N_RCP Řízení cenové politiky

Vysoká škola finanční a správní
zima 2012
Rozsah
1/1. 6 hodin KS/semestr. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Ing. Zdeněk Bezděka (cvičící)
Ing. Václav Leinweber, Ph.D., MBA (cvičící)
Garance
Ing. Václav Leinweber, Ph.D., MBA
Katedra ekonomie a managementu (FES, KEM) – Katedry – Vysoká škola finanční a správní
Kontaktní osoba: Ing. Mgr. Dina Riegerová
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
N_RCP/cRMO: každé liché úterý 12:15–12:59 M25, každé liché úterý 13:00–13:45 M25, Z. Bezděka
N_RCP/cR1PH: každé liché úterý 10:30–11:14 S23, každé liché úterý 11:15–12:00 S23, V. Leinweber
N_RCP/cR2PH: každé sudé úterý 10:30–11:14 S13, každé sudé úterý 11:15–12:00 S13, V. Leinweber
N_RCP/cR3PH: každé liché úterý 8:45–9:29 S23, každé liché úterý 9:30–10:15 S23, V. Leinweber
N_RCP/pRMO: každé sudé úterý 12:15–12:59 M25, každé sudé úterý 13:00–13:45 M25, Z. Bezděka
N_RCP/pRPH: každé sudé úterý 8:45–9:29 S01, každé sudé úterý 9:30–10:15 S01, V. Leinweber
N_RCP/uRPH: Út 13. 11. 15:45–17:15 S36, 17:30–19:00 S36, Út 27. 11. 17:30–19:00 S36, V. Leinweber
N_RCP/vRKL: Pá 26. 10. 13:45–15:15 K206, 15:30–17:00 K206, Pá 9. 11. 17:15–18:45 K206, Z. Bezděka
N_RCP/vRMO: Pá 7. 12. 15:30–17:00 M24, Pá 4. 1. 12:00–13:30 M24, 13:45–15:15 M24, Z. Bezděka
N_RCP/vR2PH: Pá 19. 10. 15:30–17:00 S26, Pá 2. 11. 13:45–15:15 S26, Pá 23. 11. 13:45–15:15 S26, V. Leinweber
N_RCP/vR3PH: Pá 19. 10. 17:15–18:45 S32, Pá 7. 12. 13:45–15:15 S32, Pá 4. 1. 15:30–17:00 S32, V. Leinweber
N_RCP/vR4PH: So 3. 11. 14:00–15:30 S21, 15:45–17:15 S21, Pá 7. 12. 15:30–17:00 S21, V. Leinweber
Předpoklady
Tento jednosemestrální předmět navazuje zejména na předmět N_FRP.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Po absolvování předmětu si student rozšíří a prohloubí základnu odborných poznatků v oblasti řízení podnikové cenové politiky, přičemž vycházíme z problematiky ceny na trhu vstupů, tedy komoditních trhů. Student dokáže rozlišovat problematiku makroprostředí z hlediska akciového trhu a ostatních vlivů, jež je možné zařadit do problematiky STEEP analýzy. Student porozumí otázce cenové politiky v souvislosti s tím, jaké peníze výrobek skutečně vygeneruje (problematika tzv. krycích příspěvků, neboli contribution margin). Student pochopí teoretická východiska podnikové cenové tvorby v soudobých rozvinutých tržních ekonomikách a podstaty firemní cenové politiky, alternativních jednoduchých a sofistikovaných cenových strategií a základních metod podnikové tvorby cen.
Osnova
  • 1. Oblasti řízení podnikové cenové politiky. 2. Trhy komodit jakožto trhy zodpovědné za cenovou politiku vstupů, 3. Ceny na akciových trzích a ostatní externí vlivy. 4. Důvody pro kalkulaci krycích příspěvků a obchodní politika založená na této kalkulaci. 5. Cenové strategie a základní metody podnikové tvorby cen 6. Marketingová cenová politika. 7. Podstata firemní cenové politiky, alokační funkce ceny, 8. Pojem aktuální ceny a tržní hodnoty určitých aktiv 9. Marketingový mix firemního produktu 10. Hlavní podnikové cíle a firemní cenová politika 11. Cenové strategie dle fází životního cyklu produktu 12. Cenové slevy a metoda podnikové cenové tvorby
Literatura
    doporučená literatura
  • KOTLER, Philip. Marketing management: analýza, plánování, využití, kontrola. Vyd. 1. Praha: Grada, 1998, 710 s. ISBN 80-716-9600-5.
  • GLAZER, Jack Hirshleifer and Amihai. Price, theory and applications. 5th ed. Englewood Cliffs (N. j.): Prentice Hall International Paperback Editions, 1991. ISBN 01-372-1671-8.
  • KOTLER, Philip. Marketing. Praha: Grada, c2004, 855 s. ISBN 978-80-247-0513-2.
  • ROGERS, Jim. Žhavé komodity: jak může kdokoliv investovat se ziskem na světových trzích. 1. vyd. Praha: Grada, 2008, 240 s. ISBN 978-80-247-2342-6.
Výukové metody
Metody výuky: Přednáška, cvičení, skupinové konzultace.
Metody hodnocení
Obhajoba závěrečného projektu.
Informace učitele
Dalším pramenem bude kniha autorů Kotěšovcová, Leinweber, Dedek, jejíž vydání se momentálně připravuje
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Bb2.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2011, léto 2012, zima 2013, zima 2014, zima 2015, zima 2016, zima 2017, zima 2018, zima 2019, zima 2020, zima 2021.