B_PoMa Politický marketing

Vysoká škola finanční a správní
zima 2025
Rozsah
1/1/0. 12 hodin KS/semestr. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. Dr. Mgr. Lukáš Novotný, M.A. (cvičící)
JUDr. Mgr. Tomislav Potocký, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. Dr. Mgr. Lukáš Novotný, M.A.
Sekce společenských věd (FES, KSV) – Katedra společenských věd (FES, KSV) – Katedry – Vysoká škola finanční a správní
Kontaktní osoba: Mgr. Petra Dovhunová
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
B_PoMa/cMPH: každý sudý čtvrtek 19:15–19:59 E306, každý sudý čtvrtek 20:00–20:45 E306, L. Novotný
B_PoMa/pMPH: každý sudý čtvrtek 17:30–18:14 E306, každý sudý čtvrtek 18:15–19:00 E306, L. Novotný
Předpoklady
Tento předmět nemá žádné předpoklady.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Záměrem kurzu je hlouběji uvést studenty do oblasti politického marketingu s důrazem na jeho aplikaci v různých politických systémech. Na konci tohoto kurzu bude student schopen porozumět a vysvětlit teorií a praxí politického marketingu a jeho nástroje, etické a právní aspektům politického marketingu.
Výstupy z učení
Základní teoretické znalosti, orientace v problémech a souvislostech sledovaných témat. Současně i praktické schopnosti a dovednosti aplikací získaných znalostí v reálném prostředí profesních činností. Výstupem učení je podpora a rozvoj profilu vzdělaného praktika.
Osnova
  • 1-2 Úvod do studia politického marketingu – základní pojmy, stav poznání, studium politiky, strany, skupiny, zájmy a hnutí, volby, politický marketing, politická komunikace, marketing, marketingový mix.
  • 3-4 Politická interakce a komunikace – ekonomika a společnost, politická kultura, identita a legitimita, masová média a politická komunikace, média, demokracie a správa věcí veřejných.
  • 5-6 Teorie politického marketingu – geneze pojmu, model politického marketingu, prostředí politického marketingu.
  • 7-8 Analýza a diagnostika politického trhu – definice a struktura politického trhu, druhy trhu, etapy trhu, stanovení pozice na politickém trhu, metody analýzy politického trhu a reklamních technik.
  • 9-10 Volby a volební chování – definice a funkce voleb, volební systémy, politická participace, modely participace, volič na politickém trhu.
  • 11-12 Politické kampaně a jejich financování – definice kampaně, vývoj (premoderní, moderní, postmoderní), účinky kampaní, pravidla financování, legislativa, transparentnost, finanční limity, kontrolní instituce (ÚDHPSH).
  • 13-14 Strategie politických stran – pojetí strategie v politologii, tvorba politické strategie, volební strategie, typy strategií.
  • 15-16 Public relations v politice – PR jako proces v politice, metody a techniky, corporate communication a image v oblasti politiky.
  • 17-18 Lobbing v politice – definice, specifika, druhy lobbingu, etapy kampaně, modely lobbingu, lobbing v ČR a EU.
  • 19-20 Trendy v politickém marketingu – politická reklama, etika a právo, role poradců, globalizace, nová ekonomika.
  • 21-22 Veřejná diplomacie – pojem, propaganda, branding, zahraničně-kulturní vztahy, současné trendy.
  • 23-24 Politický marketing v ČR a ve světě – využití marketingu v českém prostředí, specifika ČR, příklady z vybraných zemí (USA, Německo, Slovensko atd.).
Literatura
    povinná literatura
  • MATUŠKOVÁ, Alena. Politický marketing v České republice. Praha: Grada Publishing, 2019. ISBN 978-80-271-2446-4.
Výukové metody
Přednášky v prezenční formě, řízené skupinové konzultace v kombinované formě; minimální povinná účast na řízených skupinových konzultacích v kombinované formě studia 50%.“
Metody hodnocení
aktivní účast na hodinách (alespoň 4x z šesti výukových bloků), v opačném případě dodatečné vypracování eseje: Rozbor politické komunikace na sociálních sítích
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2017, léto 2018, léto 2019, léto 2020, léto 2021, léto 2022, léto 2023, léto 2024, zima 2024.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.vsfs.cz/predmet/vsfs/zima2025/B_PoMa