VSFS:B_VyM Vydavatelský management - Informace o předmětu
B_VyM Vydavatelský management
Vysoká škola finanční a správníléto 2016
- Rozsah
- 2/0. 6 hodin KS/semestr. 3 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- doc. Ing. Milan Kašík, CSc. (cvičící)
- Garance
- doc. Ing. Milan Kašík, CSc.
Sekce managementu a marketingu (FES, KEM) – Katedra ekonomie a managementu (FES, KEM) – Katedry – Vysoká škola finanční a správní
Kontaktní osoba: Květoslava Dolejšová - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- B_VyM/pMPH: St 14:00–14:44 E222, St 14:45–15:30 E222, M. Kašík
- Předpoklady
- Tento předmět nemá žádné předpoklady.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
- Cíle předmětu
- Základním cílem studijního předmětu je seznámit posluchače s fungováním největších vydavatelských a multimediálních domů v rámci české mediální krajiny, s chodem a organizací redakční práce specificky v tisku (tvorba deníků, týdeníků ad.), rozhlase a v televizi (za účasti významných moderátorů těchto mediatypů). Dále ukázat strukturu a fungování hlavních organizačních článků vydavatelů – redakcí (řízení a vedení vydavatelských domů, inzertní oddělení, distribuce a obchod, vydavatelský marketing, práce s redakcí a přispěvovateli atd.) včetně právního řešení otázek mezi stěžovatelem a vydavatelem. Úvodem bude vysvětlena transformace médií po listopadu 89. Změny deníků (zániky předlistopadových, vznik a zánik polistopadových, současné, postupné změny názvů a vlastníků. Regionální síť Vltava–Labe-Press. Soukromí vydavatelé. Etapy vývoje mediálního trhu:1 etapa: privatizace do roku 1995. 2. etapa: stabilizace trhu (fúze) 1995 – 2000. 3. etapa: komparativnost s EU. 4.etapa: Integrace tisku s internetem (novinové servery). (Vznik vydavatelských domů, postupující koncentrace kapitálu, zahraniční vydavatelé, licenční projekty). Práce a organizace dalších specializovaných redakčních útvarů: marketingu, práce s daty, licenční projekty, tvorba redakčních konceptů, jako jsou podnikové časopisy, bulletiny a podobné tiskové produkty v rámci zapojení posluchačů do praxe.
Kompetence studenta po absolvování předmětu:
– Schopnost odhadnout působení a vliv – reakce a interakce zprávy publikem.
– Schopnost vnímat aktuální dění na mediální scéně v širších souvislostech (kromě hluboké profesní znalosti získá absolvent i znalosti v oborech ekonomie, právo, psychologie, sociologie a dalších společenských věd tak, aby mohl kvalifikovaně a poučeně vykonávat svou profesi.)
– Student bude schopen sestavit vydavatelských projekt včetně byznys plánu včetně plánů oslovení cílových skupin čtenářů, posluchačů a diváků včetně komunikace se zadavateli inzerce
– Schopnost kvalifikovaně obsáhnout svou agendu - zaujmout místo ve struktuře multimediálního domu resp. redakce libovolného média v návaznosti na přidělenou funkci a zaměření pozice. - Osnova
- Tato osnova je určena pro prezenční studium, průběh výuky pro kombinované studium je uveden ve studijních materiálech formou metodického listu (ML). Obsah přednášek: PŘEDNÁŠKA 1: Mediatypy a typologie médií-I. PŘEDNÁŠKA 2: Mediatypy a typologie médií-II. PŘEDNÁŠKA 3: Vývoj a charakter mediálního trhu od roku 1990. PŘEDNÁŠKA 4: Vydavatelské domy, organizace a systém práce redakcí. PŘEDNÁŠKA 5: Plánování a řízení redakční práce, skladba novin/časopisů. PŘEDNÁŠKA 6: Typy a typologie inzertních formátů. Zadání semestrální práce. PŘEDNÁŠKA 7: Organizace a činnosti inzertního úseku. PŘEDNÁŠKA 8: Organizace a fungování obchodního a prodejního úseku. PŘEDNÁŠKA 9: Tvorba rozpočtu obchodního úseku, základní položky rozpočtu. PŘEDNÁŠKA 10: Práce s mediálními daty, vydavatelský marketing, podpora prodeje. PŘEDNÁŠKA 11: Charakter obsahu současných médií, vývojové trendy, současné PR. PŘEDNÁŠKA 12: Hodnocení zápočtových prací, zápočty
- Literatura
- povinná literatura
- RUS-MOHL, S., BAKIČOVÁ, H. Žurnalistika. Praha: Grada Publishing, 2005, 289 stran, ISBN: 80-247-0158-8
- OSVALDOVÁ, B., HALADA, J., a kol. Encyklopedie praktické žurnalistiky. Praha: Libri, 1999, 250 stran. ISBN 80-85983-76-1
- BENDA, J. Vlastnictví periodického tisku. Praha: Karolinum, 2007, 273 stran,
- KAŠÍK, M., HAVLÍČEK, K. Marketing při utváření podnikové strategie. 3. aktualizované vydání. Praha: Eupress, 2015. ISBN 978-80-7408-100-2
- TRAMPOTA, T. Zpravodajství. Praha: Portál, 2006, 191 stran, ISBN 80-7367
- doporučená literatura
- COMBS Mc., M. Agenda setting. Praha: Portál, 2009, 250 stran, ISBN 978-80-7367-591-2
- HALLIN, D. C., MANCINI, P. Systémy médií v postmoderním světě. Praha: Portál, 2008, 367 stran, ISBN: 978-80-7367-377-2
- THOMPSON, J.,B. Média a modernita. Praha: Karolinum, 2004, 219 stran,
- REIFOVÁ I. a kol. Slovník mediální komunikace. Praha: Portál, 2004, 327 stran.
- KAŠÍK, Milan. Český odborný tisk. 1. vyd. Praha: Unie vydavatelů, 2002, 155 s. ISBN 80-86031-37-3. info
- Výukové metody
- Forma výuky: - klasické přednášky seminárního charakteru (praktické konotace), v převažující míře se zásadním přesahem do vydavatelské práce a vydavatelského managementu, na některá specializovaná témata bude přizván významný novinář z televize a rozhlasu -význam pro práci v agenturách a praktickém kontaktu s vydavateli/redakcemi/novináři
- Metody hodnocení
- Metody hodnocení: z (zápočet; 3 kredity). K jeho udělení je potřeba: - schválení kvality zadané seminární práce (v 5-6 týdnu výuky) . ZADÁNÍ SEMESTRÁLNÍ PRÁCE: Zpracujte návrh – koncept na vydávání periodika (podnikového či jiného časopisu, novin, občasníku, věstníku) včetně jednoduchého ročního business plánu. Měl by obsahovat: a)Obsahový koncept: popis cílové skupiny určení, základní zaměření - vymezení periodika – vydavatele vůči této cílové skupině, titul, podtitul, základní vydavatelské a polygrafické parametry (periodicita, rozsah, poměr redakčních a inzertních stran atp), b)Návrh layoutu – název-popis hlavních sekcí časopisu, hlavní rubriky, předpřipravené - aktuální strany, příprava k tisku atp., c)Rámcový business plán – příjmová a výdajová stránka projektu, náklady na provoz redakce, adresáti, způsob a financování distribuce, celková ekonomická rozvaha vydávání periodika. - Minimální povinná účast na semináři v prezenčním studiu je 80%, na řízených skupinových konzultacích v kombinovaném studiu 50%. Studentům, kteří nesplní povinný rozsah účasti, mohou být v průběhu semestru zadány dodatečné studijní povinnosti (v míře, která umožní prokázat studijní výsledky a získané kompetence nezbytné pro úspěšné zakončení předmětu).
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (léto 2016, nejnovější)
- Permalink: https://is.vsfs.cz/predmet/vsfs/leto2016/B_VyM