VSFS:B_BM Business model - Informace o předmětu
B_BM Business model
Vysoká škola finanční a správníléto 2026
- Rozsah
- 2/1/0. 12 hodin KS/semestr. 6 kr. Ukončení: zk.
- Garance
- doc. Ing. Naděžda Petrů, Ph.D.
Katedra ekonomie a managementu (FES, KEM) – Katedry – Vysoká škola finanční a správní
Kontaktní osoba: Mgr. Petra Dovhunová - Předpoklady
- Tento předmět vyžaduje základní povědomí o podnikání a aktivitách jednotlivých podnikových útvarů (obchod, marketing, řízení lidských zdrojů, controlling, řízení inovací a změn, řízení rizik, finanční řízení) o podstatě startupů.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je poskytnout studentům systematické porozumění tvorbě a hodnocení podnikatelského plánu a jeho jednotlivých složek. Studenti se seznámí s tradičními i moderními přístupy k podnikatelskému plánování (Business Model Canvas, Lean Canvas), s metodami strategické a finanční analýzy a s postupy řízení rizik. Zvláštní důraz je kladen na rozvoj podnikavosti, schopnost formulovat hodnotovou nabídku, připravit finanční a provozní model a profesionálně prezentovat podnikatelský záměr investorům. Součástí je rovněž reflexe udržitelnosti, ESG a nových trendů v podnikání (digitalizace, AI).
- Výstupy z učení
- Po absolvování tohoto předmětu bude mít student následující odborné znalosti.
Definuje základní pojmy podnikatelského modelu a vysvětlí jejich význam pro řízení podniku.
Vysvětlí principy a strukturu tradičního podnikatelského plánu a moderních nástrojů (Business Model Canvas, Lean Canvas).
Analyzuje externí a interní faktory podnikání pomocí metod strategické analýzy.
Vypracuje návrh hodnotové nabídky (value proposition) pro vybraný podnikatelský záměr.
Zpracuje základní finanční plán a rozpočet podnikatelského projektu, včetně identifikace zdrojů financování.
Posoudí rizika spojená s podnikáním a navrhne opatření k jejich řízení.
Vytvoří komplexní podnikatelský model a ověří jeho životaschopnost.
Dokáže formulovat a obhájit podnikatelský záměr před odbornou komisí nebo investorem (Den D).
Posoudí podnikatelský model z hlediska udržitelnosti, ESG a etických aspektů.
Využije moderní trendy (digitalizace, automatizace, AI) pro inovaci podnikatelského modelu.
Rozvine podnikavost, tvořivost, schopnost týmové práce, komunikace a prezentace prostřednictvím zpracování a obhajoby projektu. - Osnova
- Přednášky 1. Úvod do podnikání a podnikatelského plánování. Co je podnikatelský plán a proč je klíčový. Typologie podnikání (tradiční vs. startup, ziskové vs. sociální podnikání, podnikatelský plán pro vstup stávající firmy na nové trhy apod.). Zákonné podmínky podnikání v ČR, právní formy podnikání.
- 2. Hledání podnikatelského nápadu a ověření příležitosti. Zdroje podnikatelských nápadů. Validace problému, práce s cílovým segmentem, trendové oblasti podnikání, metody: Design Thinking, Jobs-To-Be-Done.
- 3. Struktura podnikatelského plánu a moderní přístupy. Tradiční vs. Lean přístup (Lean Canvas, Business Model Canvas). Struktura: od shrnutí po přílohy. Postup zpracování plánu jako souboru integrovaných dílčích plánů včetně průběžného hodnocení finanční náročnosti jednotlivých kroků.
- 4. Strategická analýza a řízení. PESTEL,Porter, konkurence, SWOT včetně výpočtu váhy jednotlivých faktorů. Mise, vize, hodnoty, dlouhodobé cíle. ESG aspekty a udržitelné podnikání (obnovitelné zdroje energie).
- 5. Marketingový plán a zákaznická hodnota. Segmentace, targeting, positioning. Tvorba hodnotové nabídky (Value Proposition Canvas). Marketingový mix (4C, 4E apod.), komunikační strategie.
- 6. Obchodní plán a provozní model. Obchodní model: kanály, partneři, distribuční strategie. Umístění, provozovna, logistika. Plán výroby / poskytování služeb.
- 7. Organizační plán a řízení lidských zdrojů. Organizační struktura, role zakladatelů a tým. Plán náboru, motivační systémy, outsourcing. Firemní kultura, diverzita, leadership.
- 8. Informační a technologický plán (IS/IT). Potřeby informačního a technického zajištění. Plán IT infrastruktury, softwarové nástroje. Kybernetická bezpečnost a digitální kompetence. Tvorba operativního plánu.
- 9. Finanční plán I – zakladatelský rozpočet, náklady, výnosy. Počáteční investice, jednorázové a provozní náklady. Odhad tržeb, výnosů (vše v pesimistické, střední a optimistické variantě). Cíle finančního plánování.
- 10. Finanční plán II – cash-flow, návratnost investice, financování. Cash-flow, break-even analýza. Zdroje financování (vlastní, externí, crowdfunding, veřejná podpora) Základní ukazatele finanční efektivity.
- 11. Řízení rizik a krizové scénáře. Identifikace a hodnocení rizik (SW, trh, personální, právní…). Softwarová podpora řízení rizik (např. ATIS, Risk Solver). Plán prevence a řešení krizí.
- 12. Prezentace podnikatelského záměru a podpora podnikání. Jak zaujmout investora: struktura pitch decku. Prezentační dovednosti a storytelling. Podnikatelský ekosystém ČR: CzechInvest, MPO, EU fondy.
- Cvičení Cvičení 1: Od nápadu k podnikatelské příležitosti, Cíl: Identifikace problému a jeho validace u cílové skupiny. Obsah: Formulace zákaznického problému a hodnotové nabídky. Práce s metodou Lean Canvas (první návrh) Krátký desk research nebo rozhovory s cílovou skupinou. Výstup: Základní popis podnikatelského záměru (max. 1–2 strany), návrh řešení, cílový segment.
- Cvičení 2: Analýza prostředí a konkurenční výhody. Cíl: Provést analýzu vnějšího a vnitřního prostředí a formulovat vize a cíle. Obsah: PESTEL analýza, Porter, SWOT, Benchmarking konkurence, Vize, mise, strategické cíle. Výstup: Strukturovaná část podnikatelského plánu: Strategická analýza + vize. mise, cíle, hodnoty.
- Cvičení 3: Marketingový a obchodní plán. Cíl: Navrhnout způsob, jak oslovit a obsloužit zákazníky. Obsah: Segmentace a tvorba person. Marketingový mix, komunikační strategie. Obchodní model, distribuční cesty Výstup: Kapitola podnikatelského plánu: Marketingový a obchodní plán.
- Cvičení 4: Organizace, HR a technologie. Cíl: Popsat vnitřní fungování firmy, tým, a technologické zajištění. Obsah: Organizační struktura, role zakladatelů, HR plán. Technické zajištění: software, IT infrastruktura. HR náklady, plán náboru a řízení kompetencí. Výstup: Kapitola podnikatelského plánu: Organizační plán + IS/IT řešení + HR.
- Cvičení 5: Finanční plánování a řízení rizik. Cíl: Sestavit základní finanční výhled a posoudit rizika. Obsah: Zakladatelský rozpočet, odhad nákladů a výnosů. Výpočet break-even point, cash-flow. Identifikace klíčových rizik a návrhy mitigací. Výstup: Kapitola podnikatelského plánu: Finanční plán + řízení rizik.
- Cvičení 6: Prezentace podnikatelského plánu – příprava na Den D. Cíl: Vytvořit profesionální prezentaci a natrénovat vystoupení před investorem. Obsah: Tvorba pitch decku (struktura: problém, řešení, trh, tým, model, finance). Prezentační dovednosti: řeč těla, argumentace, zvládání otázek. Peer feedback, simulační prezentace. Výstup: Pitch deck (prezentace) v PDF + PPT. Simulovaná prezentace (zkouška nanečisto). Finální odevzdání podnikatelského plánu v předepsané struktuře.
- Literatura
- povinná literatura
- Petrů, N. et al. Jak rozjet vlastní podnikání nejenom formou STARTUPU. Praha: VŠFS, a.s. 2023
- doporučená literatura
- Armstrong, M., & Taylor, S. (2023). Řízení lidských zdrojů (14. vydání). Praha: Grada.
- Srpová, J., Svobodová, I., Skopal, P., & Orlík, T. (2024). Podnikatelský plán a strategie (2. vydání). Praha: Grada.
- Kotler, P., Kartajaya, H., & Setiawan, I. (2025). Marketing 6.0: Budoucnost ve znamení zážitků (překlad do češtiny, Grada Publishing, a.s.)
- FORET, Miroslav a David MELAS. Marketingový výzkum v udržitelném marketingovém managementu. Praha: Grada Publishing, a.s.. 2020. 168 s. ISBN 978-80-271-1723-9.
- ŠÁFROVÁ, DRÁŠILOVÁ, Alena. Základy úspěšného podnikání. Praha: Grada Publishing, a.s. 2019. ISBN 978-80-271-2182-3.
- Režňáková, M. (2024). Efektivní financování rozvoje podnikání. Praha: Grada.
- FINCH, Brian. Jak napsat dobrý podnikatelský záměr. Praha: Lingea. 2020. ISBN 978-80-75086-23-5.
- Ministerstvo průmyslu a obchodu. Zpráva o vývoji malého a středního podnikání a jeho podpoře v aktuálním roce
- neurčeno
- HUČKA, Miroslav a kolektiv. (2021). Základy podnikání a podnikatelský proces. Praha: Grada Publishing, a.s. ISBN 978-80-271-3041-2
- Smejkal, V., & Rais, K. (2023). Řízení rizik ve firmách a jiných organizacích (4. vydání). Praha: Grada.
- Theobald, T. (2023). Zlepšete své prezentační dovednosti: Jak srozumitelně, inspirativně a sebevědomě prezentovat. Praha: Luxor (edice Vstříc úspěchu).
- Výukové metody
- Přednášky
kombinace výkladu a interaktivních prvků (diskuse, otázky, brainstorming).
prezentace teoretických základů i praktických příkladů podnikatelských modelů.
vizualizace pomocí modelů (Business Model Canvas, Lean Canvas).
průběžné úkoly k zamyšlení a reflexe ve vztahu k připravovanému podnikatelskému plánu.
Cvičení
praktické zpracování jednotlivých částí podnikatelského plánu.
práce ve skupinách na návrhu podnikatelského modelu, sdílení zkušeností, peer review.
řešení případových studií a modelových situací (strategie vstupu na trh, volba právní formy, analýza rizik).
simulace prezentačních dovedností, nácvik pitchingu (Den D).
využití moderních nástrojů pro práci s daty, digitálními technologiemi a AI (např. validace trhu, podpora finančních výpočtů).
Kombinovaná forma studia. výuka probíhá formou řízených konzultací.
zhuštěná prezentace klíčových témat + požadované předchozí samostudium.
následná diskuze, konzultace a sdílení dílčích částí podnikatelského plánu. - Metody hodnocení
- Předmět je zakončen ZÁPOČTEM a ZKOUŠKOU.
1) Prezenční studium: Udělení zápočtu je vázáno na splnění povinnosti aktivní docházky min. 75 % na cvičení (tj. nejen pouhá prezence, ale aktivní podílení se na průběhu výuky, diskutování, interakce, argumentace), kreativní řešení námětů k zamyšlení ve vztahu k tvorbě podnikatelského plánu. Vložení podnikatelského plánu do Odevzdávárny předmětu.
Zkouška bude spočívat v představení, prezentaci a obhajobě podnikatelského plánu na Dni D. Prezentace na Den D jako základ pro získání financí z externích zdrojů musí být vloženo do IS/Odevzdávárny.
2) Kombinované studium: Udělení zápočtu je vázáno na splnění povinnosti aktivní docházky (min. 50 %) na řízených konzultací (avšak nikoli jen pouhá prezence, ale aktivní podílení se na průběhu výuky, diskutování, interakce, argumentace).
Zkouška bude spočívat v představení, prezentaci a obhajobě podnikatelského plánu.
Pro účast na zkoušce musí být podnikatelský plán vložen v odevzdávárně předmětu v IS. - Informace učitele
- Studenti ISP vypracují ke každému nosnému tématu minimálně jeden úkol k zamyšlení z přílohy povinné literatury. Tyto vloží do samostatné složky v odezdávárně předmětu, pak jim bude udělen zápočet. Vyučující předpokládá, že zájemci o podnikání a podnikatelství průběžně sledují časopisy: Strategie, Trade News - magazín AMSP ČR, aktuální informace týkající se dané problematiky v odborných diskusích, zprávy MPO, českou i zahraniční startupovou scénu (Czech Founders), projekt Svou cestou https://www.svou-cestou.cz/, apod. Na jednotlivá aktuální témata budou studenti též upozorňováni v průběhu výuky. Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.vsfs.cz/predmet/vsfs/leto2026/B_BM