VSFS:B_VyM Publishing House Management - Course Information
B_VyM Publishing House Management
University of Finance and AdministrationSummer 2009
- Extent and Intensity
- 2/0. 3 credit(s). Type of Completion: z (credit).
- Teacher(s)
- PaedDr. Emil Hanousek, CSc. (seminar tutor)
Mgr. Matěj Hušek (seminar tutor)
doc. Ing. Milan Kašík, CSc. (seminar tutor)
doc. Mgr. Ondřej Roubal, Ph.D. (seminar tutor) - Guaranteed by
- doc. Ing. Milan Kašík, CSc.
Subdepartment of Management and Marketing – Department of Economics and Management – Departments – University of Finance and Administration
Contact Person: Květoslava Dolejšová - Timetable of Seminar Groups
- B_VyM/pMKL: each even Wednesday 12:15–12:59 K212, each even Wednesday 13:00–13:45 K212, each even Wednesday 14:00–14:44 K212, each even Wednesday 14:45–15:30 K212, E. Hanousek
B_VyM/pMMO: each odd Tuesday 10:30–11:14 M27, each odd Tuesday 11:15–12:00 M27, each odd Tuesday 12:15–12:59 M27, each odd Tuesday 13:00–13:45 M27, E. Hanousek
B_VyM/pMPH: Wed 12:15–12:59 E230, Wed 13:00–13:45 E230, M. Kašík
B_VyM/sMKL: Wed 11. 2. 17:30–19:00 K205, 19:15–20:45 K205, Wed 25. 2. 17:30–19:00 K205, E. Hanousek
B_VyM/uMPH: Tue 17. 2. 15:45–17:15 E129, Tue 24. 2. 15:45–17:15 E129, Tue 10. 3. 15:45–17:15 E129, M. Hušek
B_VyM/vMMO: Fri 20. 2. 13:45–15:15 M22, Fri 6. 3. 12:00–13:30 M22, 13:45–15:15 M22, E. Hanousek
B_VyM/vM2PH: Sat 7. 3. 14:00–15:30 E223, 15:45–17:15 E223, Sat 21. 3. 14:00–15:30 E223, M. Hušek
B_VyM/vM3PH: Sat 21. 3. 15:45–17:15 E224, Fri 3. 4. 13:45–15:15 E224, 15:30–17:00 E224, M. Hušek - Prerequisites (in Czech)
- Předpoklady: Zvládnutí předmětů Struktura marketingových komunikací, Reklama, Vývoj médií.
- Course Enrolment Limitations
- The course is offered to students of any study field.
- Course objectives (in Czech)
- Anotace je stejná pro obě formy studia. Cíl kurzu: Souvislost předmětu s marketingem, strukturou marketingových komunikací a s media relations. Média veřejnoprávní a soukromá. Typologie médií podle technologie: tisková (deníky, týdeníky, čtrnáctideníky, měsíčníky, tiskoviny celostátní, regionální), audiovizuální (televize, rozhlas), média on-line (internet, CD ROM, multimédia). Mediální a reklamní legislativa. Práva a povinnosti vydavatelů tisku a provozovatelů TV a rádií. Statuty, vymezení, regulační a oznamovací orgány ve vydavatelské politice (Rada pro rozhlasové a televizní vysílání, Odbor médií MK, Audit tištěného nákladu periodik – kancelář ABC ČR, Unie vydavatelů). Základní typologie podle obsahu (professional interest, general interest, special interest, educational interest), typologie podle vydavatelských parametrů. Složky deníků, suplementy, přílohy. Bloková typologie pořadů audiovizuálních médií. Internet. Transformace médií po listopadu 89. Změny deníků (zániky předlistopadových, vznik a zánik polistopadových, současné, postupné změny názvů a vlastníků. Regionální síť Vltava–Labe-Press. Soukromí vydavatelé. Etapy vývoje mediálního trhu:1 etapa: privatizace do roku 1995. 2. etapa: stabilizace trhu (fúze) 1995 – 2000. 3. etapa: komparativnost s EU. 4.etapa: Integrace tisku s internetem (novinové servery). Hodnocení vývoje mediálního trhu v jednotlivých etapách: 1. hledisko: Statistické charakteristiky (četnost, inzertní výnosy/obraty, tištěné/prodané náklady atp.). 2. hledisko: Vznik a vydavatelské produktové portfólio vydavatelských domů ČR včetně vlastníků. 2. hledisko: Ekonomicko-organizační strukturace (vznik vydavatelských domů, postupující koncentrace kapitálu, zahraniční vydavatelé, licenční projekty). Práce a organizace základních redakčních útvarů: redakce, vydavatelský dům, útvary inzerce, obchodní politiky, distribuce, marketingu, práce s daty, licenční projekty. Tvorba redakčních konceptů. Tvorba PR.
- Syllabus (in Czech)
- Tato osnova je určena pro prezenční studium, průběh výuky pro kombinované studium je uveden ve studijních materiálech formou metodického listu (ML). Obsah přednášek: PŘEDNÁŠKA 1: Mediatypy a typologie médií-I. PŘEDNÁŠKA 2: Mediatypy a typologie médií-II. PŘEDNÁŠKA 3: Vývoj a charakter mediálního trhu od roku 1990. PŘEDNÁŠKA 4: Vydavatelské domy, organizace a systém práce redakcí. PŘEDNÁŠKA 3PŘEDNÁŠKA 5: Plánování a řízení redakční práce, skladba novin/časopisů. PŘEDNÁŠKA 6: Typy a typologie inzertních formátů. PŘEDNÁŠKA 7: Organizace a činnosti inzertního úseku. PŘEDNÁŠKA 8: Organizace a fungování obchodního a prodejního úseku. PŘEDNÁŠKA 9: Tvorba rozpočtu obchodního úseku, základní položky rozpočtu. PŘEDNÁŠKA 10: Práce s mediálními daty, vydavatelský marketing, podpora prodeje. PŘEDNÁŠKA 11: Charakter obsahu současných médií, vývojové trendy, současné PR. PŘEDNÁŠKA 12: Hodnocení zápočtových prací, zápočty.
- Literature
- Kašík, M a kol.: Český odborný tisk. Praha: Unie vydavatelů, 2002, 127 stran
- Osvaldová, B., Halada, J., a kolektiv: Encyklopedie praktické žurnalistiky. Praha:Libri, 1999, 250 stran, ISBN 80-85983_76-1
- Thompson, J.,B.: Média a modernita. Praha: Karolinum, 2004, 219 stran, ISBN: 80-246-0652-6
- Assessment methods (in Czech)
- Požadavky na zápočet: ZADÁNÍ SEMESTRÁLNÍ PRÁCE: Zpracujte návrh – koncept na vydávání periodika (podnikového či jiného časopisu,novin, občasníku, věstníku) včetně jednoduchého ročního business plánu. Měl by obsahovat: a) V obsahovém konceptu: popis cílové skupiny určení, základní zaměření-vymezení periodika –vydavatele vůči této cílové skupině, titul, podtitul, základní vydavatelské a polygrafické parametry (periodicita, rozsah, poměr redakčních a inzertních stran atp), b) V návrhu layoutu – název-popis hlavních sekcí, hlavních rubrik, předpřipravené-aktuální strany, příprava k tisku atp., c) V business plánu – příjmovou a výdajovou stránku projektu, adresáti, způsob distribuce, celková ekonomická rozvaha vydávání periodika.
- Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- The course can also be completed outside the examination period.
Information on the extent and intensity of the course: 6hodin/semestr.
- Enrolment Statistics (Summer 2009, recent)
- Permalink: https://is.vsfs.cz/course/vsfs/summer2009/B_VyM