VSFS:B_SMaK Struktura marketingových kom. - Informace o předmětu
B_SMaK Struktura marketingových komunikací
Vysoká škola finanční a správníléto 2012
- Rozsah
- 2/0. 8 hodin KS/semestr. 5 kr. Doporučované ukončení: zk. Jiná možná ukončení: z.
- Vyučující
- PhDr. Karel Eliáš, CSc. (cvičící)
prof. PhDr. Dušan Pavlů, CSc. (cvičící) - Garance
- prof. PhDr. Dušan Pavlů, CSc.
Sekce managementu a marketingu (FES, KEM) – Katedra ekonomie a managementu (FES, KEM) – Katedry – Vysoká škola finanční a správní
Kontaktní osoba: Květoslava Dolejšová - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- B_SMaK/pMMO: každou sudou středu 8:45–9:29 M01, každou sudou středu 9:30–10:15 M01, každou sudou středu 10:30–11:14 M01, každou sudou středu 11:15–12:00 M01, D. Pavlů
B_SMaK/pMPH: Út 8:45–9:29 E007KC, Út 9:30–10:15 E007KC, D. Pavlů
B_SMaK/sMKL: St 15. 2. 15:45–17:15 K206, 17:30–19:00 K206, St 21. 3. 17:30–19:00 K212, 19:15–20:45 K212, K. Eliáš
B_SMaK/sMPH: St 28. 3. 14:00–15:30 E228, St 4. 4. 17:30–19:00 E228, St 11. 4. 14:00–15:30 E228, 15:45–17:15 E228, K. Eliáš
B_SMaK/vMMO: Pá 17. 2. 13:45–15:15 M16, 15:30–17:00 M16, Pá 2. 3. 13:45–15:15 M16, 15:30–17:00 M16, K. Eliáš
B_SMaK/vM2PH: So 31. 3. 9:45–11:15 E223, 11:30–13:00 E223, Pá 4. 5. 15:30–17:00 E223, 17:15–18:45 E223, K. Eliáš
B_SMaK/vM3PH: So 18. 2. 9:45–11:15 E224, So 3. 3. 14:00–15:30 E224, 15:45–17:15 E224, Pá 30. 3. 13:45–15:15 E224, K. Eliáš - Předpoklady
- Absolvování předmětu Marketing
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
- Cíle předmětu
- Cíl předmětu: Jednosemestrální předmět je koncentrován na výklad tematiky struktury marketingových komunikací pro posluchače prezenčního a kombinovaného studia, na rámcovou analýzu všech hlavních nástrojů marketingové komunikace se širším zasazením tematiky komerční i sociální marketingové komunikace do života společnosti. Výklad se zabývá takovým pojetím marketingové komunikace (MK), pro nějž je charakteristická nápaditá strategie, kombinace vědeckého poznání a výrazné kreativity. Tento přístup vede k efektivní přesvědčovací komunikaci, která nalézá svůj dopad ve změnách objemu a kvality získaných informací, a na tomto podkladě také ke změnám v chování cílových skupin v rovině komerčního – nákupního chování i v rovině žádoucích sociálních aktivit – sociální reklamy, sociální marketingové komunikace. Charakteristika získaných vědomostí a schopností: Posluchači získají poznatkové systémy, které rozvíjejí dosavadní stupeň poznání a umožní jim objektivně hodnotit realizované komerční komunikace i projevy sociální reklamy. Zároveň budou kvalifikovaněji připraveni na základě nabytých znalostí ještě profesionálněji a samostatně uvažovat o strategii, taktice a kreativním zaměření projektů propagačních akcí s komerčním i nekomerčním zaměřením. Obsah předmětu: Předmět je koncipován jako soubor rámcových informací o jednotlivých nástrojích marketingové komunikace, o jejich včlenění do reálného komerčního, kulturního, sociálního a globálního světa, v němž tekutá modernita (Bauman) – tedy proces trvalých změn a nestability - je jevem zcela běžným a trvale vede k tomu, že stratég i tvůrce komunikační aktivity nutně musí být stále ve střehu před nástrahami konkurence a realitou nových médií, která utvářejí soudobý sociální svět s nebývalou intenzitou a na tyto nové, trvale proměnlivé podmínky adekvátně a profesionálně reagovat. Obsah předmětu je ve stejném zaměření koncipován také pro posluchače prezenční formy studia.
- Osnova
- Historické předpoklady vývoje komerční komunikace, první formy soustředěné nabídky na trzích. Jednotlivé mediatypy a jejich komerční využití formou prodeje plochy a času Vznik a vývoj reklamních a komunikačních agentur Charakteristika jednotlivých manažerských politik ve výrobě a obchodě od konce 19. století Základní struktura nástrojů marketingové komunikace Životní cyklus výrobku a nasazení nástrojů MK v jednotlivých fázích cyklu Základní struktura nástrojů MK – marketingový komunikační mix Reklama a její historická role do současnosti, perspektivy reklamy v konkurenci dalších nástrojů MK, hlavní média, výpovědní prostředky, specifika této komunikační formy. Značka a její role v reklamním působení – značka dříve a dnes, zákaznická věrnost nebo promiskuita? Parita značek. Vznik značky, historický pohled na informační a ochrannou roli značky v dějinném spektru názorů. Značka v současnosti, její funkce informační, ochranné, prestižní, statusové apod. Privátní značka, podmínky vzniku, současná role, kvalita a cena produktu s privátní značkou. Korporátní značka a její role v konkurenčním boji, značka jako součást korporátní identity. Branding, co-branding, hodnota značek Mezinárodní značková strategie Podpora prodeje a její historická role do současnosti, perspektivy podpory prodeje v konkurenci dalších nástrojů MK, hlavní média, výpovědní prostředky, specifika této komunikační formy. Vznik public relations, formy a nástroje uplatnění PR v sociálním prostředí, současná podoba PR, specifika této komunikační formy. Direkt marketing a jeho vývoj, nové impulsy prostřednictvím IT, specifika této komunikační formy. Osobní prodej – specifičnost této formy obchodní komunikace, způsoby organizace osobního prodeje, specifika této komunikační formy. Nové trendy v marketingových komunikacích – CSR – Corporate social responsibility, sociální marketing jako forma efektivní komunikace v sociálních sférách. Propagační akce jako předchůdce IMK 80.léta 20. století – počátek hledání nových forem efektivní komunikace jako nástroje k realizaci zamýšlených cílů Základní charakteristika IMK - Integrovaná marketingová komunikace IMK jako reakce na globalizační tlaky, fragmentaci médií apod., vztah k pojmu komplexní propagační akce. Dynamika konkurence, nonkonformní uvažování kreativců, faktory fragmentace a menší možnosti koncentrace komunikačního toku Ustupují masová média ze světa MK? Souhrnná sociální role marketingové komunikace - jaká vlastně je? Pohledy na marketingovou komunikaci na základě marketingových výzkumů. Diskuse o sociální odpovědnosti MK – manipulace, lež, konzumní teror. Synergický efekt – zaklínadlo současnosti.
- Literatura
- TOMEK, G., VÁVROVÁ, V.: Výrobek a jeho úspěch na trhu. Praha: Grada Publishing 2001, stran 352, ISBN 80-247-0053-0, povinně str.12-28 + 43-56
- PAVLŮ, D.: Veletrhy a výstavy – kultura, komunikace, multimedialita, marketing. Praha Professional Publishing 2009, ISBN 978-80-86946-38-2, povinně str.13-59
- SVOBODA, V.: Public relations moderně a účinně:Praha. Grada Publishing 2009, ISBN 978-80-247-2866-7, 2. vydání, povinně str. 13 - 46
- PINCAS, S., LOISEAU, M.: Dějiny reklamy, Taschen-Köln 2009 / Slovart -Praha 2009, stran 336, ISBN 978-80-7391-266-6 –
- KOTLER, P.: Marketing v otázkách a odpovědích, Brno, Computer Press 2005, ISBN 80-251-0518-0, povinně str. 33-70
- CLOW, K.E., BAACK, D.: Reklama, propagace a marketingová komunikace, Brno: COMPUTER PRESS, 2008, ISBN 978-80-251-1769-9, povinně kapitola 1 – str. 3-25
- PŘIKRYLOVÁ, J., JAHODOVÁ, H.: Moderní marketingová komunikace, Praha Grada Publishing 2010, ISBN 978-80-247-3622-8, povinně str. 63-129
- BOČEK, M. et al: POP / in-store komunikace v praxi: Praha Grada Publishing 2009, ISBN 978-80-247-2840-7, povinně str. 15-143
- PELSMACKER, P.D., GEUENS, M., BERGH, J.:Marketingová komunikace,Praha Grada Publishing 2003, ISBN 80-247-0254-1
- FREY, P.: Marketingová komunikace: to nejlepší z nových trendů. Praha. Management Press 2008, ISBN 978-80-7261-160-7, 2. vydání a novější
- Metody hodnocení
- Ukončení předmětu: Předmět je zakončen zkouškou, která se skládá ze dvou dílčích kroků: 1. Získání nejméně 140 ze 200 možných bodů v písemném testu. Test bude psán v zápočtovém týdnu. Studenti na předposlední konzultaci obdrží sadu 50 otázek, z nichž 20 bude předmětem testu. Při ústní zkoušce pedagog doplňkově přezkušuje znalosti těch otázek, které studenti v písemném testu uspokojivě nezvládli. Bodové ohodnocení testu jako výchozí hodnota pro stanovení známky (přihlíží se ještě samozřejmě ke kvalitě odborné analýzy) je stanoveno v těchto parametrech: Za test je možno získat 200 bodů, za vyhovující je považován zisk 140 bodů: méně než 140 = F, 141- 154 = E / 155 – 168 = D / 69 – 181 = C / 182- 190 = B / 191 - 200 = A 2. Studenti v průběhu semestru samostatně zpracují odbornou kritickou analýzu některého komplexního konkrétního jevu v aktuální praxi marketingové komunikace podle vlastního výběru, na základě jednotné osnovy. Osnova bude předána na první konzultaci. Studie musí být odevzdána nejpozději do 30. dubna 2012 v tištěné podobě vyučujícímu pedagogovi a nejpozději 1.května 2012 do 14,00 v elektronické formě na e-mailovou adresu vyučujícího pedagoga. Pozdější odevzdání znamená, že student zpracuje původní téma a pedagogem konkrétně stanovené téma náhradní, které odevzdá nejpozději 10. května 2012 do 14,00 v požadované kvalitě – písemně a elektronicky - tamtéž. Studie musí splňovat kvalitativní parametry, jejichž charakteristiku studenti získají na 1. konzultaci.
- Navazující předměty
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (léto 2012, nejnovější)
- Permalink: https://is.vsfs.cz/predmet/vsfs/leto2012/B_SMaK