VSFS:B_PsyMK Psychologie v marketingové kom - Informace o předmětu
B_PsyMK Psychologie v marketingové komunikaci
Vysoká škola finanční a správnízima 2016
- Rozsah
- 2/1. 10 hodin KS/semestr. 6 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Mgr. Michal Tomčík, PhD. (cvičící)
PhDr. Tereza Vacínová, Ph.D. (cvičící) - Garance
- PhDr. Tereza Vacínová, Ph.D.
Sekce managementu a marketingu (FES, KEM) – Katedra ekonomie a managementu (FES, KEM) – Katedry – Vysoká škola finanční a správní
Kontaktní osoba: Květoslava Dolejšová - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- B_PsyMK/cMMO: každé liché pondělí 14:00–14:44 M17, každé liché pondělí 14:45–15:30 M17, M. Tomčík
B_PsyMK/cM1PH: každé sudé pondělí 14:00–14:44 E228, každé sudé pondělí 14:45–15:30 E228, T. Vacínová
B_PsyMK/cM2PH: každé liché pondělí 14:00–14:44 E228, každé liché pondělí 14:45–15:30 E228, T. Vacínová
B_PsyMK/cM3PH: každou lichou středu 8:45–9:29 E126, každou lichou středu 9:30–10:15 E126, T. Vacínová
B_PsyMK/pMMO: Po 15:45–16:29 M17, Po 16:30–17:15 M17, M. Tomčík
B_PsyMK/pMPH: Po 12:15–12:59 E230, Po 13:00–13:45 E230, T. Vacínová
B_PsyMK/uMPH: Út 1. 11. 15:45–17:15 E128, 17:30–19:00 E128, Út 22. 11. 15:45–17:15 E123, 17:30–19:00 E123, Út 29. 11. 14:00–15:30 E123, T. Vacínová
B_PsyMK/vMPH: So 15. 10. 8:00–9:30 E306, 9:45–11:15 E306, Pá 11. 11. 14:00–15:30 E224, Pá 25. 11. 15:45–17:15 E122, 17:30–19:00 E122, T. Vacínová - Předpoklady
- Tento předmět nemá žádné předpoklady.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Marketingová komunikace (program VSFS, B-EKM) (2)
- Cíle předmětu
- Psychologie zkoumá duševní život a objevuje zákonitosti, jimiž se duševní jevy řídí. Poznatky z psychologie studentům pomohou pochopit duševní dění, chování a jednání osobnosti jako výsledek vzájemného působení a ovlivňování dědičnosti a prostředí, ve kterém žije. Předpokladem pro úspěšný marketing je mimo jiné užití poznatků z psychologie k hlubšímu pochopení duševního dění všech aktérů marketingového procesu. Studijní předmět postupuje systematicky od teoretických základů psychologie jako vědy přes rozdělení tržních segmentů z hlediska vývojových a životních etap osobnosti po charakteristiku psychických procesů kognitivních a konativních a jejich užití v marketingu. Disciplína by rovněž měla přispět k vlastní sebereflexi a nalezení významu psychologie pro osobní poznání. Cíle: 1. osvojit si a kategorizovat pojmy ze základů psychologie, 2. orientovat se v problematice související s marketingem z hlediska psychologie a umět ji aplikovat v marketingové praxi, 3. pochopit význam poznání lidské psychiky pro úspěšnou marketingovou komunikaci.
- Osnova
- 1. Základní informace. Uvedení do studia oboru, odborná literatura a další zdroje. Psychologie jako vědecký obor, základní psychologické disciplíny. Postavení psychologie ve struktuře vědního pole. Vztah psychologie a marketingu. 2. Vývoj přístupů ke zkoumání lidské psychiky do konce 19. století. Vznik psychologie jako vědy. Strukturalismus, funkcionalismus, psychodynamická teorie. 3. Hlavní psychologické směry 20. století. Gestalt psychologie, behaviorismus, existenciální, humanistická a kognitivní psychologie. Psychologické proudy konce 20. a 21. století. Uplatnění psychologie v reklamě. 4. Psychologický výzkum trhu a jeho využití v marketingu. Metody poznávání osobnosti. Kvantitativní a kvalitativní výzkumný přístup v marketingu. Aplikovaný výzkum reklamy. 5. Psychologie osobnosti. Psychický vývoj a faktory, které jej ovlivňují. Dědičnost a prostředí. Znaky psychického vývoje ve vztahu k nákupnímu chování. 6. Typologie osobnosti. Temperament a jeho vztah k nákupnímu chování. 7. Struktura a dynamika osobnosti. Základní psychické jevy. Jejich členění a význam pro aplikaci v marketingové komunikaci. 8. Poznávací procesy. Čití, vnímání, pozornost, paměť, myšlení, představa a fantazie. Role kognitivních procesů pro koncepci dobré reklamy. 9. Emoční prožívání a psychická autoregulace. Význam emocí v marketingu. 10. Motivace jako klíčové téma psychologie reklamy. Role motivační struktury osobnosti. Individuální rozdíly v motivaci spotřebitelů. Druhy motivace a význam lidských potřeb a jejich využití v marketingu.
- Literatura
- povinná literatura
- ŘÍČAN, Pavel. Psychologie. Příručka pro studenty. Vyd. 4., Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0532-6.
- KUČERA, D. Moderní psychologie. Praha: Grada Publishing, 2013. ISBN 978-80-247-4621-0.
- VÁGNEROVÁ, M. Základy psychologie. Praha: Karolinum, 2007. ISBN 978-80-246-0841-9.
- VYSEKALOVÁ, J. a kol. Psychologie reklamy. Praha: Grada Publishing, 2012. ISBN 978-80-247-4005-8.
- doporučená literatura
- PLHÁKOVÁ, A. Učebnice obecné psychologie. Praha: Academia, 2011. ISBN 978-80-200-1499-3.
- PLHÁKOVÁ, A. Dějiny psychologie. Praha: Grada Publishing, 2006. ISBN 978-80-247-0871-X.
- ATKINSON, R.L.,ATKINSON, R.C., SMITH, E.E., BEM, D.J. NOLEN-HOEKSEMA, S. Psychologie Atkinsonové a Hilgarda. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0083-3.
- HILL, G. Moderní psychologie. Praha: Portál, 2004. ISBN 978-80-7178-641-1.
- VYSEKALOVÁ, J. a kol. Chování zákazníka: Jak odkrýt tajemství ''černé skříňky''. Praha: Grada Publishing, 2011. ISBN 978-80-247-3528-3.
- VYSEKALOVÁ, J. a kol. Emoce v marketingu: Jak oslovit srdce zákazníka. Praha: Grada Publishing, 2014. ISBN 978-80-247-4843-6.
- HELUS, Z. Úvod do psychologie. Praha: Grada Publishing, 2011. ISBN 978-80-247-3037-0.
- HARTL, P. a H. HARTLOVÁ. Psychologický slovník. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-807-3675-691.
- neurčeno
- VÁGNEROVÁ, M. Obecná psychologie. Praha: Karolinum, 2016. ISBN 978-80-246-3268-1.
- Výukové metody
- Přednáška a cvičení
- Metody hodnocení
- Metody hodnocení: Zkouška (6 kreditů). V úvodním setkání budou studenti blíže seznámeni se svými úkoly. V jednotlivých kurzech se předpokládá aktivní účast (alespoň 70% docházka na cvičení u prezenčního studia). Součástí zápočtu u prezenčního studia je referátové vystoupení v semináři na vybrané téma. Předpokladem k připuštění ke zkoušce (pro prezenční i kombinované studium)je elektronicky odevzdaná a odsouhlasená zápočtová práce v rozsahu minimálně 5 stran textu. Odevzdání zápočtové práce do 1. 12. 2016. Zkouška je realizována formou písemného testu.
- Informace učitele
- PhDr. Vacínová Tereza, Ph.D., vacinova.tereza@mail.vsfs.cz, 774 26 21 72
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (zima 2016, nejnovější)
- Permalink: https://is.vsfs.cz/predmet/vsfs/zima2016/B_PsyMK