B_PsyMK Psychologie v marketingové komunikaci

Vysoká škola finanční a správní
zima 2009
Rozsah
1/1/0. 8hodin/semestr. 5 kr. Doporučované ukončení: zk. Jiná možná ukončení: z.
Vyučující
PhDr. Marie Hamplová (cvičící)
PhDr. Miloslav Kafka, CSc. (cvičící)
Mgr. Michal Tomčík, PhD. (cvičící)
Garance
PhDr. Miloslav Kafka, CSc.
Sekce managementu a marketingu (FES, KEM) – Katedra ekonomie a managementu (FES, KEM) – Katedry – Vysoká škola finanční a správní
Kontaktní osoba: Květoslava Dolejšová
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
B_PsyMK/cMKL: každou lichou středu 10:30–11:14 K312, každou lichou středu 11:15–12:00 K312, M. Kafka
B_PsyMK/cMMO: každé sudé pondělí 15:45–16:29 M24, každé sudé pondělí 16:30–17:15 M24, M. Tomčík
B_PsyMK/cM1PH: každé liché pondělí 10:30–11:14 E129, každé liché pondělí 11:15–12:00 E129, M. Kafka
B_PsyMK/cM2PH: každé liché úterý 10:30–11:14 E025, každé liché úterý 11:15–12:00 E025, M. Kafka
B_PsyMK/cM3PH: každé liché úterý 8:45–9:29 E225, každé liché úterý 9:30–10:15 E225, M. Kafka
B_PsyMK/pMKL: každou lichou středu 8:45–9:29 K312, každou lichou středu 9:30–10:15 K312, M. Kafka
B_PsyMK/pMMO: každou sudou středu 10:30–11:14 M24, každou sudou středu 11:15–12:00 M24, M. Tomčík
B_PsyMK/pMPH: každé sudé úterý 10:30–11:14 E007KC, každé sudé úterý 11:15–12:00 E007KC, M. Kafka
B_PsyMK/sMKL: St 21. 10. 14:00–15:30 K205, 15:45–17:15 K205, St 4. 11. 15:45–17:15 K205, 17:30–19:00 K205, M. Kafka
B_PsyMK/sM1aPH: St 25. 11. 15:45–17:15 E225, St 2. 12. 14:00–15:30 E225, St 6. 1. 14:00–15:30 E225, 15:45–17:15 E225, M. Hamplová
B_PsyMK/sM1bPH: St 4. 11. 14:00–15:30 E222, 15:45–17:15 E222, St 18. 11. 14:00–15:30 E227, St 9. 12. 14:00–15:30 E227, M. Hamplová
B_PsyMK/vMMO: So 14. 11. 9:45–11:15 M15, 11:30–13:00 M15, Pá 27. 11. 15:30–17:00 M15, So 28. 11. 9:45–11:15 M15, M. Tomčík
B_PsyMK/vM2PH: Pá 16. 10. 15:30–17:00 E128, Pá 30. 10. 15:30–17:00 E128, Pá 13. 11. 12:00–13:30 E128, 13:45–15:15 E128, M. Hamplová
B_PsyMK/vM3PH: Pá 16. 10. 12:00–13:30 E129, 13:45–15:15 E129, Pá 30. 10. 17:15–18:45 E129, Pá 13. 11. 15:30–17:00 E129, M. Hamplová
Předpoklady
Předpoklady: Znalost základních koncepcí a postupů současného marketingu. Chápání marketingu ve významu uspokojování potřeb zákazníka.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Anotace je stejná pro obě formy studia. Cíl kurzu: Seznámit studenty s podstatou marketingové komunikace jako sděleními komerčního charakteru, jejichž cílem je ovlivňovat poznávací, emoční a motivační procesy příjemce této komunikace. Chápat marketingovou komunikaci jako soubor činností směřujících ke změnám ve vědomí , postojích a chování příjemců informace o předmětu tohoto sdělení. Charakteristika získaných vědomostí a schopností: Studenti budou znát základní pojmy marketingové komunikace a získají vědomosti o roli psychologie v průběhu komunikačního procesu. Poznají základní psychologické pojmy ve vazbě na tento proces. Získají vědomosti o tom, jaká je role odesilatele a příjemce tohoto procesu. Seznámí se s historií uplatňování psychologických znalostí v této komunikaci. Budou znát psychologické přístupy a nástroje výzkumu efektivnosti marketingové komunikace. Získají schopnosti, jak analyzovat z psychologického pohledu účinnost reklamního sdělení.
Osnova
  • Tato osnova je určena pro prezenční studium, průběh výuky pro kombinované studium je uveden ve studijních materiálech formou metodického listu (ML). Obsah přednášek: Předmět je zaměřen do následujících oblastí: základní pojmy marketingové komunikace, cíle marketingové komunikace, psychologické aspekty forem marketingové komunikace, psychologický rozměr marketingové komunikace. Historický pohled na uplatnění psychologie v reklamě od počátku 19.století do dneška. Průběh komunikačního procesu. Úloha odesilatele a příjemce v marketingové komunikaci. Spotřební chování. Marketingová komunikace v sociální komunikaci, sociokulturní faktory komunikace. Základní psychologické pojmy – vnímání, pozornost, paměť, motivace a její zdroje - potřeby, emoce, návyky, zájmy. Význam psychologie při tvorbě účinné marketingové komunikace – média a komunikace, aspekty tvorby sdělení z pohledu psychologie. Základní prvky ovlivňující účinnost marketingové komunikace. Základní metody a přístupy výzkumu účinnosti marketingové komunikace – dotazování, pozorování, experiment, rozhovor. Kvantitativní a kvalitativní výzkum. Osnova předmětu: 1.Základní pojmy – psychologický obsah marketingové komunikace, základní marketingové aktivity. 2.Cíle marketingové komunikace – změna v názorech, postojích a v chování příjemce sdělení, upevňování vztahu zákazníka k předmětu sdělení. 3.Formy marketingové komunikace – reklama, direkt marketing, podpora prodeje, vztah s veřejností, osobní prodej. 4.Historický pohled na uplatnění psychologie v reklamě od počátku 19.století do dneška. 5.Průběh komunikačního procesu – role odesilatele a příjemce komunikace, obsah sdělení, chyby v komunikaci, tok informací. 6.Spotřební chování a rozhodování. 7.Marketingová komunikace v sociální komunikaci - sociokulturní faktory při tvorbě komunikace. 8.Základní psychologické pojmy – vnímání, pozornost, paměť a zapomínání, motivace a její zdroje. 9.Význam psychologie při tvorbě účinné marketingové komunikace – psychologie a média, propagační prostředí, formální a obsahové aspekty sdělení,. 10.Účinnost marketingové komunikace – druhy účinků a výzkum účinnosti. 11.Psychologické metody výzkumu účinnosti marketingové komunikace – dotazování, pozorování, experiment, rozhovor. Kvantitativní a kvalitativní výzkum.
Literatura
  • I. Povinná literatura:
  • Hradiská, E., Letovancová, E.: Psychologia v marketingovej komunikaci, Bratislava, UK, 2005
  • Boučková, J., a kol.: Marketing, Praha, C.H.Beck, 2003
  • Vágnerová, M.: Základy psychologie. Praha: Karolinum, 2005.
  • Vaňák, M.,Nahodil, F.:Základy marketingu. Praha: VŠFS – Eupress 2007.
  • Vysekalová,J.,Komárková, R.: Psychologie reklamy. Praha: Grada, 2007.
  • Vysekalová, J.,: Psychologie spotřebitele. Praha: Grada, 2004.
  • II. Doporučená literatura:
  • Vybíral, Z.: Psychologie komunikace. Praha: Portál, 2005.
  • Kodex – Zásady etické reklamní praxe v České republice
  • McQuail,D.:Úvod do teorie masové komunikace.Praha: Portál,1999.
  • Zákon č.40/1995 Sb., o regulaci reklamy (novela zák.č. 213/2001 Sb.Rada pro reklamu.
  • Časopisy Psychologie dnes, Trend marketing, Marketig Media, Strategie
  • Schiffman,L.G.,Kanuk,L.L.: Nákupní chování.Brno:Computer Press,2004.
  • Kašík,M.,Havlíček,K.:Podnikový marketing.Praha:VŠFS – Eupress,2004.
Metody hodnocení
Vyučující metody: přednášky a cvičení Metody hodnocení: zápočet / Zkouška Zápočet: Zpracování studie, která bude detailně z pohledu psychologie analyzovat vybranou formu marketingové komunikace v rozsahu min. 8 stran Zkouška:(písemná a ústní část) Formou testu a po úspěšném ukončení testu bude zkouška završena ústní zkouškou. Test bude obsahovat 24 otázek, odpověď bude u otázky vybírána z několika variant z nichž pouze jedna bude správná. Za každou správnou odpověď získá studen 2 body, celkem jich tak může získat 48. K úspěšnému zakončení testu musí student získat min. 34 bodů. U ústní části zkoušky bude student vybírat ze 24 otázek na které se bude mít možnost připravit před vlastním průběhu zkoušky.
Navazující předměty
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2007, léto 2008, zima 2008, léto 2009, léto 2010, zima 2010, léto 2011, zima 2011, léto 2012, léto 2013, léto 2014, léto 2015, zima 2015, zima 2016, zima 2017, zima 2018, zima 2019, zima 2020, zima 2021, zima 2022, zima 2023, zima 2024.