N_FKIK Firemní kultura a interní komunikace

Vysoká škola finanční a správní
zima 2013
Rozsah
1/1. 6 hodin KS/semestr. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. Dr. Zdeněk Cecava, CSc. (přednášející)
Ing. Vilém Kunz, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Michal Tomčík, PhD. (přednášející)
Garance
doc. Dr. Zdeněk Cecava, CSc.
Sekce managementu a marketingu (FES, KEM) – Katedra ekonomie a managementu (FES, KEM) – Katedry – Vysoká škola finanční a správní
Kontaktní osoba: Květoslava Dolejšová
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
N_FKIK/cMMO: každé liché pondělí 10:30–11:14 M14, každé liché pondělí 11:15–12:00 M14, V. Kunz
N_FKIK/cM13PH: každé liché pondělí 10:30–11:14 S13, každé liché pondělí 11:15–12:00 S13, M. Tomčík
N_FKIK/cM2PH: každé liché pondělí 12:15–12:59 S13, každé liché pondělí 13:00–13:45 S13, M. Tomčík
N_FKIK/pMMO: každé sudé pondělí 10:30–11:14 M14, každé sudé pondělí 11:15–12:00 M14, V. Kunz
N_FKIK/pMPH: každý sudý čtvrtek 14:00–14:44 S26, každý sudý čtvrtek 14:45–15:30 S26, Z. Cecava
N_FKIK/uMPH: Út 1. 10. 15:45–17:15 S21, Út 15. 10. 15:45–17:15 S21, Út 12. 11. 15:45–17:15 S35, Z. Cecava
N_FKIK/vMKL: Pá 11. 10. 13:45–15:15 K312, Pá 25. 10. 13:45–15:15 K211, 15:30–17:00 K211, V. Kunz
N_FKIK/vMMO: Pá 22. 11. 15:30–17:00 M21, 17:15–18:45 M21, Pá 6. 12. 15:30–17:00 M21, V. Kunz
N_FKIK/vMPH: Pá 4. 10. 15:30–17:00 S13, Pá 18. 10. 12:00–13:30 S32, 13:45–15:15 S32, Z. Cecava
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Cílem kurzu je, aby student dokázal definovat a fenomen firemní kultura a firemní komunikace ve všech souvilostech v dnešní firemní praxi. Uměl definovat proces utváření, prvky a funkce firemní kultury, jednotlivé součásti fungování organizace firmy a jejich dopad do firemní kultury. Vysvětlit podstatu a typy firemní kultury a jejich vliv na výkonnost firmy, firemní klima i image firmy. Vysvětlit možné systémy řízení a jejich vliv na vnitřní klima, prostředí a komunikaci ve firmě. Charakterizovat postavení a úlohu manažerů, vysvětlit význam manažerské etiky. Vysvětlit význam společenské odpovědnosti firem. Analyzovat specifika národní a podnikové kultury nadnárodních organizací, globální procesy.
Osnova
  • Obsah přednášek: 1. Pojem Firemní kultura jako sociální a kulturní systémem. 2. Prvky a funkce firemní kultury. 3. Specifika chování člověka v pracovním prostředí. Vztah jednotlivec a skupina. 4. Skupiny a týmy ve firmě a jejich fungování. 5. Řídící procesy a formování sociálních pozic s důrazem na význam motivace v pracovním procesu. 6. Teorie organizace a formování sociálních pozic ve firmě, podíl manažerů na vytváření firemní kultury. 7. Vztah mezi strukturou organizace a firemní kulturou 8. Firemní komunikace – externí a interní . 9. Změna firemní kultury a komunikace ve firmě. 10. Specifika nadnárodních firem a problematika multikulturních vlivů 11. Základy sociálního výzkumu ve firmě 12. Corporate identity, manuál firemní kultury.
Literatura
    povinná literatura
  • Bedrnova, E., Novy, I. a kol.: Psychologie a sociologie rizeni, Praha, Management Press, 2004 ISBN 978-80-7261-169-0
  • Brooks,I.: Firemni kultura, Brno, Computer Press, 2003 ISBN 80 – 7226 – 763 - 9
  • Hola, J.: Interni komunikace ve firme, Praha, Computer Press, 2006, ISBN 80-251-1250-0
    doporučená literatura
  • Reichel, J.: Kapitoly metodologie socialnich vyzkumu, Praha, Grada, 2009 , ISBN 80- 7367-040-2
Výukové metody
Zakladni formou vyuky je prednaska a navazujici cviceni.
Metody hodnocení
Ukončení předmětu je zápočtem. Splneni podminek zapoctu - Ucast na konzultacich(PS 75 % a KS 50%) - Zpracovani seminarniho projektu
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Bb1.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2010, zima 2011, zima 2012, zima 2014, zima 2015, zima 2016.