N_FKIK Firemní kultura a interní komunikace

Vysoká škola finanční a správní
zima 2010
Rozsah
1/1. 8 hodin/semestr. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. Dr. Zdeněk Cecava, CSc. (cvičící)
Ing. Vilém Kunz, Ph.D. (cvičící)
PhDr. Luděk Vajner (cvičící)
Garance
doc. Dr. Zdeněk Cecava, CSc.
Sekce managementu a marketingu (FES, KEM) – Katedra ekonomie a managementu (FES, KEM) – Katedry – Vysoká škola finanční a správní
Kontaktní osoba: Květoslava Dolejšová
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
N_FKIK/cMMO: každé liché pondělí 8:45–9:29 M26, každé liché pondělí 9:30–10:15 M26, V. Kunz
N_FKIK/cM1PH: každý sudý čtvrtek 12:15–12:59 E228, každý sudý čtvrtek 13:00–13:45 E228, Z. Cecava
N_FKIK/cM2PH: každý lichý čtvrtek 12:15–12:59 E227, každý lichý čtvrtek 13:00–13:45 E227, Z. Cecava
N_FKIK/cM3PH: každý lichý čtvrtek 10:30–11:14 E228, každý lichý čtvrtek 11:15–12:00 E228, Z. Cecava
N_FKIK/pMMO: každé sudé pondělí 8:45–9:29 M26, každé sudé pondělí 9:30–10:15 M26, V. Kunz
N_FKIK/pMPH: každý sudý čtvrtek 10:30–11:14 E306, každý sudý čtvrtek 11:15–12:00 E306, Z. Cecava
N_FKIK/uM1aPH: Út 9. 11. 15:45–17:15 E129, Út 16. 11. 19:15–20:45 S11, Út 23. 11. 15:45–17:15 S11, 17:30–19:00 S11, Z. Cecava
N_FKIK/uM1bPH: Út 9. 11. 14:00–15:30 E128, Út 16. 11. 17:30–19:00 S13, Út 30. 11. 14:00–15:30 S13, 15:45–17:15 S13, Z. Cecava
N_FKIK/vMKL: Pá 22. 10. 13:45–15:15 K212, 15:30–17:00 K212, Pá 12. 11. 13:45–15:15 K203, 15:30–17:00 K203, Z. Cecava
N_FKIK/vMMO: Pá 12. 11. 13:45–15:15 M24, Pá 26. 11. 13:45–15:15 M24, Pá 10. 12. 13:45–15:15 M24, Pá 7. 1. 13:45–15:15 M24, V. Kunz
N_FKIK/vM2PH: Pá 26. 11. 12:00–13:30 S13, 13:45–15:15 S13, So 11. 12. 9:45–11:15 S13, 11:30–13:00 S13, Z. Cecava
N_FKIK/vM3PH: So 23. 10. 14:00–15:30 S26, 15:45–17:15 S26, So 13. 11. 9:45–11:15 S26, 11:30–13:00 S26, L. Vajner
Předpoklady
Znalosti odpovídající státní zkoušce ze Sociologie, Psychologie a Marketingu v bakalářském studiu;
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Anotace je stejná pro obě formy studia. Cíl kurzu: Na konci kurzu bude student schopen: Charakterizovat firemní kulturu jako sociální a kulturní systém; Ozřejmit podíl manažerů na vytváření firemní kultury, řídící procesy a formování sociálních pozic s důrazem na komunikaci s pracovníky; Aktivně vymezit motivační prvky v pracovním procesu, sociální program firmy; Naučí se základy sociálního výzkumu ve firmě a přípravu sociálního auditu; Orientuje se v problematice firemní kultury mezinárodních společností;
Osnova
  • Obsah přednášek: Tato osnova je určena pro prezenční studium, průběh výuky pro kombinované studium je uveden ve studijních materiálech formou metodického listu (ML). 1. Sociologie práce, pracovní proces a pracovní skupina. Objasnění podstaty firemní kultury a úlohy interní komunikace ve firmě. Sociologie práce, industriální pojetí pracovního procesu (Taylor, Ford), teorie humen realtions (Mayo) a současnost. Sociální skupina, pracovní skupina, tým a týmová práce.Teorie sítí, individualizovaná společnost, tekutá modernita (Z.Bauman), globalizace.
  • 2. Firemní kultura a identita, interakce a komunikace ve firmě. Koncepce firmy jako sociálního a kulturního systému. Objektivistické a interpretativní pojetí firemní kultury. Základní elementy, typologie a prostředky podnikové kultury. Individuální chování a osobnost ve firmě. Postoje a hodnoty, sociální percepce, komunikace, zásady efektivní komunikace. Komunikace, konflikt, vyjednávání.
  • 3. Manažer - sociální pozice, komunikace s pracovníky, podíl na vytváření firemní kultury. Objektivní a subjektivní podmínky řízení. Osobnost manažera, sociální pozice a role řídícího pracovníka. Specifika komunikace v horizontálních a vertikálních vztazích na pracovišti.
  • 4. Motivace, výkonnost a ovlivňování v pracovním procesu. Sociální výzkum a sociální audit. Motivace na pracovišti, model očekávání a teorie potřeb, motivace a struktura práce. Formální a neformální skupiny a týmy, firemní filozofie, desing (manuál corporate identity).
  • 5. Sociální výzkum a sociální audit. Základní koncepce sociálního výzkumu, etické aspekty. Sociální audit v organizacích, uplatňování státních norem pro chod organizací (firem).
  • 6. Pracovní proces v postmoderním prostředí. Národní a a firemní kultura mezinárodních společností, globalizace. Vnitřní kontrakt a formování velkých organizací. Teorie sítí, individualizovaná společnost. 7. Některé teorie a autoři (Beck, Baumann, Keller). Národní kultura, globalizace a mezinárodní společnosti. Důsledky kulturních rozdílů a podobností. Globalizace a její vliv na firemní kulturu.
Literatura
    povinná literatura
  • Bedrnová, E., Nový, I. a kol.: Psychologie a sociologie řízení, Praha, Management Press, 2004
  • Brooks,I.: Firemní kultura, Brno, Computer Press, 2003
  • Stýblo, J.: Řízení týmové a firemní kultury, Praha, Eupress, 2010
    doporučená literatura
  • Keller, J.: Sociologie organizace a byrokracie, Praha, Slon, 2007
  • Pavlica, K.: Sociální výzkum, podnik a management, Praha, Ekonomia, 2006
  • Souček, Z.: Zvitězíme i v globální ekonomice, Professional Publishing, 2008
  • Petříková, R. a kol.: Společenská odpovědnost organizací, Ostrava, DTOCZ, 2008
  • Reichel, J.: Kapitoly metodologie sociálních výzkumů, Praha, Grada, 2009
Výukové metody
Základní formou výuky je přednáška a navazující cvičení.
Metody hodnocení
Základním požadavkem je nejméně 50% účast na přednáškách (6 hod)a 70 % aktivní účast (8 hod.) na cvičeních. Absolvování kurzu je podmíněno zpracováním semestrální práce , jejíž téma připraví student a schválí vyučující pedagog. Základní okruhy semestrální práce jsou: - uplatňování firemní kultury ve své firmě, případně ve firmě, jejíž součástí by chtěl být; - zpracování návrhu projektu sociálního auditu ve firmě; - příklady společenské oddpovědnosti firem; - případová studie firemní kultury; Semestrální práce v rozsahu 6-8 stran se předává vyučujícímu pedagogovi tímto způsobem: prezenční studium - prezentace na cvičení; kombinované studium: - v písemné podobě předáním na oborové katedře; - v elektronické podobě na e-mailovou adresu, kterou stanoví vyučující pedagog; Vyučující pedagog stanoví způsob udělení zkoušky z předmětu. Pro prezenční studium je povinnost uzavřít předmět zkouškou ve zkouškovém období od 3.1. do 6.2.2010
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2011, zima 2012, zima 2013, zima 2014, zima 2015, zima 2016.