorby sdělení z pohledu psychologie. Základní prvky ovlivňující účinnost marketingové komunikace. Základní metody a přístupy výzkumu účinnosti marketingové komunikace – dotazování, pozorování, experiment, rozhovor. Kvantitativní a kvalitativní výzkum. Osnova předmětu: 1.Základní pojmy – psychologický obsah marketingové komunikace, základní marketingové aktivity. 2.Cíle marketingové komunikace – změna v názorech, postojích a v chování příjemce sdělení, upevňování vztahu zákazníka k předmětu sdělení. 3.Formy marketingové komunikace – reklama, direkt marketing, podpora prodeje, vztah s veřejností, osobní prodej. 4.Historický pohled na uplatnění psychologie v reklamě od počátku 19.století do dneška. 5.Průběh komunikačního procesu – role odesilatele a příjemce komunikace, obsah sdělení, chyby v komunikaci, tok informací. 6.Spotřební chování a rozhodování. 7.Marketingová komunikace v sociální komunikaci - sociokulturní faktory při tvorbě komunikace. 8.Základní psychologické pojmy – vnímání, pozornost, paměť a zapomínání, motivace a její zdroje. 9.Význam psychologie při tvorbě účinné marketingové komunikace – psychologie a média, propagační prostředí, formální a obsahové aspekty sdělení,. 10.Účinnost marketingové komunikace – druhy účinků a výzkum účinnosti. 11.Psychologické metody výzkumu účinnosti marketingové komunikace – dotazování, pozorování, experiment, rozhovor. Kvantitativní a kvalitativní výzkum.
- Literatura
- I. Povinná literatura:
- Hradiská, E., Letovancová, E.: Psychologia v marketingovej komunikaci, Bratislava, UK, 2005
- Boučková, J., a kol.: Marketing, Praha, C.H.Beck, 2003
- Vágnerová, M.: Základy psychologie. Praha: Karolinum, 2005.
- Vaňák, M.,Nahodil, F.:Základy marketingu. Praha: VŠFS – Eupress 2007.
- Vysekalová,J.,Komárková, R.: Psychologie reklamy. Praha: Grada, 2007.
- Vysekalová, J.,: Psychologie spotřebitele. Praha: Grada, 2004.
- II. Doporučená literatura:
- Vybíral, Z.: Psychologie komunikace. Praha: Portál, 2005.
- Kodex – Zásady etické reklamní praxe v České republice
- McQuail,D.:Úvod do teorie masové komunikace.Praha: Portál,1999.
- Zákon č.40/1995 Sb., o regulaci reklamy (novela zák.č. 213/2001 Sb.Rada pro reklamu.
- Časopisy Psychologie dnes, Trend marketing, Marketig Media, Strategie
- Schiffman,L.G.,Kanuk,L.L.: Nákupní chování.Brno:Computer Press,2004.
- Kašík,M.,Havlíček,K.:Podnikový marketing.Praha:VŠFS – Eupress,2004.
- Metody hodnocení
- Vyučující metody: přednášky a cvičení Metody hodnocení: zápočet / Zkouška Zápočet: Zpracování studie, která bude detailně z pohledu psychologie analyzovat vybranou formu marketingové komunikace v rozsahu min. 8 stran Zkouška:(písemná a ústní část) Formou testu a po úspěšném ukončení testu bude zkouška završena ústní zkouškou. Test bude obsahovat 24 otázek, odpověď bude u otázky vybírána z několika variant z nichž pouze jedna bude správná. Za každou správnou odpověď získá studen 2 body, celkem jich tak může získat 48. K úspěšnému zakončení testu musí student získat min. 34 bodů. U ústní části zkoušky bude student vybírat ze 24 otázek na které se bude mít možnost připravit před vlastním průběhu zkoušky.
- Navazující předměty
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (zima 2009, nejnovější)
- Permalink: https://is.vsfs.cz/predmet/vsfs/zima2009/B_PsyMK