B_SDK Sociální dovednosti a komunikace

Vysoká škola finanční a správní
zima 2008
Rozsah
1/1. 6hodin/semestr. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PhDr. Miloslav Kafka, CSc. (cvičící)
Garance
PhDr. Miloslav Kafka, CSc.
Sekce managementu a marketingu (FES, KEM) – Katedra ekonomie a managementu (FES, KEM) – Katedry – Vysoká škola finanční a správní
Kontaktní osoba: Květoslava Dolejšová
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
B_SDK/vFpPH: Pá 14. 11. 13:45–15:15 E125, So 29. 11. 14:00–15:30 E125, Pá 12. 12. 13:45–15:15 E125, M. Kafka
Předpoklady
Předpoklady: Výuka navazuje na poznatky získané v psychologii a sociologii.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Anotace je stejná pro obě formy studia. Cíl kurzu: Cílem předmětu je naučit posluchače orientovat se v základních sociálních dovednostech a analyzovat některé procesy sociální interakce z pohledu obsahu a formy mezilidské komunikace jako součást kvalifikačních předpokladů pro zastávání pracovních pozic.
Osnova
Tato osnova je určena pro prezenční studium, průběh výuky pro kombinované studium je uveden ve studijních materiálech formou metodického listu (ML). Obsah přednášek: Sociální dovednosti: základní složky verbálního a nonverbálního projevu: řeč, role komunikátora, stereotypy, hodnoty, osvojení vzorů, sociální odpovědnost, cítění, schopnost empatie, poznávání, organizace, anticipace, řízení; speciální profesní znalosti a dovednosti, schopnost přesvědčování a získání důvěry, role manipulace, úloha sebeprezentace. Sociální komunikace a její specifika, obsah sociálních vztahů, sociální jevy a jejich struktura, přímá komunikace mezi subjekty, sdílené názory, postoje, komunikační prostředí, sociální symboly, hesla. Ideje, způsob života, návyky - historické vědomí, paměť skupin – kulturní kapitál. Komunikace jako zdroj rozporů a konfliktů, řešení konfliktů jako sociální dovednost, vyjednávací schéma, manipulativní techniky, jak se vyhnout konfliktu, jak vyvolat, jak jednat v konfliktu.
Metody hodnocení
Vyučující metody: Metody hodnocení: Zpracování seminární práce v rozsahu 5 str., prokazující schopnost aplikovat teoretické poznatky a zkušenosti v pracovní komunikaci.Závěrečný písemný test znalostí o dovednostech každodenní komunikace, předpokládaná 70% úspěšnost
Navazující předměty
Informace učitele
Literatura: Povinná: Joseph A.DeVito: Základy mezilidské komunikace. Praha: Grada, 2001. Mikuláštík, M.: Komunikační dovednosti v praxi. Praha: Grada, 2003. Bedrnová, E, Nový, I.: Psychologie a sociologie řízení. Praha: Management Press, 2004. Gidenns, A.: Sociologie, kap. 4 (Interakce v běžném životě). Praha: Argo, 1998. Jandourek, J.: Úvod do sociologie., kap.3. Praha: Portál, 2004. Doporučená: Provazník,V. akol.: Psychologie pro ekonomy a manažery. Praha: Grada, 2002. Lambert, T. E.: Jak účinně ovlivňovat druhé. Praha: Management Press, 2001. Nollke,K.:Umění prezentace. Praha: Grada, 2004. Raket, M.: Typologie osobnosti pro manažery. Praha: Management Press, 1996. Miklík, O.: Psychologická charakteristika osobnosti. Praha: Karolinum, 2001. Štěpaník, J.: Umění jednat s lidmi. Praha: Grada, 2003.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2007, léto 2008, léto 2009, léto 2010, léto 2011, zima 2011, léto 2012, zima 2012, léto 2013, léto 2014, léto 2015, léto 2016.