N_UMRO Úloha marketingu v řízení organizace

Vysoká škola finanční a správní
léto 2012
Rozsah
2/0. 12 hodin KS/semestr. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. Ing. Naděžda Petrů, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. Ing. Naděžda Petrů, Ph.D.
Katedra ekonomie a managementu (FES, KEM) – Katedry – Vysoká škola finanční a správní
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Pittnerová
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
N_UMRO/vAPH: Pá 10. 2. 15:30–17:00 S14, 17:15–18:45 S14, So 25. 2. 14:00–15:30 S14, 15:45–17:15 S14, So 10. 3. 9:45–11:15 S14, 11:30–13:00 S14, N. Petrů
Předpoklady
Základní znalost fungování marketingových principů řízení firmy, logiky a důležitosti vzájemné provázanosti jednotlivých podnikových aktivit pro zvýšení konkurenceschopnosti firmy v dnešním složitém tržním prostředí.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Předmět je pojat komplexně a zaměří se na marketing při utváření strategie organizací působících v prostředí retailu i služeb.Marketingové řízení organizace je fenoménem posledního desetiletí. Zájem o marketing se zintenzivňuje, stále více firem v obchodním, výrobním, ale i nevýdělečném sektoru poznává, že marketing a marketingové řízení jim pomáhají k udržení jejich pozice a k lepším výkonům na hyperkonkurenčním trhu. Cílem předmětu je zvládnutí základní metodologie strategického marketingového řízení organizace, stanovení vize a poslání organizace, hlavních cílů a moderních marketingových přístupů k zákazníkovi. Dále pak objasnění podnikového pohledu na řízení marketingových aktivit, marketingových výzkumů, marketingového plánování (situační analýzou počínaje, přes stanovení zákaznických segmentů, marketingových strategií až po controlling). Součástí je i pohled na využití marketingových taktických nástrojů - marketingový mix, nové marketingové komunikační techniky, návaznost marketingového plánu na tvorbu obchodního plánu, řízení obchodních případů, vytváření prognózy prodeje a řízení obchodních pohledávek. Témata jsou uspořádána do šesti poměrně samostatných částí s ohledem na logickou posloupnost výkladu a časovou návaznost jednotlivý marketingových aktivit. Cíle předmětu platí i pro kombinované studium
Osnova
  • • Východiska pro pochopení marketingového řízení organizace, vývoj marketingových koncepcí (Transakční, vztahový marketing, CRM, CSR) • Marketingové okolí a nástroje situační analýzy. Marketingový výzkum trhu, řízení marketingových informací. • Typologie zákazníků, zainteresované osoby, zákaznická segmentace, segmentační proměnné. Nákupní chování na B2B,B2C trzích, e- business. • Význam a tvorba marketingových mixů pro marketingové plánování v organizaci. Rozdíly v pojetí mixů 4P, 4C, 4S. Produktová, cenová, distribuční strategie. • Základní modely komunikace – externí, interní, integrovaná, moderní nástroje marketingové komunikace, efektivnost. • Marketingové plánování – návaznost strategického, marketingového, obchodního, výrobního, personálního, finančního plánu. Obchod a jeho charakteristika.
Literatura
    povinná literatura
  • Havlíček K. Management & Controlling malé a střední firmy., Praha : VŠFS – EUPRESS, 2011
  • Zamazalová M. Marketing obchodní firmy.. Praha : Grada Publishing, a.s., 2009 ISBN 978-80-247-2049-4
  • Kašík M., Havlíček K. Marketing při utváření podnikové strategie, Praha: VŠFS – EUPRESS, 2009 ISBN: 978-80-7408-022-7
    doporučená literatura
  • JAKUBÍKOVÁ, D. Strategický marketing. Praha : Grada Publishing, 2008. ISBN 978-80-247-2690-8 .
  • JAKUBÍKOVÁ, D. Marketing v cestovním ruchu. Praha : Grada Publishing, 2009. ISBN 978-80-247-3247-3.
  • ZAMAZALOVÁ, M., a kol.; Marketing. Praha: C.H. BECK 2010. ISBN 918-80-7400-115-4
  • KOTLER, P.; CASLIONE, J. A. 2009. Chaotika : řízení a marketing firmy v době turbulencí, Praha : Computer Press, a.s., 2009. ISBN 978-80-251-2599-1.
  • KOTLER, P., WONG, V., SAUNDERS, J., ARMSTRONG, G.; Moderní marketing. Praha : Grada Publishing 2007. ISBN 978-80-247-1545-2
  • FREY, P. Marketingová komunikace: to nejlepší z nových trendů. Praha : Management Press, s.r.o., 2008. ISBN 978-80-7261-160-7
  • LEVINSON, J.C.. Guerilla marketing : Computer Press, 2009. ISBN 978-80-251-2472-7
    neurčeno
  • Časopisy Marketing, Marketing & media, Strategie, Direkt, Moderní řízení
Výukové metody
PS : 12 hodin přednášek, 6 hodin cvičení. KS: 12 hod. řízených konzultací. Výuka bude probíhat na bázi interaktivních přednášek, v rámci kterých bude teorie doplňována příklady z praxe. Účast bude vyžadovat určitý stupeň připravenosti posluchačů v návaznosti na osnovu jednotlivých soustředění tak, aby umožnila kvalifikovanou diskuzi na probíraná témata.
Metody hodnocení
Předmět je zakončen ZKOUŠKOU. Zkouška bude probíhat formou písemného testu a ústní zkoušky. K prokázání získaných znalostí z předmětu student vypracuje esej na téma Které marketingové aktivity bych doporučil/a firmě k získání lepší pozice na trhu. Tato esej bude součástí ústní zkoušky. Počet kreditů : 5. Účast na přednáškách(75%) a řízených konzultacích (KS 50%) je vyžadována v rozsahu stanoveném Studijním řádem VŠFS a je součástí kritérií k udělení zkoušky.
Informace učitele
Vyučující předpokládá, že zájemci o tento obor průběžně sledují časopisy : Moderní marketing, Strategie, aktuální informace týkající se dané problematiky. Na jednotlivá aktuální témata budou studenti též upozorňováni i v průběhu výuky. Další komentáře Studijní materiály Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2009, léto 2010, léto 2011, léto 2013, léto 2014, léto 2015, léto 2016.