VSFS:B_PsyMK Psychologie v marketingové kom - Informace o předmětu
B_PsyMK Psychologie v marketingové komunikaci
Vysoká škola finanční a správnízima 2015
- Rozsah
- 2/1. 10 hodin KS/semestr. 6 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Mgr. Michal Tomčík, PhD. (cvičící)
PhDr. Tereza Vacínová, Ph.D. (cvičící) - Garance
- PhDr. Tereza Vacínová, Ph.D.
Sekce managementu a marketingu (FES, KEM) – Katedra ekonomie a managementu (FES, KEM) – Katedry – Vysoká škola finanční a správní
Kontaktní osoba: Květoslava Dolejšová - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- B_PsyMK/cMMO: každé liché úterý 14:00–14:44 M17, každé liché úterý 14:45–15:30 M17, M. Tomčík
B_PsyMK/cM1PH: každý sudý čtvrtek 10:30–11:14 E123, každý sudý čtvrtek 11:15–12:00 E123, T. Vacínová
B_PsyMK/cM2PH: každé sudé úterý 12:15–12:59 E123, každé sudé úterý 13:00–13:45 E123, T. Vacínová
B_PsyMK/cM3PH: každé liché úterý 14:00–14:44 E122, každé liché úterý 14:45–15:30 E122, T. Vacínová
B_PsyMK/pMMO: každou lichou středu 10:30–11:14 M25, každou lichou středu 11:15–12:00 M25, každou lichou středu 12:15–12:59 M25, každou lichou středu 13:00–13:45 M25, T. Vacínová
B_PsyMK/pMPH: Po 12:15–12:59 E007KC, Po 13:00–13:45 E007KC, T. Vacínová
B_PsyMK/uMPH: Út 27. 10. 17:30–19:00 E225, Út 3. 11. 17:30–19:00 E225, Út 24. 11. 17:30–19:00 E225, Út 1. 12. 15:45–17:15 E225, 17:30–19:00 E225, T. Vacínová
B_PsyMK/vMKL: Pá 9. 10. 13:45–15:15 K203, 15:30–17:00 K203, Pá 30. 10. 13:45–15:15 K203, 15:30–17:00 K203, Pá 6. 11. 17:15–18:45 K203, T. Vacínová
B_PsyMK/vMMO: Pá 2. 10. 13:45–15:15 M15, 15:30–17:00 M15, Pá 13. 11. 17:15–18:45 M15, Pá 11. 12. 13:45–15:15 M15, 15:30–17:00 M15, M. Tomčík
B_PsyMK/vMPH: Pá 2. 10. 13:45–15:15 E122, 15:30–17:00 E122, Pá 16. 10. 15:30–17:00 E122, Pá 13. 11. 15:30–17:00 E224, 17:15–18:45 E224, T. Vacínová - Předpoklady
- Tento předmět nemá žádné předpoklady.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Marketingová komunikace (program VSFS, B-EKM) (2)
- Cíle předmětu
- Psychologie zkoumá duševní život a objevuje zákonitosti, jimiž se duševní jevy řídí. Poznatky z psychologie studentům pomohou pochopit duševní dění, chování a jednání osobnosti jako výsledek vzájemného působení a ovlivňování dědičnosti a prostředí, ve kterém žije. Předpokladem pro úspěšný marketing je mimo jiné užití poznatků z psychologie k hlubšímu po¬chopení duševního dění všech aktérů marketingového procesu. Studijní předmět postupuje systematicky od teoretických základů psychologie jako vědy přes rozdělení tržních segmentů z hlediska vývojových a životních etap osobnosti po charakteristiku psychických procesů kognitivních a konativních a jejich užití v marketingu. Disciplína by rovněž měla přispět k vlastní sebereflexi a nalezení významu psychologie pro osobní poznání. Cíle: - osvojit si a kategorizovat pojmy ze základů psychologie, - orientovat se v problematice související s marketingem z hlediska psychologie a umět ji aplikovat v marketingové praxi, - pochopit význam poznání lidské psychiky pro úspěšnou marketingovou komunikaci.
- Osnova
- 1. Základní informace. Uvedení do studia oboru, odborná literatura a další zdroje. Psychologie jako vědecký obor, základní psychologické disciplíny. Postavení psychologie ve struktuře vědního pole. Vztah psychologie a marketingu. 2. Vývoj přístupů ke zkoumání lidské psychiky do konce 19. století. Vznik psychologie jako vědy. Strukturalismus, funkcionalismus, psychodynamická teorie. 3. Hlavní psychologické směry 20. století. Gestalt, behaviorismus, psychoanalýza, existenciální a humanistická psychologie, kognitivní a transpersonální psychologie, postmoderna. Uplatnění psychologie v reklamě. 4. Psychologický výzkum trhu a jeho využití v marketingu. Metody poznávání osobnosti. Kvantitativní a kvalitativní výzkumný přístup v marketingu. Aplikovaný výzkum reklamy. 5. Psychologie osobnosti. Psychický vývoj a faktory, které jej ovlivňují. Dědičnost a prostředí. Znaky psychického vývoje. 6. Struktura a dynamika osobnosti. Základní psychické jevy. Jejich členění a význam pro aplikaci v marketingové komunikaci. 7. Typologie osobnosti. Temperament a jeho vztah k nákupnímu chování. 8. Poznávací procesy. Čití, vnímání, pozornost, paměť, myšlení, představa a fantazie. Role kognitivních procesů pro koncepci dobré reklamy. 9. Emoční prožívání a psychická autoregulace. Význam emocí v marketingu. 10. Motivace jako klíčové téma psychologie reklamy. Role motivační struktury osobnosti. Individuální rozdíly v motivaci spotřebitelů. 11. Současná aktuální témata psychologie. 12. Závěrečné opakování. Shrnutí a hodnocení seminárních prací.
- Literatura
- povinná literatura
- ŘÍČAN, Pavel. Psychologie. Příručka pro studenty. Vyd. 4., Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0532-6.
- KUČERA, D. Moderní psychologie. Praha: Grada Publishing, 2013. ISBN 978-80-247-4621-0.
- VÁGNEROVÁ, M. Základy psychologie. Praha: Karolinum, 2007. ISBN 978-80-246-0841-9.
- VYSEKALOVÁ, J. a kol. Psychologie reklamy. Praha: Grada Publishing, 2012. ISBN 978-80-247-4005-8.
- doporučená literatura
- PLHÁKOVÁ, A. Učebnice obecné psychologie. Praha: Academia, 2011. ISBN 978-80-200-1499-3.
- PLHÁKOVÁ, A. Dějiny psychologie. Praha: Grada Publishing, 2006. ISBN 978-80-247-0871-X.
- ATKINSON, R.L.,ATKINSON, R.C., SMITH, E.E., BEM, D.J. NOLEN-HOEKSEMA, S. Psychologie Atkinsonové a Hilgarda. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0083-3.
- HILL, G. Moderní psychologie. Praha: Portál, 2004. ISBN 978-80-7178-641-1.
- VYSEKALOVÁ, J. a kol. Chování zákazníka: Jak odkrýt tajemství ''černé skříňky''. Praha: Grada Publishing, 2011. ISBN 978-80-247-3528-3.
- VYSEKALOVÁ, J. a kol. Emoce v marketingu: Jak oslovit srdce zákazníka. Praha: Grada Publishing, 2014. ISBN 978-80-247-4843-6.
- HELUS, Z. Úvod do psychologie. Praha: Grada Publishing, 2011. ISBN 978-80-247-3037-0.
- HARTL, P. a H. HARTLOVÁ. Psychologický slovník. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-807-3675-691.
- Výukové metody
- Přednáška a cvičení
- Metody hodnocení
- Metody hodnocení: Zkouška (6 kreditů). V úvodním setkání budou studenti blíže seznámeni se svými úkoly. V jednotlivých kurzech se předpokládá aktivní účast (alespoň 70% docházka na cvičení). Součástí zápočtu je referátové vystoupení v semináři na vybrané téma. Předpokladem k připuštění ke zkoušce je elektronicky odevzdaná a odsouhlasená zápočtová práce v rozsahu minimálně 5 stran textu. Odevzdání zápočtové práce do 1. 12. 2015. Zkouška bude formou písemného testu.
- Informace učitele
- Vacínová Tereza, vacinova.tereza@gmail.com, 774 26 21 72
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (zima 2015, nejnovější)
- Permalink: https://is.vsfs.cz/predmet/vsfs/zima2015/B_PsyMK