N_UMRO Úloha marketingu v řízení organizace
Vysoká škola finanční a správníléto 2016
- Rozsah
- 2/0. 12 hodin KS/semestr. 5 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. Ing. Naděžda Petrů, Ph.D. (cvičící)
- Garance
- doc. Ing. Naděžda Petrů, Ph.D.
Katedra ekonomie a managementu (FES, KEM) – Katedry – Vysoká škola finanční a správní
Kontaktní osoba: Ing. Edita Jerie, DiS. - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- N_UMRO/vAPH: So 13. 2. 9:45–11:15 S24, 11:30–13:00 S24, So 27. 2. 9:45–11:15 S24, 11:30–13:00 S24, So 12. 3. 9:45–11:15 S24, 11:30–13:00 S24, N. Petrů
- Předpoklady
- Posluchači studijního oboru "Aplikovaná informatika" absolvovali v bakalářském studiu na VŠFS jednosemestrální předměty „Komunikační dovednosti", "Sociologie mezilidských vztahů", "Úloha konfliktů v komunikaci" a v magisterském studiu předmět "Personální management". Tyto předměty tvoří okruh základních vědomostních a znalostních předpokladů pro úspěšné zvládnutí předmětu Úloha marketingu v řízení organizace jako průřez a nadstavbu Soft skills (analytického a komplexního myšlení, umění myslet podnikatelsky, komunikativnosti, otevřenosti koncepčnímu myšlení atd.).
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
- Cíle předmětu
- V navazujícím magisterském studiu je cílem aplikovat do praxe základní pojmy a specifikovat filosofii vztahového marketingu, ukázat specifické místo těchto aktivit v řízení podniků a obchodě vůbec. Provést kvalifikovaný exkurz do pochopení současného vztahového marketingu, ukázat základy řízení vztahů (vytvoření, budování a uzavření vztahu), důraz klást na pochopení a typologii zákazníka, metody budování vztahů s ním, vysvětlit různé analýzy prostředí a konkurence. Zvládnout problematiku marketingové komunikace a její jednotlivé nástroje. Vymezit charakteristiky segmentace a typologie zákazníků, poukázat na důležitost řízení marketingových informací a marketingového plánování. Uvést specifika marketingu v zahraničním obchodě a význam řízení pohledávek. Jako bonus je možno ukázat tvorbu mediálního mixu jako finančně nejnákladnější části marketingového rozpočtu. Absolventi tohoto kurzu budou po jeho ukončení schopni: popsat vývojové fáze marketingových koncepcí včetně aktuální koncepce společensky odpovědného marketingu, CRM, vysvětlit pojem segmentace, vyjmenovat nástroje marketingového mixu, analyzovat trh, sestavit kvalifikovaný marketingový plán, naplánovat komunikační kampaň včetně základních rozpočtových rámců, použít informace a znalosti v prostředí podnikového řízení marketingu. Cíle předmětu platí i pro kombinované studium.
- Osnova
- 1. Nová ekonomika jako východisko pro pochopení úlohy marketingu v řízení organizace 2. Vývoj marketingových koncepcí 3. Marketingové okolí a nástroje situační analýzy 4. Řízení marketingových informací, výzkum trhu 5. Typologie zákazníků, zainteresované osoby, upevňování a rozvíjení jejich vztahu k podniku a produktu. Značka jako zákaznické pouto. 6. Význam a tvorba marketingových mixů pro marketingové plánování podniku. 7. Základní modely komunikace. 8. Media relations a typologie médií. 9. Marketingové plánování 10. Zákaznická segmentace, segmentační proměnné, segmentační modely 11. Řízení zákaznických vztahů – koncept CRM. 12. Překážky v řízení a implementaci marketingu ve firmě
- Literatura
- povinná literatura
- KAŠÍK, Milan a Karel HAVLÍČEK. Marketing při utváření podnikové strategie. 3. aktualizované vydání. Praha: Vysoká škola finanční a správní, o.p.s., 2015. EUPRESS. ISBN 978-80-7408-100-2. info
- PETRŮ,N., KUPEC V. Marketingové řízení podniků - diskurs podnikové praxe: Prováděcí analýzy-případové studie-příklady a návody. 2.přepracované a doplněné vydání. Praha: Vysoká škola finanční a správní, 2015. Edice EUPRESS. ISBN
- doporučená literatura
- KOTLER,P., KELLER K.L. Marketing management. 14.vydání. Praha: Grada Publishing, a.s., 2013. 816 s. ISBN 978-80-247-4150-5
- JANOUCH, V. Internetový marketing. Přilákejte návštěvníky a maximalizujte zisk. Praha: Computer Press. 2014. 376 s. ISBN 978-80-251-4311-7
- HAVLÍČEK,K. Management & controlling malé a střední firmy. Praha: Vysoká škola finanční a správní, o.p.s., 2011. Edice EUPRESS. ISBN 978-80-7408-056.2.
- ŘEZNÍČEK,J., PROCHÁZKA,T. Obsahový marketing. 1. vyd. Praha: Computer Press. 2014. 224 s. ISBN 978-80-251-4152-6
- LOŠŤÁKOVÁ,H. a kol. Diferencované řízení vztahů se zákazníky. 1.vyd. Praha: Grada Publishing, a.s. 2009. 272 s. ISBN 978-80-247-3155-1
- Výukové metody
- Výuka prezenční formy studia probíhá formou přednášek a seminářů (cvičení) : 12 hodin přednášek, 6 hodin cvičení. Příklady, návody a případové studie by měly v rámci cvičení a řízených konzultací vybízet k vlastnímu hodnocení situace na trhu, vlastnímu výzkumu a jeho prezentaci, předávání osobních zkušeností a znalostí dalším studentům. V kombinované formě studia probíhá výuka formou řízených skupinových konzultací nad studijními oporami. V rámci výuky bude teorie doplňována praktickými příklady, na jejichž základě si posluchač vytvoří představu o úloze marketingu v řízení organizace. Účast bude vyžadovat určitý stupeň připravenosti posluchačů v návaznosti na osnovu jednotlivých soustředění tak, aby umožnila kvalifikovanou diskuzi na probíraná témata.
- Metody hodnocení
- Předmět je zakončen zkouškou. Přihlášení na zkoušku u prezenční i kombinované formy studia je vázáno na splnění povinnosti aktivní účasti na cvičeních a řízených konzultacích. Zkouška bude probíhat ústní formou. Student si vybere jednu z nabízených otázek, tuto zodpoví v teoretické rovině, následně prokáže schopnost praktické aplikace dané problematiky na konkrétním příkladu. Otázky jsou uvedeny ve studijní opoře (IS, N-UMRO,SO) pod jednotlivými tématickými bloky. Minimální povinná účast u prezenční výuky je 75 % na cvičení, na řízených skupinových konzultacích v kombinované formě studia 50 %. Studentům, kteří nesplní povinný rozsah účasti, mohou být v průběhu semestru zadány dodatečné studijní povinnosti - práce za "nedocházku" (v míře, která umožní prokázat studentovu znalost problematiky a získání kompetencí nezbytných pro úspěšné zakončení předmětu).
- Informace učitele
- Tyto předměty tvoří okruh základních vědomostních a znalostních předpokladů pro úspěšné zvládnutí předmětu Úloha marketingu v řízení organizace jako průřez a nadstavbu Soft skills (analytického a komplexního myšlení, umění myslet podnikatelsky, komunikativnosti, otevřenosti koncepčnímu myšlení atd.)
Vyučující předpokládá, že zájemci o tento obor průběžně sledují časopisy : Moderní marketing, Strategie, aktuální informace týkající se dané problematiky. Na jednotlivá aktuální témata budou studenti též upozorňováni i v průběhu výuky. Další komentáře Studijní materiály Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období. - Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
N_UMRO Úloha marketingu v řízení organizace
Vysoká škola finanční a správníléto 2015
- Rozsah
- 2/0. 12 hodin KS/semestr. 5 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. Ing. Naděžda Petrů, Ph.D. (cvičící)
- Garance
- doc. Ing. Naděžda Petrů, Ph.D.
Katedra ekonomie a managementu (FES, KEM) – Katedry – Vysoká škola finanční a správní
Kontaktní osoba: Ing. Edita Jerie, DiS. - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- N_UMRO/vAPH: So 7. 2. 9:45–11:15 S14, 11:30–13:00 S14, So 7. 3. 9:45–11:15 S24, 11:30–13:00 S24, So 21. 3. 9:45–11:15 S24, 11:30–13:00 S24, N. Petrů
- Předpoklady
- Posluchači studijního oboru "Aplikovaná informatika" absolvovali v bakalářském studiu na VŠFS jednosemestrální předměty „Komunikační dovednosti", "Sociologie mezilidských vztahů", "Úloha konfliktů v komunikaci" a v magisterském studiu předmět "Personální management". Tyto předměty tvoří okruh základních vědomostních a znalostních předpokladů pro úspěšné zvládnutí předmětu Úloha marketingu v řízení organizace jako průřez a nadstavbu Soft skills (analytického a komplexního myšlení, umění myslet podnikatelsky, komunikativnosti, otevřenosti koncepčnímu myšlení atd.).
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
- Cíle předmětu
- V navazujícím magisterském studiu je cílem aplikovat do praxe základní pojmy a specifikovat filosofii vztahového marketingu, ukázat specifické místo těchto aktivit v řízení podniků a obchodě vůbec. Provést kvalifikovaný exkurz do pochopení současného vztahového marketingu, ukázat základy řízení vztahů (vytvoření, budování a uzavření vztahu), důraz klást na pochopení a typologii zákazníka, metody budování vztahů s ním, vysvětlit různé analýzy prostředí a konkurence. Zvládnout problematiku marketingové komunikace a její jednotlivé nástroje. Vymezit charakteristiky segmentace a typologie zákazníků, poukázat na důležitost řízení marketingových informací a marketingového plánování. Uvést specifika marketingu v zahraničním obchodě a význam řízení pohledávek. Jako bonus je možno ukázat tvorbu mediálního mixu jako finančně nejnákladnější části marketingového rozpočtu. Absolventi tohoto kurzu budou po jeho ukončení schopni: popsat vývojové fáze marketingových koncepcí včetně aktuální koncepce společensky odpovědného marketingu, CRM, vysvětlit pojem segmentace, vyjmenovat nástroje marketingového mixu, analyzovat trh, sestavit kvalifikovaný marketingový plán, naplánovat komunikační kampaň včetně základních rozpočtových rámců, použít informace a znalosti v prostředí podnikového řízení marketingu. Cíle předmětu platí i pro kombinované studium.
- Osnova
- 1. Nová ekonomika jako východisko pro pochopení úlohy marketingu v řízení organizace 2. Vývoj marketingových koncepcí 3. Marketingové okolí a nástroje situační analýzy 4. Řízení marketingových informací, výzkum trhu 5. Typologie zákazníků, zainteresované osoby, upevňování a rozvíjení jejich vztahu k podniku a produktu. Značka jako zákaznické pouto. 6. Význam a tvorba marketingových mixů pro marketingové plánování podniku. 7. Základní modely komunikace. 8. Media relations a typologie médií. 9. Marketingové plánování 10. Zákaznická segmentace, segmentační proměnné, segmentační modely 11. Řízení zákaznických vztahů – koncept CRM. 12. Překážky v řízení a implementaci marketingu ve firmě
- Literatura
- povinná literatura
- KAŠÍK, M., HAVLÍČEK, K. Marketing při utváření podnikové strategie. Praha: Vysoká škola finanční a správní, 2015. 276 s. Edice EUPRESS. ISBN 978-80-7408-100-2
- PETRŮ,N., KUPEC V. Marketingové řízení podniků - diskurs podnikové praxe: Prováděcí analýzy-případové studie-příklady a návody. 2.přepracované a doplněné vydání. Praha: Vysoká škola finanční a správní, 2015. Edice EUPRESS. ISBN
- doporučená literatura
- LOŠŤÁKOVÁ,H. a kol. Diferencované řízení vztahů se zákazníky. 1.vyd. Praha: Grada Publishing, a.s. 2009. 272 s. ISBN 978-80-247-3155-1
- KOTLER,P., KELLER K.L. Marketing management. 14.vydání. Praha: Grada Publishing, a.s., 2013. 816 s. ISBN 978-80-247-4150-5
- ŘEZNÍČEK,J., PROCHÁZKA,T. Obsahový marketing. 1. vyd. Praha: Computer Press. 2014. 224 s. ISBN 978-80-251-4152-6
- JANOUCH, V. Internetový marketing. Přilákejte návštěvníky a maximalizujte zisk. Praha: Computer Press. 2014. 376 s. ISBN 978-80-251-4311-7
- HAVLÍČEK,K. Management & controlling malé a střední firmy. Praha: Vysoká škola finanční a správní, o.p.s., 2011. Edice EUPRESS. ISBN 978-80-7408-056.2.
- neurčeno
- Časopisy Marketing, Marketing & media, Strategie, Direkt, Moderní řízení, Trend marketing, Marketing magazin.
- Výukové metody
- Výuka prezenční formy studia probíhá formou přednášek a seminářů (cvičení) : 12 hodin přednášek, 6 hodin cvičení. Příklady, návody a případové studie by měly v rámci cvičení a řízených konzultací vybízet k vlastnímu hodnocení situace na trhu, vlastnímu výzkumu a jeho prezentaci, předávání osobních zkušeností a znalostí dalším studentům. V kombinované formě studia probíhá výuka formou řízených skupinových konzultací nad studijními oporami. V rámci výuky bude teorie doplňována praktickými příklady, na jejichž základě si posluchač vytvoří představu o úloze marketingu v řízení organizace. Účast bude vyžadovat určitý stupeň připravenosti posluchačů v návaznosti na osnovu jednotlivých soustředění tak, aby umožnila kvalifikovanou diskuzi na probíraná témata.
- Metody hodnocení
- Předmět je zakončen zkouškou. Přihlášení na zkoušku u prezenční i kombinované formy studia je vázáno na splnění povinnosti aktivní účasti na cvičeních a řízených konzultacích. Zkouška bude probíhat ústní formou. Student si vybere jednu z nabízených otázek, tuto zodpoví v teoretické rovině, následně prokáže schopnost praktické aplikace dané problematiky na konkrétním příkladu. Otázky jsou uvedeny ve studijní opoře (IS, N-UMRO,SO) pod jednotlivými tématickými bloky. Minimální povinná účast u prezenční výuky je 75 % na cvičení, na řízených skupinových konzultacích v kombinované formě studia 50 %. Studentům, kteří nesplní povinný rozsah účasti, mohou být v průběhu semestru zadány dodatečné studijní povinnosti - práce za "nedocházku" (v míře, která umožní prokázat studentovu znalost problematiky a získání kompetencí nezbytných pro úspěšné zakončení předmětu).
- Informace učitele
- Tyto předměty tvoří okruh základních vědomostních a znalostních předpokladů pro úspěšné zvládnutí předmětu Úloha marketingu v řízení organizace jako průřez a nadstavbu Soft skills (analytického a komplexního myšlení, umění myslet podnikatelsky, komunikativnosti, otevřenosti koncepčnímu myšlení atd.)
Vyučující předpokládá, že zájemci o tento obor průběžně sledují časopisy : Moderní marketing, Strategie, aktuální informace týkající se dané problematiky. Na jednotlivá aktuální témata budou studenti též upozorňováni i v průběhu výuky. Další komentáře Studijní materiály Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období. - Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
N_UMRO Úloha marketingu v řízení organizace
Vysoká škola finanční a správníléto 2014
- Rozsah
- 2/0. 12 hodin KS/semestr. 5 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. Ing. Naděžda Petrů, Ph.D. (cvičící)
- Garance
- doc. Ing. Naděžda Petrů, Ph.D.
Katedra ekonomie a managementu (FES, KEM) – Katedry – Vysoká škola finanční a správní
Kontaktní osoba: Ing. Edita Jerie, DiS. - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- N_UMRO/vAPH: So 15. 2. 9:45–11:15 S14, 11:30–13:00 S14, So 1. 3. 9:45–11:15 S14, 11:30–13:00 S14, So 15. 3. 9:45–11:15 S14, 11:30–13:00 S14, N. Petrů
- Předpoklady
- Posluchači studijního oboru "Aplikovaná informatika" absolvovali v bakalářském studiu na VŠFS jednosemestrální předměty „Komunikační dovednosti", "Sociologie mezilidských vztahů", "Úloha konfliktů v komunikaci" a v magisterském studiu předmět "Personální management". Tyto předměty tvoří okruh základních vědomostních a znalostních předpokladů pro úspěšné zvládnutí předmětu Úloha marketingu v řízení organizace jako průřez a nadstavbu Soft skills (analytického a komplexního myšlení, umění myslet podnikatelsky, komunikativnosti, otevřenosti koncepčnímu myšlení atd.)
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
- Cíle předmětu
- V navazujícím magisterském studiu je cílem aplikovat do praxe základní pojmy a specifikovat filosofii vztahového marketingu, ukázat specifické místo těchto aktivit v řízení podniků a obchodě vůbec. Provést kvalifikovaný exkurz do pochopení současného vztahového marketingu, ukázat základy řízení vztahů (vytvoření, budování a uzavření vztahu), důraz klást na pochopení a typologii zákazníka, metody budování vztahů s ním, vysvětlit různé analýzy prostředí a konkurence. Zvládnout problematiku marketingové komunikace a její jednotlivé nástroje. Vymezit charakteristiky segmentace a typologie zákazníků, poukázat na důležitost řízení marketingových informací a marketingového plánování. Uvést specifika marketingu v zahraničním obchodě a význam řízení pohledávek. Jako bonus je možno ukázat tvorbu mediálního mixu jako finančně nejnákladnější části marketingového rozpočtu. Absolventi tohoto kurzu budou po jeho ukončení schopni: popsat vývojové fáze marketingových koncepcí včetně aktuální koncepce společensky odpovědného marketingu, CRM, vysvětlit pojem segmentace, vyjmenovat nástroje marketingového mixu, analyzovat trh, sestavit kvalifikovaný marketingový plán, naplánovat komunikační kampaň včetně základních rozpočtových rámců, použít informace a znalosti v prostředí podnikového řízení marketingu. Cíle předmětu platí i pro kombinované studium.
- Osnova
- 1. Nová ekonomika jako východisko pro pochopení úlohy marketingu v řízení organizace 2. Vývoj marketingových koncepcí 3. Marketingové okolí a nástroje situační analýzy 4. Řízení marketingových informací, výzkum trhu 5. Typologie zákazníků, zainteresované osoby, upevňování a rozvíjení jejich vztahu k podniku a produktu. Značka jako zákaznické pouto. 6. Význam a tvorba marketingových mixů pro marketingové plánování podniku. 7. Základní modely komunikace. 8. Media relations a typologie médií. 9. Marketingové plánování 10. Zákaznická segmentace, segmentační proměnné, segmentační modely 11. Řízení zákaznických vztahů – koncept CRM. 12. Překážky v řízení a implementaci marketingu ve firmě
- Literatura
- povinná literatura
- PETRŮ,N. Marketingové řízení podniků - diskurs podnikové praxe: Prováděcí analýzy-případové studie-příklady a návody. 1.vydání. Praha: Vysoká škola finanční a správní, 2012. Edice EUPRESS. ISBN 978-80-7408-072-2.
- KAŠÍK, M., HAVLÍČEK, K. Marketing při utváření podnikové strategie. 2. aktualizované vydání. Praha : Vysoká škola finanční a správní, 2012. Edice EUPRESS. ISBN 978-80-7408-060-9.
- doporučená literatura
- ZAMAZALOVÁ,M., a kol.; Marketing. Praha: C.H. BECK, 2010. ISBN 918-80-7400-115-4.
- LEHTINEN,J. Aktivní CRM: řízení vztahů se zákazníky. Praha: Grada Publishing,a.s., 2007. ISBN 978-80-247-1814-9.
- KOTLER,P., WONG,V., SAUNDERS,J., ARMSTRONG,G. Moderní marketing. Praha: Grada Publishing, a.s., 2007. ISBN 978-80-247-1545-2.
- ENDERSHEIM,E. Management podle Druckera. Praha: Management Press, 2008. ISBN 978-80-7261-181-2.
- SRPOVÁ,J., ŘEHOŘ,V. Základy podnikání. Praha: Grada Publishing, a.s., 2010. ISBN 978-80-247-3339-5.
- KOTLER,P. 10 smrtelných marketingových hříchů - jak je rozpoznat a nespáchat. Praha: Grada Publishing, a.s., 2005. ISBN 80-247-0969-4.
- FREY,P. Marketingová komunikace: to nejlepší z nových trendů. Praha: Management Press, s.r.o., 2008. ISBN 978-80-7261-160-7.
- TIDD,J. BESSANT,J., PAVITT,K. Řízení inovací. Brno: Computer Press, a.s., 2007. ISBN 978-80-251-1466-X.
- HAVLÍČEK,K. Management & controlling malé a střední firmy. Praha: Vysoká škola finanční a správní, o.p.s., 2011. Edice EUPRESS. ISBN 978-80-7408-056.2.
- KARLÍČEK,M., KRÁL,P. Marketingová komunikace. Jak komunikovat na našem trhu. Praha: Grada Publishing, a.s., 2011. ISBN 978-80-247-3541-2.
- KOZEL,R. Moderní marketingový výzkum. Praha: Grada Publishing, a.s., 2006. ISBN 80-247-0966-X.
- Výukové metody
- Výuka prezenční formy studia probíhá formou přednášek a seminářů (cvičení) : 12 hodin přednášek, 6 hodin cvičení. Příklady, návody a případové studie by měly v rámci cvičení a řízených konzultací vybízet k vlastnímu hodnocení situace na trhu, vlastnímu výzkumu a jeho prezentaci, předávání osobních zkušeností a znalostí dalším studentům. V kombinované formě studia probíhá výuka formou řízených skupinových konzultací nad studijními oporami. V rámci výuky bude teorie doplňována praktickými příklady, na jejichž základě si posluchač vytvoří představu o úloze marketingu v řízení organizace. Účast bude vyžadovat určitý stupeň připravenosti posluchačů v návaznosti na osnovu jednotlivých soustředění tak, aby umožnila kvalifikovanou diskuzi na probíraná témata.
- Metody hodnocení
- Předmět je zakončen zkouškou. Přihlášení na zkoušku u prezenční i kombinované formy studia je vázáno na splnění povinnosti aktivní účasti na cvičeních a řízených konzultacích. Zkouška bude probíhat ústní formou. Student si vybere jednu z nabízených otázek, tuto zodpoví v teoretické rovině, následně prokáže schopnost praktické aplikace dané problematiky na konkrétním příkladu. Otázky jsou uvedeny ve studijní opoře (IS, N-UMRO,SO) pod jednotlivými tématickými bloky. Minimální povinná účast u prezenční výuky je 75 % na cvičení, na řízených skupinových konzultacích v kombinované formě studia 50 %. Studentům, kteří nesplní povinný rozsah účasti, mohou být v průběhu semestru zadány dodatečné studijní povinnosti - práce za "nedocházku" (v míře, která umožní prokázat studentovu znalost problematiky a získání kompetencí nezbytných pro úspěšné zakončení předmětu).
- Informace učitele
- Vyučující předpokládá, že zájemci o tento obor průběžně sledují časopisy : Moderní marketing, Strategie, aktuální informace týkající se dané problematiky. Na jednotlivá aktuální témata budou studenti též upozorňováni i v průběhu výuky. Další komentáře Studijní materiály Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Aa1.
N_UMRO Úloha marketingu v řízení organizace
Vysoká škola finanční a správníléto 2013
- Rozsah
- 2/0. 12 hodin KS/semestr. 5 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. Ing. Naděžda Petrů, Ph.D. (cvičící)
- Garance
- doc. Ing. Naděžda Petrů, Ph.D.
Katedra ekonomie a managementu (FES, KEM) – Katedry – Vysoká škola finanční a správní
Kontaktní osoba: Ing. Mgr. Dina Riegerová - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- N_UMRO/vAPH: Pá 22. 2. 13:45–15:15 S14, 15:30–17:00 S14, Pá 8. 3. 15:30–17:00 S14, So 23. 3. 8:00–9:30 S13, Pá 12. 4. 15:30–17:00 S14, 17:15–18:45 S14, N. Petrů
- Předpoklady
- Posluchači studijního oboru "Aplikovaná informatika" absolvovali v bakalářském studiu na VŠFS jednosemestrální předměty „Komunikační dovednosti", "Sociologie mezilidských vztahů", "Úloha konfliktů v komunikaci" a v magisterském studiu předmět "Personální management". Tyto předměty tvoří okruh základních vědomostních a znalostních předpokladů pro úspěšné zvládnutí předmětu Úloha marketingu v řízení organizace jako průřez a nadstavbu Soft skills (analytického a komplexního myšlení, umění myslet podnikatelsky, komunikativnosti, otevřenosti koncepčnímu myšlení atd.)
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
- Cíle předmětu
- V navazujícím magisterském studiu je cílem aplikovat do praxe základní pojmy a specifikovat filosofii vztahového marketingu, ukázat specifické místo těchto aktivit v řízení podniků a obchodě vůbec. Provést kvalifikovaný exkurz do pochopení současného vztahového marketingu, ukázat základy řízení vztahů (vytvoření, budování a uzavření vztahu), důraz klást na pochopení a typologii zákazníka, metody budování vztahů s ním, vysvětlit různé analýzy prostředí a konkurence. Zvládnout problematiku marketingové komunikace a její jednotlivé nástroje. Vymezit charakteristiky segmentace a typologie zákazníků, poukázat na důležitost řízení marketingových informací a marketingového plánování. Uvést specifika marketingu v zahraničním obchodě a význam řízení pohledávek. Jako bonus je možno ukázat tvorbu mediálního mixu jako finančně nejnákladnější části marketingového rozpočtu. Absolventi tohoto kurzu budou po jeho ukončení schopni: popsat vývojové fáze marketingových koncepcí včetně aktuální koncepce společensky odpovědného marketingu, CRM, vysvětlit pojem segmentace, vyjmenovat nástroje marketingového mixu, analyzovat trh, sestavit kvalifikovaný marketingový plán, naplánovat komunikační kampaň včetně základních rozpočtových rámců, použít informace a znalosti v prostředí podnikového řízení marketingu. Cíle předmětu platí i pro kombinované studium.
- Osnova
- 1. Nová ekonomika jako východisko pro pochopení úlohy marketingu v řízení organizace 2. Vývoj marketingových koncepcí 3. Marketingové okolí a nástroje situační analýzy 4. Řízení marketingových informací, výzkum trhu 5. Typologie zákazníků, zainteresované osoby, upevňování a rozvíjení jejich vztahu k podniku a produktu. Značka jako zákaznické pouto. 6. Význam a tvorba marketingových mixů pro marketingové plánování podniku. 7. Základní modely komunikace. 8. Media relations a typologie médií. 9. Marketingové plánování 10. Zákaznická segmentace, segmentační proměnné, segmentační modely 11. Řízení zákaznických vztahů – koncept CRM. 12. Překážky v řízení a implementaci marketingu ve firmě
- Literatura
- povinná literatura
- PETRŮ,N. Marketingové řízení podniků - diskurs podnikové praxe: Prováděcí analýzy-případové studie-příklady a návody. 1.vydání. Praha: Vysoká škola finanční a správní, 2012. Edice EUPRESS. ISBN 978-80-7408-072-2.
- KAŠÍK, M., HAVLÍČEK, K. Marketing při utváření podnikové strategie. 2. aktualizované vydání. Praha : Vysoká škola finanční a správní, 2012. Edice EUPRESS. ISBN 978-80-7408-060-9.
- doporučená literatura
- ZAMAZALOVÁ,M., a kol.; Marketing. Praha: C.H. BECK, 2010. ISBN 918-80-7400-115-4.
- LEHTINEN,J. Aktivní CRM: řízení vztahů se zákazníky. Praha: Grada Publishing,a.s., 2007. ISBN 978-80-247-1814-9.
- KOTLER,P., WONG,V., SAUNDERS,J., ARMSTRONG,G. Moderní marketing. Praha: Grada Publishing, a.s., 2007. ISBN 978-80-247-1545-2.
- ENDERSHEIM,E. Management podle Druckera. Praha: Management Press, 2008. ISBN 978-80-7261-181-2.
- SRPOVÁ,J., ŘEHOŘ,V. Základy podnikání. Praha: Grada Publishing, a.s., 2010. ISBN 978-80-247-3339-5.
- KOTLER,P. 10 smrtelných marketingových hříchů - jak je rozpoznat a nespáchat. Praha: Grada Publishing, a.s., 2005. ISBN 80-247-0969-4.
- FREY,P. Marketingová komunikace: to nejlepší z nových trendů. Praha: Management Press, s.r.o., 2008. ISBN 978-80-7261-160-7.
- TIDD,J. BESSANT,J., PAVITT,K. Řízení inovací. Brno: Computer Press, a.s., 2007. ISBN 978-80-251-1466-X.
- HAVLÍČEK,K. Management & controlling malé a střední firmy. Praha: Vysoká škola finanční a správní, o.p.s., 2011. Edice EUPRESS. ISBN 978-80-7408-056.2.
- KARLÍČEK,M., KRÁL,P. Marketingová komunikace. Jak komunikovat na našem trhu. Praha: Grada Publishing, a.s., 2011. ISBN 978-80-247-3541-2.
- KOZEL,R. Moderní marketingový výzkum. Praha: Grada Publishing, a.s., 2006. ISBN 80-247-0966-X.
- Výukové metody
- Výuka prezenční formy studia probíhá formou přednášek a seminářů (cvičení) : 12 hodin přednášek, 6 hodin cvičení. Příklady, návody a případové studie by měly v rámci cvičení a řízených konzultací vybízet k vlastnímu hodnocení situace na trhu, vlastnímu výzkumu a jeho prezentaci, předávání osobních zkušeností a znalostí dalším studentům. V kombinované formě studia probíhá výuka formou řízených skupinových konzultací nad studijními oporami. V rámci výuky bude teorie doplňována praktickými příklady, na jejichž základě si posluchač vytvoří představu o úloze marketingu v řízení organizace. Účast bude vyžadovat určitý stupeň připravenosti posluchačů v návaznosti na osnovu jednotlivých soustředění tak, aby umožnila kvalifikovanou diskuzi na probíraná témata.
- Metody hodnocení
- Předmět je zakončen zkouškou. Přihlášení na zkoušku u prezenční i kombinované formy studia je vázáno na splnění povinnosti aktivní účasti na cvičeních a řízených konzultacích. Zkouška bude probíhat ústní formou. Student si vybere jednu z nabízených otázek, tuto zodpoví v teoretické rovině, následně prokáže schopnost praktické aplikace dané problematiky na konkrétním příkladu. Otázky jsou uvedeny ve studijní opoře (IS, N-UMRO,SO) pod jednotlivými tématickými bloky. Minimální povinná účast u prezenční výuky je 75 % na cvičení, na řízených skupinových konzultacích v kombinované formě studia 50 %. Studentům, kteří nesplní povinný rozsah účasti, mohou být v průběhu semestru zadány dodatečné studijní povinnosti - práce za "nedocházku" (v míře, která umožní prokázat studentovu znalost problematiky a získání kompetencí nezbytných pro úspěšné zakončení předmětu).
- Informace učitele
- Vyučující předpokládá, že zájemci o tento obor průběžně sledují časopisy : Moderní marketing, Strategie, aktuální informace týkající se dané problematiky. Na jednotlivá aktuální témata budou studenti též upozorňováni i v průběhu výuky. Další komentáře Studijní materiály Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Aa1.
N_UMRO Úloha marketingu v řízení organizace
Vysoká škola finanční a správníléto 2012
- Rozsah
- 2/0. 12 hodin KS/semestr. 5 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. Ing. Naděžda Petrů, Ph.D. (cvičící)
- Garance
- doc. Ing. Naděžda Petrů, Ph.D.
Katedra ekonomie a managementu (FES, KEM) – Katedry – Vysoká škola finanční a správní
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Pittnerová - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- N_UMRO/vAPH: Pá 10. 2. 15:30–17:00 S14, 17:15–18:45 S14, So 25. 2. 14:00–15:30 S14, 15:45–17:15 S14, So 10. 3. 9:45–11:15 S14, 11:30–13:00 S14, N. Petrů
- Předpoklady
- Základní znalost fungování marketingových principů řízení firmy, logiky a důležitosti vzájemné provázanosti jednotlivých podnikových aktivit pro zvýšení konkurenceschopnosti firmy v dnešním složitém tržním prostředí.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
- Cíle předmětu
- Předmět je pojat komplexně a zaměří se na marketing při utváření strategie organizací působících v prostředí retailu i služeb.Marketingové řízení organizace je fenoménem posledního desetiletí. Zájem o marketing se zintenzivňuje, stále více firem v obchodním, výrobním, ale i nevýdělečném sektoru poznává, že marketing a marketingové řízení jim pomáhají k udržení jejich pozice a k lepším výkonům na hyperkonkurenčním trhu. Cílem předmětu je zvládnutí základní metodologie strategického marketingového řízení organizace, stanovení vize a poslání organizace, hlavních cílů a moderních marketingových přístupů k zákazníkovi. Dále pak objasnění podnikového pohledu na řízení marketingových aktivit, marketingových výzkumů, marketingového plánování (situační analýzou počínaje, přes stanovení zákaznických segmentů, marketingových strategií až po controlling). Součástí je i pohled na využití marketingových taktických nástrojů - marketingový mix, nové marketingové komunikační techniky, návaznost marketingového plánu na tvorbu obchodního plánu, řízení obchodních případů, vytváření prognózy prodeje a řízení obchodních pohledávek. Témata jsou uspořádána do šesti poměrně samostatných částí s ohledem na logickou posloupnost výkladu a časovou návaznost jednotlivý marketingových aktivit. Cíle předmětu platí i pro kombinované studium
- Osnova
- • Východiska pro pochopení marketingového řízení organizace, vývoj marketingových koncepcí (Transakční, vztahový marketing, CRM, CSR) • Marketingové okolí a nástroje situační analýzy. Marketingový výzkum trhu, řízení marketingových informací. • Typologie zákazníků, zainteresované osoby, zákaznická segmentace, segmentační proměnné. Nákupní chování na B2B,B2C trzích, e- business. • Význam a tvorba marketingových mixů pro marketingové plánování v organizaci. Rozdíly v pojetí mixů 4P, 4C, 4S. Produktová, cenová, distribuční strategie. • Základní modely komunikace – externí, interní, integrovaná, moderní nástroje marketingové komunikace, efektivnost. • Marketingové plánování – návaznost strategického, marketingového, obchodního, výrobního, personálního, finančního plánu. Obchod a jeho charakteristika.
- Literatura
- povinná literatura
- Havlíček K. Management & Controlling malé a střední firmy., Praha : VŠFS – EUPRESS, 2011
- Zamazalová M. Marketing obchodní firmy.. Praha : Grada Publishing, a.s., 2009 ISBN 978-80-247-2049-4
- Kašík M., Havlíček K. Marketing při utváření podnikové strategie, Praha: VŠFS – EUPRESS, 2009 ISBN: 978-80-7408-022-7
- doporučená literatura
- JAKUBÍKOVÁ, D. Strategický marketing. Praha : Grada Publishing, 2008. ISBN 978-80-247-2690-8 .
- JAKUBÍKOVÁ, D. Marketing v cestovním ruchu. Praha : Grada Publishing, 2009. ISBN 978-80-247-3247-3.
- ZAMAZALOVÁ, M., a kol.; Marketing. Praha: C.H. BECK 2010. ISBN 918-80-7400-115-4
- KOTLER, P.; CASLIONE, J. A. 2009. Chaotika : řízení a marketing firmy v době turbulencí, Praha : Computer Press, a.s., 2009. ISBN 978-80-251-2599-1.
- KOTLER, P., WONG, V., SAUNDERS, J., ARMSTRONG, G.; Moderní marketing. Praha : Grada Publishing 2007. ISBN 978-80-247-1545-2
- FREY, P. Marketingová komunikace: to nejlepší z nových trendů. Praha : Management Press, s.r.o., 2008. ISBN 978-80-7261-160-7
- LEVINSON, J.C.. Guerilla marketing : Computer Press, 2009. ISBN 978-80-251-2472-7
- neurčeno
- Časopisy Marketing, Marketing & media, Strategie, Direkt, Moderní řízení
- Výukové metody
- PS : 12 hodin přednášek, 6 hodin cvičení. KS: 12 hod. řízených konzultací. Výuka bude probíhat na bázi interaktivních přednášek, v rámci kterých bude teorie doplňována příklady z praxe. Účast bude vyžadovat určitý stupeň připravenosti posluchačů v návaznosti na osnovu jednotlivých soustředění tak, aby umožnila kvalifikovanou diskuzi na probíraná témata.
- Metody hodnocení
- Předmět je zakončen ZKOUŠKOU. Zkouška bude probíhat formou písemného testu a ústní zkoušky. K prokázání získaných znalostí z předmětu student vypracuje esej na téma Které marketingové aktivity bych doporučil/a firmě k získání lepší pozice na trhu. Tato esej bude součástí ústní zkoušky. Počet kreditů : 5. Účast na přednáškách(75%) a řízených konzultacích (KS 50%) je vyžadována v rozsahu stanoveném Studijním řádem VŠFS a je součástí kritérií k udělení zkoušky.
- Informace učitele
- Vyučující předpokládá, že zájemci o tento obor průběžně sledují časopisy : Moderní marketing, Strategie, aktuální informace týkající se dané problematiky. Na jednotlivá aktuální témata budou studenti též upozorňováni i v průběhu výuky. Další komentáře Studijní materiály Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
N_UMRO Úloha marketingu v řízení organizace
Vysoká škola finanční a správníléto 2011
- Rozsah
- 2/0. 14 hodin/semestr. 4 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. Ing. Naděžda Petrů, Ph.D. (cvičící)
- Garance
- doc. Ing. Naděžda Petrů, Ph.D.
Katedra ekonomie a managementu (FES, KEM) – Katedry – Vysoká škola finanční a správní
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Pittnerová - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- N_UMRO/vAPH: So 26. 2. 9:45–11:15 S14, 11:30–13:00 S14, So 12. 3. 9:45–11:15 S14, 11:30–13:00 S14, So 26. 3. 14:00–15:30 S14, So 9. 4. 14:00–15:30 S14, 15:45–17:15 S14, N. Petrů
- Předpoklady
- Zvládnutí základů strategického, finančního, marketingového, obchodního a inovačního řízení
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je seznámit posluchače s úlohou vrcholových manažerů v rozhodujících aktivitách při řízení podniku. Studenti se seznámí a zopakují si v čem spočívá strategické a operativní řízení v oblastech marketingu, obchodu, inovací, financí a personálu. Důraz bude kladen především na práci top manažerů konkrétních podnikových úseků, posluchači se naučí jakými vlastnostmi, znalostmi a kompetencemi by měli být tito manažeři vybaveni. Zvláštní pozornost bude věnována jejich úloze při řízení controllingu a rovněž při řízení podniků v krizi. Teorie bude doplněna řadou konkrétních případů z praxe. Úloha manažerů v řízení podniků slouží současně jako opakování důležitých předmětů celého studia oboru ŘPPF , studenti jej mohou využít jako vhodnou přípravu pro státní zkoušku , předmět je i základem pro studenty, kteří budou pokračovat ve studiu MBA.
- Osnova
- Osnova – obsah a vymezení jednotlivých přednášek je k nalezení v metodických listech (ML).
- Literatura
- povinná literatura
- Marketing při utváření podnikové strategie M. Kašík, K. Havlíček, Praha: VŠFS – EUPRESS, 2009 ISBN: 978-80-7408-022-7
- Marketingové řízení a plánování pro malé a střední firmy. Blažková, M.: 1. vydání. Praha: Grada Publishing, a.s., 2007. ISBN 978-80-247-1535-3
- Marketingové řízení malých a středních podniků. K. Havlíček, M. Kašík, Praha: Management Press, 2005 ISBN: 80-7261-120-8
- doporučená literatura
- TROUT Jack; RIVKIN Steve: Odliš se, nebo zemři – Jak si zajistit úspěch na trhu jedinečností své nabídky. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-247-1301-2
- TROMMSDORFF Volker; Steinhoff Fee: Marketing inovací. Praha: C. H. Beck, 2009.
- JAKUBÍKOVÁ, Dagmar. Strategický marketing. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2008. 272 s. ISBN 978-80-247-2690-8
- FREY, P. 2008. Marketingová komunikace : to nejlepší z nových trendů. Praha : Management Press, 2008. ISBN 978-80-7261-160-7
- SCOTT, M. D. 2008. Nová pravidla marketingu a PR. Brno : ZONER software, s.r.o., 2008. ISBN 978-80-86815-93-0.
- KOTLER, P.; CASLIONE, J. A. 2009. Chaotika : řízení a marketing firmy v době turbulencí, Praha : Computer Press, a.s., 2009. ISBN 978-80-251-2599-1.
- neurčeno
- Trend marketing, Marketing a média, Marketing magazin, Moderní řízení.
- Výukové metody
- Výuka bude probíhat na bázi přednášek, v rámci kterých bude teorie doplňována praktickými příklady, na základě kterých si posluchač vytvoří představu o faktické úloze vrcholových manažerů v podnikovém řízení. Předmět je ukončen zkouškou formou testu a následujícího ústního pohovoru, zkoušena budou tzv.dílčí témata uvedená v ML.
- Metody hodnocení
- Způsob zakončení předmětu - předmět je zakončen zkouškou s počtem kreditů 4. Zkouška probíhá formou hodinového písemného testu a následně ústní zkouškou pro doplnění informací v testu uvedených.
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
N_UMRO Úloha marketingu v řízení organizace
Vysoká škola finanční a správníléto 2010
- Rozsah
- 2/0/0. 14hodin/semestr. 4 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. Ing. Naděžda Petrů, Ph.D. (cvičící)
- Garance
- doc. Ing. Naděžda Petrů, Ph.D.
Katedra ekonomie a managementu (FES, KEM) – Katedry – Vysoká škola finanční a správní
Kontaktní osoba: Ing. Lucie Kindlová - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- N_UMRO/vAPH: Pá 5. 2. 17:15–18:45 S13, So 6. 3. 14:00–15:30 S13, 15:45–17:15 S13, So 20. 3. 9:45–11:15 S13, 11:30–13:00 S13, So 24. 4. 14:00–15:30 S33, 15:45–17:15 S33, N. Petrů
- Předpoklady
- Zvládnutí základů strategického, finančního, marketingového, obchodního a inovačního řízení
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Aplikovaná informatika (program VSFS, N-INF) (2)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je seznámit posluchače s úlohou vrcholových manažerů v rozhodujících aktivitách při řízení podniku. Studenti se seznámí a zopakují si v čem spočívá strategické a operativní řízení v oblastech marketingu, obchodu, inovací, financí a personálu. Důraz bude kladen především na práci top manažerů konkrétních podnikových úseků, posluchači se naučí jakými vlastnostmi, znalostmi a kompetencemi by měli být tito manažeři vybaveni. Zvláštní pozornost bude věnována jejich úloze při řízení controllingu a rovněž při řízení podniků v krizi. Teorie bude doplněna řadou konkrétních případů z praxe. Úloha manažerů v řízení podniků slouží současně jako opakování důležitých předmětů celého studia oboru ŘPPF , studenti jej mohou využít jako vhodnou přípravu pro státní zkoušku , předmět je i základem pro studenty, kteří budou pokračovat ve studiu MBA.
- Osnova
- Osnova – obsah a vymezení jednotlivých přednášek je k nalezení v metodických listech (ML).
- Literatura
- povinná literatura
- 1. Marketing při utváření podnikové strategie M. Kašík, K. Havlíček, Praha: VŠFS – EUPRESS, 2004 ISBN: 978-80-7408-022-7
- Marketingové řízení malých a středních podniků. K. Havlíček, M. Kašík, Praha: Management Press, 2005 ISBN: 80-7261-120-8
- doporučená literatura
- Marketingové řízení a plánování pro malé a střední firmy. Blažková, M.: 1. vydání. Praha: Grada Publishing, a.s., 2007. ISBN 978-80-247-1535-3
- Základy marketingu. E. J. McCarthy, W. D. Perreault, Jr., 1. vydání, Praha: Victoria Publishing, 1995
- Public relations – praxe komunikace s veřejností. P. Němec, Praha: Management Press, 1996
- Marketingová komunikace. Patrick De Pelsmacker, Maggie Geuens, Joeri Van den Bergh, Praha: Grada Publishing, 2003
- Odborné časopisy: Trend marketing, Marketing a média, Marketing magazin, Moderní řízení.
- Výukové metody
- Výuka bude probíhat na bázi přednášek, v rámci kterých bude teorie doplňována praktickými příklady, na základě kterých si posluchač vytvoří představu o faktické úloze vrcholových manažerů v podnikovém řízení. Předmět je ukončen zkouškou formou testu a následujícího ústního pohovoru, zkoušena budou tzv.dílčí témata uvedená v ML.
- Metody hodnocení
- Způsob zakončení předmětu - předmět je zakončen zkouškou s počtem kreditů 4. Zkouška probíhá formou hodinového písemného testu a následně ústní zkouškou pro doplnění informací v testu uvedených.
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
N_UMRO Úloha marketingu v řízení organizace
Vysoká škola finanční a správníléto 2009
- Rozsah
- 2/0. 14hodin/semestr. 4 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. Ing. Naděžda Petrů, Ph.D. (cvičící)
- Garance
- doc. Ing. Naděžda Petrů, Ph.D.
Katedra ekonomie a managementu (FES, KEM) – Katedry – Vysoká škola finanční a správní
Kontaktní osoba: Ing. Lucie Kindlová - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- N_UMRO/vAPH: So 7. 2. 9:45–11:15 S13, 11:30–13:00 S13, So 7. 3. 8:00–9:30 S13, Pá 20. 3. 12:00–13:30 S13, 13:45–15:15 S13, Pá 17. 4. 12:00–13:30 S13, 13:45–15:15 S13, N. Petrů
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Aplikovaná informatika (program VSFS, N-INF) (2)
- Cíle předmětu
- Marketing a úloha marketingu v řízení organizace jako strategie vedoucí k úspěchu poskytuje nejenom pracovníkům, ale všem zaměstnancům organizací ucelený rámec založený na prověřených teoriích a vysvětlující, jak se orientovat na dnešním roztříštěném, rychle se měnícím a digitalizovaném trhu. V navazujícím magisterském studiu je třeba prohloubit teoretické přístupy k marketingu a ukázat jeho specifické místo v řízení organizace a obchodě vůbec. Absolventi se setkávají s tím, že v jejich okolí se zájem o marketing zintenzivňuje – stále více firem v obchodním, výrobním, ale i nevýdělečném sektoru poznává, že marketing a marketingové řízení jim pomáhají k udržení jejich pozice na trhu a k lepším výkonům na trhu. Všeobecně se firmy více orientují na zákazníka, zjišťují jeho potřeby a snaží se je uspokojit. Po absolvování kurzu by studenti měli chápat, co je podstatou strategického a marketingového plánování a řízení, poznat jejich důležitost v činnosti firmy a osvojit si základní pojmy, metody a analýzy. Studenti se naučí sestavit marketingový plán, obchodní plán, pozornost bude věnována marketingovému mixu 4C a komunikačním aktivitám organizace. Krátký exkurz do otázek pochopení současného vztahového marketingu poukáže na základy řízení vztahů se zákazníkem (vytvoření, budování, uzavření, popř. ukončení vztahu).
- Osnova
- Přednášky vycházejí z nejobecnější definice marketingu: Marketing je způsob, jak sladit to, co potřebuje a chce vnější svět (zákazníci) s posláním, cíli a zdroji podniku. PŘEDNÁŠKA 1: Východiska pro pochopení marketingového řízení organizace, vývoj marketingových koncepcí Úvod do studia (pojetí přednášek a formy cvičení). Podpůrné definice: Marketing je manažerský proces zodpovědný za identifikaci, předvídání a ziskové uspokojování požadavků zákazníků. Moderní marketing je o potřebách, přáních a očekáváních (PPO) zákazníků nyní a v budoucnu. Marketing v sobě zahrnuje vyhledávání toho, co spotřebitel chce a umožňuje mu porovnávání produktů podniku s těmito potřebami při vytváření zisku podniku. Úspěšný marketing znamená mít správný produkt na správném místě v pravý čas a jistotu, že je zákazník o produktu informován. Jak probíhá strategický marketingový proces ? Představuje kontinuální úsilí podniku alokovat existující zdroje co nejúčinnějším způsobem. Pomáhá podniku a všem jeho útvarům, organizačním složkám, pochopit složitosti aktivit marketingového či obchodního útvaru. Jaký je účel marketingové politiky ? zjednodušené zmapování hlavních současných segmentů trhu, obchodních a marketingových aktivit, které se připravují v horizontu jednoho roku, kdo realizuje současné aktivity, jak probíhá vyhodnocování. Politika se připravuje jedenkrát za rok, měla by mít formu dokumentu, který dostane k dispozici každý zaměstnanec obchodního a marketingového oddělení a ředitel společnosti. Zapojení jednotlivých podnikových útvarů ( inovace, nákup, logistika…) do marketingových aktivit podniku. Definice globalizace: „ Globalizace představuje světový proces, jež tvoří svět, jeho národní společenství více uniformním, více navzájem propojeným a na sobě závislým. Čas potřebný k přesunu zboží, lidí, informací (myšlenek) z jednoho místa na druhé se zkracuje, říká se tedy, že globalizace je proces, jež zmenšuje svět. Vývoj marketingových koncepcí – výrobková, výrobní, obchodní, marketingová, celospolečenská. PŘEDNÁŠKA 2: Smysl marketingového plánování, rozdíl mezi misí a posláním, stanovení podnikových cílů, strategií a kritických faktorů úspěchu. Důvody, proč v organizaci plánovat - Plán umožní identifikovat zdroje konkurenční výhody, stanovit cíle a strategie, zjistit finanční prostředky nutné k budování fi., kontrolovat, zda fi. Plní co si předsevzala - Písemný dokument, říká čeho a kdy bude dosaženo - Při pravidelné kontrole je možno včas odhalit problém a reagovat na něj v samotném zárodku - Díky plánu vědí všichni zaměstnanci, čeho chce firma dosáhnout a jakým způsobem mohou přispět k naplnění podnikového poslání. - Díky plánování se vytváří systém - Zúčastnění musí věřit tomu, že MP pomůže fi, aby byla vždy krok před konkurencí, aby se jí rychleji vrátily vložené investice, aby udržela své zákazníky a uspokojila jejich potřeby, aby si získala pevné místo na trhu Průběh plánovacího a realizačního procesu v rámci sestavení marketingového plánu. Vize – obraz o budoucnosti firmy, soubor specifických ideálů a priorit, zvláštnost, jedinečnost Mise čili poslání – popisuje základní funkci firmy ve společnosti v současnosti, tzn. co a jak budeme poskytovat zákazníkům a čím se lišíme od ostatních. Poslání představuje to, co firma dělá ( akce) a vize to, co si firma přeje, aby se stalo jako výsledek toho, co dělá. Vize bez akce je jen sen a nikam nevede, akce bez vize – není jasno, kam se směřuje. Podnikový cíl představuje informaci o stavu, kterého má být dosaženo v určitém časovém období. Firmy mají většinou více cílů, jeden z nich je vždy hlavní. Z podnikových cílů vycházejí marketingové cíle ( na jaké trhy, segmenty…), z nich cíle jednotlivých výrobkových skupin – tj. tzv. hierarchie cílů. Strategie – určité schéma postupu, které naznačuje, jak za daných podmínek dosáhnout vytyčených cílů, přehled možných kroků a činností. Kritické faktory úspěchu - představují klíčové oblasti – jejich správné fungování dovede firmu k cíli. PŘEDNÁŠKA 3: Marketingové okolí a nástroje situační analýzy. Modifikace a užití metod analýz produktového portfolia. Marketingový výzkum trhu Makroprostředí – mikroprostředí, podnikatelské okolí. Vnitřní prostředí podniku (analýza SWOT). Blízké - konkurenční okolí podniku (analýza pomocí Porterových sil). Vzdálené okolí (analýza STEEP). Marketingová situační analýza: jako východisko pro marketingové plánování, způsoby interpretace dat z vnitřního a vnějšího prostředí podniku. Analýza SWOT: způsob provedení v podniku, její využití při uvažování o strategii podniku. Analýza SMART, hodnocení cílů. Segmentace trhu, analýza konkurenční výhody. Interní a externí data. Kvantitativní a kvalitativní výzkum, jeho etapy. Význam dat pro segmentaci zákazníků a trhů. Metody získávání dat v kvantitativním a kvalitativním výzkumu. Provádění sběru dat. Data – informace – rozhodnutí. Analýza marketingových informací. Datahouse a soubory dat pro vytváření mixů. Typologie otázek v anketách a dotaznících. Manažerská úloha ve výzkumu. Vkládání informací do marketingového informačního systému. PŘEDNÁŠKA 4: Marketingové strategie – výrobkové, cenové, distribuční, komunikační, obchodní, personální, finanční. Členění strategií : - dle marketingového mixu – výrobkové, cenové, distribuční, komunikační - růstové strategie – strategie podle Andora, strategie pro výběr segmentu, strategie integrace - zaměřené na konkurenci – strategie podle Portera - dle míry inovace – inovační strategie - dle cyklu životnosti trhu zavádění, růst, zralost, pokles - dle trendu trhu – růstové, udržovací, ústupové - dle chování na trhu – ofenzivní, defenzivní, obranné, expanzivní, úhybné, bojovné - marketing na internetu Finanční strategie je tvořena finanční politikou, finančním plánem a rozpočtem Personální strategie je tvořena personální politikou a personálním plánem Význam a posloupnost oborových strategií. PŘEDNÁŠKA 5: Sestavení obchodního plánu a jeho implementace do plánu marketingového, řízení obchodních případů, řízení obchodních pohledávek, Typologie zákazníků a zainteresovaných osob Typologie zákazníků ve třech úrovních: zákazník a spotřebitel (klient), externí a interní zákazník, Zákazník z hlediska loajality. Zainteresované osoby a vztahy podniku k nim. Paynův žebříček zákaznických vztahů. Zákaznická věrnost. Intenzita a žebříček vztahů zákazníků k podniku. Relační žebříček (Payne) vztahu k podniku a produktu, stupeň uspokojení vztahu. Postup na žebříčku zákaznických vztahů. Specifická práce s klíčovými a loajálními zákazníky. Rozhodovací proces při nákupu nových výrobků. Obchodní plán jako zásadní dokument obchodního oddělení. Členění dle výrobkových skupin, dle teritorií. Ukazatele obchodního plánu. Řízení obchodních případů – systém, řízení očekávaných prodejů Řízení obchodních pohledávek – 3 etapy. PŘEDNÁŠKA 6: Základní modely komunikace. Externí a interní komunikace. Integrovaná marketingová komunikace. Nástroje marketingové komunikace. Efektivnost jednotlivých nástrojů, prostředků a akcí. Verbální a nonverbální komunikace. Místo marketingové komunikace v marketingových mixech – Promotion (P) a Comunications (C). Technologie komunikace a základní komunikační modely (individuální a jednostupňový model, Lasswelův model se zpětnou vazbou, modely s názorovými vůdci a ovlivňovateli). Externí a interní komunikace. Interní komunikace (význam v podniku, nástroje a prostředky). Firemní komunikace, strategie, kultura, osobnost. Nástroje interní komunikace a interní zákazník. Interní komunikace při budování image – goodwillu. Typologie interní marketingové komunikace (obsah, nástroje, prostředky). Podniková identita a podniková kultura. Interní komunikace jako východisko pro externí komunikaci. Typologie marketingové komunikace –Reklama – Osobní prodej – Podpora prodeje – Přímá marketingová komunikace – Public relations (PR) – Lobbying – Sponzoring.. Vnímání marketingové komunikace zákazníkem – Integrovaná marketingová komunikace. Marketingový komunikační mix. Osobní prodej jako nástroj marketingové komunikace, jeho aktivity. Proces osobního prodeje, způsoby kontaktů se zákazníky. Nábor, výběr a organizování prodejců. Podpora zákazníka – soutěže, sázky, loterie. Podpora produktu, vzorky a prezentace. Sales promotion (výstavy a veletrhy), prodejní akce, prodejní personál. Přímý marketing. Média a nástroje přímého marketingu. Specifika direkt mailu a SMS marketingu. Efektivnost přímého marketingu.Brand (značka). Event marketing (dějový marketing). Embedded marketing (ponořený marketing). Historie a vývoj PR, vztahy s médií, tvorba PR sdělení. PŘEDNÁŠKA 7 : Typologie e-businessu a elektronického obchodování. Specifikainternetového marketingu. Moderní marketing. Zákazník a elektronická tržiště, binární model elektronického obchodování. Typologie elektronického marketingu (e-business, e-procurement). Internetový marketing: a) pro on-line prodej produktů, b) internetová reklama (jako nástroj marketingové komunikace). Značný růst internetové reklamy v rámci inzertního badžetu. Míra spokojenosti zákazníka. Elektronický marketing. Elektronické obchodování – přednosti a bariéry. Vývoj komunikačních technologií (tisková, audiovizuální, in-line). Internet jako marketingové médium (banner, box). Určování bonity médií a metriky určování jejich efektivnosti a vlivu. Působení a média v rámci režimu B2B, B2C, C2C (bazary, koupím-prodám).
- Metody hodnocení
- Zkouška
- Informace učitele
- Podnikový marketing (Jak získat a udržet zákazníka?). M. Kašík, K. Havlíček, Praha: VŠFS – EUPRESS, 2004 ISBN: 80-86754-31-6 Marketingové řízení malých a středních podniků. K. Havlíček, M. Kašík, Praha: Management Press, 2005 ISBN: 80-7261-120-8 Marketingové řízení a plánování pro malé a střední firmy. Blažková, M.: 1. vydání. Praha: Grada Publishing, a.s., 2007. ISBN 978-80-247-1535-3 Základy marketingu. E. J. McCarthy, W. D. Perreault, Jr., 1. vydání, Praha: Victoria Publishing, 1995 Public relations – praxe komunikace s veřejností. P. Němec, Praha: Management Press, 1996 Marketing Management. P. Kotler, Praha: Grada Publishing, Praha 2000 Moderní marketing. P. Smith, 1. vydání. Praha: Computer Press, 2000 Kategorizace podnikových cílů (Reklama a podpora prodeje). Gerard J. Tellis, Praha: Grada Publishing, 2002 Český odborný tisk. M. Kašík, 1. vydání. Praha: UVDT, 2002 Marketingová komunikace. Patrick De Pelsmacker, Maggie Geuens, Joeri Van den Bergh, Praha: Grada Publishing, 2003 Průzkum trhu. P. Hague, 1. vydání. Praha: Computer Press, 2003 Marketing. J. Boučková a kol., 1. vydání. Praha: C.H. Beck, 2003 Podnikový marketing (Jak získat a udržet zákazníka?). M. Kašík, K. Havlíček, Praha: VŠFS – EUPRESS, 2004 Marketing. P. Kotler, Praha: Grada Publishing, Praha 2004. Inovativní marketing. P. Kotler, Praga: Grada Publishing, 2005. Public relations (Komunikace organizací). J. Černá, M. Kašík, V. Kunz, Praha: VŠFS-EUPRESS, 2006 ISBN: 80-86754-65-0 Odborné časopisy: Trend marketing, Marketing a média, Marketing magazin, Moderní řízení.
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (nejnovější)