N_FKIK Firemní kultura a interní komunikace

Vysoká škola finanční a správní
zima 2012
Rozsah
1/1. 6 hodin KS/semestr. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. Dr. Zdeněk Cecava, CSc. (cvičící)
Ing. Vilém Kunz, Ph.D. (cvičící)
PhDr. Marek Matějka (cvičící)
PhDr. Iva Petrová (cvičící)
Ing. Vladimír Kaucký, CSc. (pomocník)
Garance
PhDr. Iva Petrová
Sekce managementu a marketingu (FES, KEM) – Katedra ekonomie a managementu (FES, KEM) – Katedry – Vysoká škola finanční a správní
Kontaktní osoba: Květoslava Dolejšová
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
N_FKIK/cMMO: každé liché pondělí 15:45–16:29 M14, každé liché pondělí 16:30–17:15 M14, V. Kunz
N_FKIK/cM13PH: každý lichý čtvrtek 10:30–11:14 S26, každý lichý čtvrtek 11:15–12:00 S26, M. Matějka
N_FKIK/cM23PH: každý lichý čtvrtek 10:30–11:14 S24, každý lichý čtvrtek 11:15–12:00 S24, I. Petrová
N_FKIK/pMMO: každé sudé pondělí 12:15–12:59 M14, každé sudé pondělí 13:00–13:45 M14, V. Kunz
N_FKIK/pMPH: každý sudý čtvrtek 10:30–11:14 S26, každý sudý čtvrtek 11:15–12:00 S26, M. Matějka
N_FKIK/uMPH: Út 30. 10. 14:00–15:30 S21, Út 6. 11. 14:00–15:30 S21, 15:45–17:15 S21, I. Petrová
N_FKIK/vMKL: Pá 12. 10. 13:45–15:15 K205, 15:30–17:00 K205, Pá 9. 11. 15:30–17:00 K311, I. Petrová
N_FKIK/vMMO: Pá 5. 10. 15:30–17:00 M27, Pá 19. 10. 15:30–17:00 M27, Pá 2. 11. 17:15–18:45 M27, V. Kunz
N_FKIK/vMPH: So 8. 12. 14:00–15:30 S11, 15:45–17:15 S11, Pá 4. 1. 17:15–18:45 S11, I. Petrová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Cílem kurzu je, aby student dokázal definovat a fenomen firemní kultura a firemní komunikace ve všech souvilostech v dnešní firemní praxi. Uměl definovat proces utváření, prvky a funkce firemní kultury, jednotlivé součásti fungování organizace firmy a jejich dopad do firemní kultury. Vysvětlit podstatu a typy firemní kultury a jejich vliv na výkonnost firmy, firemní klima i image firmy. Vysvětlit možné systémy řízení a jejich vliv na vnitřní klima, prostředí a komunikaci ve firmě. Charakterizovat postavení a úlohu manažerů, vysvětlit význam manažerské etiky. Vysvětlit význam společenské odpovědnosti firem. Analyzovat specifika národní a podnikové kultury nadnárodních organizací, globální procesy.
Osnova
  • Obsah přednášek: 1. Pojem Firemní kultura jako sociální a kulturní systémem. 2. Prvky a funkce firemní kultury. 3. Specifika chování člověka v pracovním prostředí. Vztah jednotlivec a skupina. 4. Skupiny a týmy ve firmě a jejich fungování. 5. Řídící procesy a formování sociálních pozic s důrazem na význam motivace v pracovním procesu. 6. Teorie organizace a formování sociálních pozic ve firmě, podíl manažerů na vytváření firemní kultury. 7. Vztah mezi strukturou organizace a firemní kulturou 8. Firemní komunikace – externí a interní . 9. Změna firemní kultury a komunikace ve firmě. 10. Specifika nadnárodních firem a problematika multikulturních vlivů 11. Základy sociálního výzkumu ve firmě 12. Corporate identity, manuál firemní kultury.
Literatura
    povinná literatura
  • Bedrnova, E., Novy, I. a kol.: Psychologie a sociologie rizeni, Praha, Management Press, 2004 ISBN 978-80-7261-169-0
  • Brooks,I.: Firemni kultura, Brno, Computer Press, 2003 ISBN 80 – 7226 – 763 - 9
  • Hola, J.: Interni komunikace ve firme, Praha, Computer Press, 2006, ISBN 80-251-1250-0
    doporučená literatura
  • Reichel, J.: Kapitoly metodologie socialnich vyzkumu, Praha, Grada, 2009 , ISBN 80- 7367-040-2
Výukové metody
Zakladni formou vyuky je prednaska a navazujici cviceni.
Metody hodnocení
Ukončení předmětu je zápočtem. Splneni podminek zapoctu - Ucast na konzultacich(PS 75 % a KS 50%) - Zpracovani seminarniho projektu
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Bb1.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2010, zima 2011, zima 2013, zima 2014, zima 2015, zima 2016.