VSFS:B_PsyMK Psychology in Marketing Commun - Course Information
B_PsyMK Psychology in Marketing Communication
University of Finance and AdministrationSummer 2015
- Extent and Intensity
- 2/1. 6 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
- Teacher(s)
- PhDr. Miloslav Kafka, CSc. (seminar tutor)
PhDr. Tereza Vacínová, Ph.D. (seminar tutor) - Guaranteed by
- PhDr. Tereza Vacínová, Ph.D.
Subdepartment of Management and Marketing – Department of Economics and Management – Departments – University of Finance and Administration
Contact Person: Ivana Plačková - Timetable of Seminar Groups
- B_PsyMK/cMMO: each even Wednesday 14:00–14:44 M27, each even Wednesday 14:45–15:30 M27, M. Kafka
B_PsyMK/cM1PH: each odd Wednesday 10:30–11:14 E230, each odd Wednesday 11:15–12:00 E230, T. Vacínová
B_PsyMK/cM2PH: each even Wednesday 10:30–11:14 E230, each even Wednesday 11:15–12:00 E230, T. Vacínová
B_PsyMK/cM3PH: each even Wednesday 8:45–9:29 E230, each even Wednesday 9:30–10:15 E230, T. Vacínová
B_PsyMK/pMMO: Wed 12:15–12:59 M27, Wed 13:00–13:45 M27, M. Kafka
B_PsyMK/pMPH: Tue 12:15–12:59 E007KC, Tue 13:00–13:45 E007KC, T. Vacínová
B_PsyMK/uMKL: Tue 17. 2. 14:00–15:30 K205, Tue 10. 3. 14:00–15:30 K205, 15:45–17:15 K205, Tue 17. 3. 17:30–19:00 K312, 19:15–20:45 K312, M. Kafka
B_PsyMK/uMPH: Tue 17. 2. 17:30–19:00 E127, Tue 24. 2. 14:00–15:30 E127, Tue 3. 3. 14:00–15:30 E127, 15:45–17:15 E127, Tue 17. 3. 14:00–15:30 E127, T. Vacínová
B_PsyMK/vMMO: Fri 13. 2. 15:30–17:00 M27, Sat 14. 3. 9:45–11:15 M27, 11:30–13:00 M27, Fri 10. 4. 13:45–15:15 M25, 15:30–17:00 M25, M. Kafka
B_PsyMK/vMPH: Fri 6. 2. 15:30–17:00 E124, 17:15–18:45 E124, Fri 20. 2. 13:45–15:15 E124, Fri 6. 3. 13:45–15:15 E124, 15:30–17:00 E124, T. Vacínová - Prerequisites
- There are no prerequisites for this course.
- Course Enrolment Limitations
- The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Marketing Communication (programme VSFS, B-EKM) (2)
- Course objectives
- Cíle: Student will be able to orient himself in a psychology (as a scientific branch). Student will be able to differ and define main types of the marketing communication (on the basis of psychologic aspects). Student will understand to basic aspects of a psychology of personality and a social psychology. After finising this course student will be able to apply gained knowledges in the area of marketing and marketing communication.
- Syllabus
- 1. Základní informace. Uvedení do studia oboru, odborná literatura a další zdroje. Předmět psychologie, základní psychologické disciplíny. Postavení psychologie ve struktuře vědního pole. 2. Vývoj přístupů ke zkoumání lidské psychiky do konce 19. století. Vznik psychologie jako vědy. Strukturalismus, funkcionalismus, psychodynamická teorie. 3. Hlavní psychologické směry 20. století. Gestalt, behaviorismus, psychoanalýza, existenciální a humanistická psychologie, kognitivní a transpersonální psychologie, postmoderna. Uplatnění psychologie v reklamě. 4. Metody psychologického zkoumání a výzkumu. Psychodiagnostické metody v praxi. 5. Psychologie osobnosti. Psychický vývoj a faktory, které jej ovlivňují. Dědičnost a prostředí. Znaky psychického vývoje. Struktura a dynamika osobnosti. 6. Typologie osobnosti. Temperament a charakter. 7. Poznávací procesy. Vnímání, paměť, myšlení, představa a fantazie. Jazyk a řeč. Inteligence a její měření. Role kognitivních procesů pro koncepci dobré reklamy. 8. Emoční prožívání a psychická autoregulace. Potřeby, motivace, vůle. Význam emocí v marketingu. Motivace jako klíčové téma psychologie reklamy. 9.Člověk jako součást společnosti. Sociální interakce a její souvislosti. Atribuce, utváření dojmu, schémata. Skupinové jevy a procesy. Reklama a techniky vyvolání souhlasu. 10. Tvorba účinné reklamy. Sociokulturní dimenze reklamy. Nové trendy v marketingové komunikaci. Aplikovaný výzkum reklamy. 11.Současná aktuální témata psychologie. 12.Závěrečné opakování.
- Literature
- required literature
- VYSEKALOVÁ, J. a kol. Chování zákazníka: Jak odkrýt tajemství ''černé skříňky''. Praha: Grada Publishing, 2011. ISBN 978-80-247-3528-3.
- KUČERA, D. Moderní psychologie. Praha: Grada Publishing, 2013. ISBN 978-80-247-4621-0.
- VYSEKALOVÁ, J. a kol. Psychologie reklamy. Praha: Grada Publishing, 2012. ISBN 978-80-247-4005-8.
- recommended literature
- SVOBODA, M., HUMPOLÍČEK, P., ŠNOREK, V. Psychodiagnostika dospělých. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0363-6.
- HILL, G. Moderní psychologie. Praha: Portál, 2004. ISBN 978-80-7178-641-1.
- PLHÁKOVÁ, A. Dějiny psychologie. Praha: Grada Publishing, 2006. ISBN 978-80-247-0871-X.
- ATKINSON, R.L.,ATKINSON, R.C., SMITH, E.E., BEM, D.J. NOLEN-HOEKSEMA, S. Psychologie Atkinsonové a Hilgarda. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0083-3.
- VYSEKALOVÁ, J. a kol. Emoce v marketingu: Jak oslovit srdce zákazníka. Praha: Grada Publishing, 2014. ISBN 978-80-247-4843-6.
- VÁGNEROVÁ, M. Základy psychologie. Praha: Karolinum, 2007. ISBN 978-80-246-0841-9.
- Teaching methods
- Lecture and exercise
- Assessment methods
- Methods of valuations: an examination (6credits) The examination has a form of a written test. There is also a requirement of awarding an inclusion and an exam admission - 70% presence at the exercises (in minimum) and succesfull defence of own elaborate via the presentation.
- Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- The course can also be completed outside the examination period.
Information on the extent and intensity of the course: 10 hodin KS/semestr.
- Enrolment Statistics (Summer 2015, recent)
- Permalink: https://is.vsfs.cz/course/vsfs/summer2015/B_PsyMK