N_RCP Řízení cenové politiky

Vysoká škola finanční a správní
zima 2014
Rozsah
1/1. 6 hodin KS/semestr. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Ing. Stanislava Čížková (cvičící)
Ing. Eva Kostikov, Ph.D. (cvičící)
Ing. Jana Kotěšovcová, Ph.D. (cvičící)
Ing. Dana Kubíčková, CSc. (cvičící)
Garance
Ing. Eva Kostikov, Ph.D.
Katedra ekonomie a managementu (FES, KEM) – Katedry – Vysoká škola finanční a správní
Kontaktní osoba: Ing. Edita Jerie, DiS.
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
N_RCP/cRMO: každý lichý čtvrtek 14:00–14:44 M17, každý lichý čtvrtek 14:45–15:30 M17, J. Kotěšovcová
N_RCP/cR1PH: každý sudý čtvrtek 8:45–10:15 S23, D. Kubíčková
N_RCP/cR2PH: každé liché pondělí 19:15–19:59 S11, každé liché pondělí 20:00–20:45 S11, D. Kubíčková
N_RCP/cR3PH: každé liché pondělí 15:45–16:29 S21, každé liché pondělí 16:30–17:15 S21, J. Kotěšovcová
N_RCP/c14RMO: každý lichý čtvrtek 12:15–12:59 M25, každý lichý čtvrtek 13:00–13:45 M25, J. Kotěšovcová
N_RCP/c14R1PH: každé liché úterý 14:00–14:44 S35, každé liché úterý 14:45–15:30 S35, E. Kostikov
N_RCP/c14R2PH: každé liché úterý 12:15–12:59 S13, každé liché úterý 13:00–13:45 S13, E. Kostikov
N_RCP/pRMO: každý lichý čtvrtek 10:30–11:14 M25, každý lichý čtvrtek 11:15–12:00 M25, J. Kotěšovcová
N_RCP/pRPH: každé sudé pondělí 15:45–16:29 S01, každé sudé pondělí 16:30–17:15 S01, D. Kubíčková
N_RCP/p14RPH: každé sudé úterý 12:15–12:59 S32, každé sudé úterý 13:00–13:45 S32, E. Kostikov
N_RCP/uRPH: Út 30. 9. 17:30–19:00 S24, Út 14. 10. 17:30–19:00 S26, Út 11. 11. 15:45–17:15 S23, J. Kotěšovcová
N_RCP/u14RPH: Út 30. 9. 15:45–17:15 S11, Út 7. 10. 17:30–19:00 S11, Út 21. 10. 17:30–19:00 S11, J. Kotěšovcová
N_RCP/vRKL: Pá 26. 9. 13:45–15:15 K312, Pá 10. 10. 13:45–15:15 K312, 15:30–17:00 K312, J. Kotěšovcová
N_RCP/vRMO: Pá 17. 10. 12:00–13:30 M27, Pá 31. 10. 12:00–13:30 M27, 13:45–15:15 M27, E. Kostikov
N_RCP/vR2PH: So 11. 10. 9:45–11:15 S11, 11:30–13:00 S11, Pá 24. 10. 12:00–13:30 S11, D. Kubíčková
N_RCP/vR3PH: So 8. 11. 9:45–11:15 S21, 11:30–13:00 S21, Pá 21. 11. 12:00–13:30 S24, D. Kubíčková
N_RCP/v14RMO: Pá 7. 11. 12:00–13:30 M27, 13:45–15:15 M27, Pá 21. 11. 15:30–17:00 M17, S. Čížková
N_RCP/v14R2PH: So 29. 11. 11:30–13:00 S26, 14:00–15:30 S26, Pá 12. 12. 13:45–15:15 S26, D. Kubíčková
Předpoklady
Tento předmět nemá žádné předpoklady.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Po absolvování předmětu si student rozšíří a prohloubí základnu odborných poznatků v oblasti řízení podnikové cenové politiky. Studenti budou umět vysvětlit základní typy určování cen, objasnit vznik konfliktů vznikajících při směně, charakterizovat základní funkce ceny, definovat cíle cenové tvorby, charakterizovat strategii a taktiku cenové tvorby a porozumět faktorům ovlivňujícím výběr cenové strategie. Studenti dále budou umět vysvětlit postup tvorby cen nových výrobků a služeb, vysvětlit podstatu nákladů v cenové tvorbě podniku, vysvětlit potřebu prognózovaní cen, popsat cenovou tvorbu v průběhu životního cyklu produktů, použít metody tvorby cen služeb, objasnit maloobchodní cenovou tvorbu, objasnit působení specifických faktorů ovlivňujících cenovou tvorbu na mezinárodních trzích a použít vybrané metody analýzy nákladů podniku.
Osnova
  • 1.Teoretické východiska cenové politiky 2.Kritické faktory rozhodování o cenách 3.Strategické plánování tvorby podnikových cen 4.Taktická tvorba podnikových cen 5.Stanovení ceny pro nové produkty 6.Cenové kalkulace 7.Nákladově orientovaná tvorba cen 8.Výzkum cen a proces prognózování cen 9.Ceny v průběhu životního cyklu produktu 10.Cenová tvorba v obchodních podnicích a oblasti služeb 11.Tvorba cen na mezinárodních trzích 12.Analýza nákladů aktivit podniku
Literatura
    povinná literatura
  • KRÁL, Bohumil. Manažerské účetnictví. 3., dopl. a aktualiz. vyd. Praha: Management Press, 2010, 660 s. ISBN 978-80-7261-217-8.
  • KOTLER, Philip. Marketing management: analýza, plánování, využití, kontrola. Vyd. 1. Praha: Grada, 1998, 710 s. ISBN 80-716-9600-5.
  • SYNEK, Miloslav. Manažerská ekonomika. 4., aktualiz. a rozš. vyd. Praha: Grada, 2007, 452 s. ISBN 978-80-247-1992-4.
    doporučená literatura
  • KOTLER, Philip. Marketing. Praha: Grada, c2004, 855 s. ISBN 978-80-247-0513-2.
  • GLAZER, Jack Hirshleifer and Amihai. Price, theory and applications. 5th ed. Englewood Cliffs (N. j.): Prentice Hall International Paperback Editions, 1991. ISBN 01-372-1671-8.
  • WÖHE G,., KISLINGEROVÁ, E., Úvod do podnikového hospodářství, Přel. Ing. Zuzana, Maňasová, 2 vyd. Praha: C.H. Beck 2007 928 s. ISBN 978-80-7179-897-2
  • HANNA N., DODGE H. R. Pricing. Zásady a postupy tvorby cen. Praha: Management Press, 1997. ISBN: 80-85943-34-4.
Výukové metody
Metody výuky: Přednáška, cvičení, skupinové konzultace.
Metody hodnocení
test z teorie, seminární práce.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2011, léto 2012, zima 2012, zima 2013, zima 2015, zima 2016, zima 2017, zima 2018, zima 2019, zima 2020, zima 2021.