B_PR Public Relations

Vysoká škola finanční a správní
léto 2015
Rozsah
2/1. 10 hodin KS/semestr. 6 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. Ing. Milan Kašík, CSc. (cvičící)
Ing. Vilém Kunz, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Miloslava Kykalová (cvičící)
Garance
doc. Ing. Milan Kašík, CSc.
Sekce managementu a marketingu (FES, KEM) – Katedra ekonomie a managementu (FES, KEM) – Katedry – Vysoká škola finanční a správní
Kontaktní osoba: Květoslava Dolejšová
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
B_PR/cMMO: každé sudé pondělí 14:00–14:44 M27, každé sudé pondělí 14:45–15:30 M27, M. Kykalová
B_PR/cM1PH: každou sudou středu 12:15–12:59 E224, každou sudou středu 13:00–13:45 E224, M. Kykalová
B_PR/cM2PH: každou sudou středu 15:45–16:29 E225, každou sudou středu 16:30–17:15 E225, M. Kykalová
B_PR/cM3PH: každou lichou středu 17:30–18:14 E223, každou lichou středu 18:15–19:00 E223, M. Kykalová
B_PR/cM4PH: každou lichou středu 15:45–16:29 E223, každou lichou středu 16:30–17:15 E223, M. Kykalová
B_PR/pMMO: Po 12:15–12:59 M26, Po 13:00–13:45 M26, M. Kykalová
B_PR/pMPH: St 14:00–14:44 E004, St 14:45–15:30 E004, M. Kašík
B_PR/uMKL: Út 7. 4. 17:30–19:00 K205, 19:15–20:45 K205, Út 14. 4. 17:30–19:00 K205, Út 28. 4. 14:00–15:30 K205, 15:45–17:15 K205, M. Kykalová
B_PR/uMPH: Út 24. 2. 15:45–17:15 E126, 17:30–19:00 E126, Út 3. 3. 17:30–19:00 E126, Út 17. 3. 15:45–17:15 E126, 17:30–19:00 E126, M. Kykalová
B_PR/vMMO: So 21. 2. 9:45–11:15 M14, So 21. 3. 8:00–9:30 M14, 9:45–11:15 M14, So 18. 4. 9:45–11:15 M14, 11:30–13:00 M14, V. Kunz
B_PR/vMPH: So 7. 3. 9:45–11:15 E124, 11:30–13:00 E124, So 21. 3. 14:00–15:30 E125, Pá 17. 4. 13:45–15:15 E125, 15:30–17:00 E125, M. Kykalová
Předpoklady
B_Mar Marketing
Podmínkou pro zakončení tohoto předmětu je ukončení předmětu B_Mar.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Po absolvování předmětu Public relations by se studenti měli orientovat v problematice PR , v možnostech využívání široké škály nástrojů public relaitons, včetně těch nejmodernějších (agenda setting, astroturfing, atd). Studenti budou znát nejen proaktivní přístupy k získání důvěry široké veřejnosti (včetně využití moderních komunikčních a informačních technologií v PR), ale např. i to, jak zvládat komunikaci v krizových situacích. Studenti pochopí roli PR v systému budování značky, stejně jako význam řízené reputace v nebrandovaných oborech.
Osnova
  • PŘEDNÁŠKA 1: Historie public relations, vývoj chápání pojmu public relations a jeho funkcí ve společnosti Historický exkurz, kořeny public relations, významné osobnosti a jejich přínos pro rozvoj PR (Ivy Lee, Edward. L. Bernays, W. Lippmann, atd), čtyři klasické modely PRPR jako společensko – politický nástroj, PR jako funkce managementu podniků a organizací, PR jako nástroj media relations, PR jako nástroj marketingové komunikace a součást marketingového mixu, PR jako součást komerčních aktivit médií, USA jako kolébka PR, místní specifika PR, antická rétorika, image panovníků, apoštolové křesťanství a PR, PR do 2.světové války , public relations v českém prostředí do roku 1989, public relations v českém prostředí po roce 1989.
  • PŘEDNÁŠKA 2: Public relations v současnosti, teorie a metodologie Metodologická vymezení public relations, Různé přístupy k teorii PR ( systémová teorie, rétorická teorie, vztahová teorie, kritická teorie, politicko – ekonomická teorie, PR v současnosti - východiska PR, vymezení PR, zásady fungování PR, význam PR v současné společnosti, charakter PR v současnosti (agenda setting), role PR v systému budování značky, řízená reputace v nebrandovaných oborech, univerzální přístup, společenská prospěšnost, kritika PR, hlavní principy a charakteristiky PR, trendy nového tisíciletí v PR a jeho budoucnost.
  • PŘEDNÁŠKA 3: PR jako součást komunikace Vymezení a význam komunikace, komunikační proces, komunikace organizace, formy komunikace, komunikační kanály, komunikace v mez. prostředí, informační technologie a jejich vliv na komunikaci, prostředí PR proaktivní a reaktivní PR, integrovaná marketingová komunikace a PR
  • PŘEDNÁŠKA 4: Identita organizace – rámec pro fungování PR. Definice corporate identity, corporate design, corporate culture, corporate image, corporate communications, corporate product.
  • PŘEDNÁŠKA 5: Organizace public relations v podnicích Současný vývoj PR v podnicích, nové prostředí a jeho vliv na podniky, nástup integrované marketingové komunikace, PR jako součást procesního podnikového řízení, integrace vztahů v organizaci interní public relations, externí public relations, specializace v rámci podnikových PR (community relations, investor relations, media relations.
  • PŘEDNÁŠKA 6: Krizová komunikace v public relations Podstata krizového managementu, o co krizový management usiluje, symetrie krizové komunikace, krizová komunikace v PR, řešení krize a řízení konfliktů (conflict management), strategický přístup k řešení krizových situací, nátlakové skupiny a jejich role, předkrizové období, krizové plánování a krizový plán, krizový audit,příprava krizového plánu, tvorba a struktura krizového plánu, krizový komunikační tým, rozvoj krizového komunikačního týmu, příčiny krizí, typy krizí, metody analýzy rizik, reakce na krizovou situaci, dobrá pověst jako klíčová hodnota, Jak komunikovat v průběhu krize, vztahy s médii v čase krize, krizový manuál, internetová webová stránka, internetová sociální média během krize,období po krizi, obnova image, právní aspekty PR (pomluva a urážka, nactiutrhání, předcházení a vyhýbání se sporům)
  • PŘEDNÁŠKA 7: Společenská odpovědnost podniků Vymezení a vývoj CSR, významné osobnosti na poli CSR a firemní filantropie v České republice a ve světě ( např. H. Ford, Josef Hlávka, T. Baťa), hlavní charakteristiky konceptu CSR, základní oblasti CSR ( environmnetílní, ekonomický a sociální pilíř CSR), standardy upravující společensky odpovědné chování podniků ( důvody a výhody implementace standardů včetně problémů s nimi spojených, komparace jednotlivých standardů), příbuzné koncepty (firemní filantropie, firemní občanství, podnikatelská etika, Creating Shared Value, Corporate community involvement, společensky odpovědné investování), argumenty „ pro a proti“ společenské odpovědnosti (M. Friedmanova či R. Reichova kritika CSR), přínosy vyplývající z přijetí CSR co přináší CSR podnikům, proces implementace CSR do podniku a jeho hlavní kroky, teorie stakeholderů a členění stakeholderů, CSR jako nástroj marketingové komunikace,reportování o CSR ( vývoj a stav CSR reportování, důvody ne-reportování, trendy v CSR reportování, kroky směřující k tvorbě CSR reportu, společenská odpovědnost podniků v ČR a ve světě (významné osobnosti na poli CSR a firemní filantropie v České republice a ve světě - např. H. Ford, Josef Hlávka, T. Baťa., atd., milníky ve vývoji CSR v EU, CSR v ČR před a po roce 1989, organizace podporující CSR v ČR a jejich role -BLF, Fórum Dárců, atd, veřejná ocenění v oblasti CSR, média a CSR v ČR, Národní strategie a akční plán MPO v ČR a jeho role), případové studie CSR podniků (např. ČSOB, T- Mobile, skupina AGC Flat Glass Czech, Plzeňský Prazdroj, PRK Partners, Deloitte Česká republika, Bayer s.r.o., E.ON), instituce podporující CSR v ČR a jejich role ( BLF, Fórum Dárců, atd)
  • PŘEDNÁŠKA 8: Veřejnost a práce s veřejností Vnitřní veřejnost, vnější veřejnost, neuvědomělá a uvědomělá veřejnost, vůdci veřejného mínění, opinion leaders a masová media, systémové vazby a zájmové vazby, veřejné mínění a veřejnost, utváření a funkce veřejného mínění, výzkumy veřejného mínění jejich role, veřejnosti a generace ( generační identita, věkové vlny, generace X,Y, Z, veřejnosti budoucnosti), cílová skupina, stakeholdeři. Způsoby vedení dialogu s veřejností, přesvědčovací proces a etika přesvědčování , fáma a média, medializace problému, životní cyklus novinek resp. trendů, analýza trendů, životní cyklus issues, postup v issue managementu, obsahová analýza jako nástroj strategického řízení komunikace s veřejností
  • PŘEDNÁŠKA 9: Nástroje public relations Integrace vztahů v organizaci, hlavní činnosti PR, human relations, media relations, nástroje media relations, public affairs, astroturfing, audiovizuální a prostorové formy PR, online public relations , mapování a monitorování vlastních aktivit v kyberprostoru, oslovování veřejnosti i interních uživatelů prostřednictvím webů, obsah webu z pohledu PR, diskusní skupiny a pronikání do nich,dosah internetového zpravodajství, corporate publishing, výroční zprávy - nástroj investor relations, časopisy pro zákazníky, časopisy pro zaměstnance
  • PŘEDNÁŠKA10: PR, lobbying a sponzoring. Problematika lobbování- historie, obsah a jeho využití v PR, prostředky a formy individuálního působení, lobbyisté, lobování v české a světové praxi, vymezení sponzoringu, sponzoring x dárcovství, výhody sponzoringu, sociální sponzoring, profesionální přístup ke sponzoringu, sponzorský plán, sponzoring ve sportu, ostatní sponzorované oblasti.
  • PŘEDNÁŠKA 11: Plánování a realizace PR Strategické x taktická opatření, Situační analýza, stanovení cílů, vision a mission, kontext marketingu a marketingové komunikace, určení strategických cest, strategické plánování ,základní elementy PR plánu,identifikace cílových skupin, návrh opatření,nejčastější nástroje ( tisk, new release, new letter, rozhlas, TV, weblog, webcasting, projevy, psaní projevů, prezentační dovednosti, interview, tiskové konference, události, pseudoudálosti), finanční a personální zabezpečení, tvorba harmonogramu, realizace, vyhodnocení, zpětná vazba, měření účinnosti PR a jeho limity,PR kampaně a jejich fáze, případové studie PR akcí v praxi českých i světových organizací
  • PŘEDNÁŠKA 12: Profesní asociace v oblasti PR a jejich role, public relations a etika Organizace v oblasti PR, Asociace Public Relations Agentur (APRA), International Public Relations Association (IPRA), Etika – možná rizika vyplývající z PR aktivit, Etika, etické principy a jejich dodržování PR agenturami, etické kodexy PR asociací, etický kodex APRA, Stockholmská charta, Etický kodex IPRA, kodexy pro zadavatele zakázek., PR agentury a zadavatelé, interní chod agentury, spolupráce s PR agenturami, způsoby odměňování PR agentur.
Literatura
    povinná literatura
  • Kašík, M., Kunz, V., Černá, J.: Public relations – komunikace organizací. Praha: VŠFS – Eupress, 2006. ISBN 80-86754-65-0
  • Svoboda, V.: Public relations moderně a účinně. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-247-0564-8
  • KUNZ, V. KAŠPAROVÁ, K. Moderní přístupy ke společenské odpovědnosti firem a CSR reportování. Praha : Grada Publishing, 2013., ISBN 978-80-247-4480-3.
  • KADERA, M., VLAČIHOVÁ, A. Lobbing. Praha: VŠFS – EUPRES, ISBN 80–358–0754 -9.
    doporučená literatura
  • • KOPECKÝ, L. Public relations - Dějiny - teorie - praxe -. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4229-8
  • Caywood, Clarke, L.: Public Relations – řízená komunikace podniku s veřejností. 1. vydání. Brno: Computer Press, 2003. ISBN-80-7226-886-4
  • Němec, P.: Integrovaná komunikace korporací. 1. vydání. Praha: VŠE, 2006. ISBN 80-245-1027-8
  • L Etang, J.: Public relations: základní teorie, praxe, kritické přístupy. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-596-7
  • • CHALUPA, R. Efektivní krizová komunikace - pro všechny manažery a PR specialisty. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-4234-2
  • Ftorek, J.: Public relations a politika. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-33-760
  • Ftorek, J.: Public relations jako ovlivňování mínění. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1903-0
  • Bajčan, R.: Techniky public relations aneb jak pracovat s médii. 1. vydání. Praha: Management Press, 2003. ISBN-80-7261-096-1
  • McQUAIL, Denis. Úvod do teorie masové komunikace. První vydání. Praha: Portál, 1999. ISBN-80-717-8200-9.
  • • PHILIPS, D. Online public relations. Praha: Grada Publishing, 2003. ISBN-80-247-0368-8.
  • DE PELSMACKER, P., GEUENS, M., VAN DEN BERGH , J.: Marketingová komunikace. Grada Publishing, 2003. ISBN – 80-247-0254-1.
  • KUNZ, V. Společenská odpovědnost firem. Praha : Grada Publishing, 2012, 208 str. ISBN 978-80-247-3983-0.
Výukové metody
Typ výuky: výuka probíhá formou přednášky/cvičení v PS (časová týdenní dotace 2 př. + 1 cv.) a řízených skupinových konzultací v KS (10). Rozsah povinné účasti ve výuce: Minimální povinná účast na cvičení / semináři v prezenčním studiu je 75%, na řízených skupinových konzultacích v kombinovaném studiu 50%. Studentům, kteří nesplní povinný rozsah účasti, mohou být v průběhu semestru zadány dodatečné studijní povinnosti (v míře, která umožní prokázat studijní výsledky a získané kompetence nezbytné pro úspěšné zakončení předmětu).
Studenti budou muset sledovat (vedle doporučené literatury k předmětu) i současné trendy v oblasti PR na stránkách odborného tisku – Strategie, Marketing & Media, Marketing Magazíne, Trend Marketing, Marketing & Komunikace a také odborné web site. Tyto otázky (resp. aktuální témata) budou s nimi průběžně diskutovány a hlouběji analyzovány.
Metody hodnocení
Předmět bude zakončen zápočtem a zkouškou. O obsahu a rozsahu povinností k zápočtu rozhodne pedagog - vedoucí cvičení. Souhrnná zkouška bude probíhat ústní nebo písemnou formou v rozsahu daného učiva (rozhodnutí na zkoušejícím) v rozsahu znalostí 12 hlavních tematických bloků.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2011, léto 2012, zima 2012, léto 2013, léto 2014, zima 2022, zima 2023, zima 2024.