N_RCP Řízení cenové politiky

Vysoká škola finanční a správní
zima 2017
Rozsah
1/1/0. 6 hodin KS/semestr. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Ing. Jana Kotěšovcová, Ph.D. (cvičící)
Garance
Ing. Eva Kostikov, Ph.D.
Katedra financí (FES, KF) – Katedry – Vysoká škola finanční a správní
Kontaktní osoba: Lenka Pokorná
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
N_RCP/cR1PH: každé liché pondělí 15:45–16:29 S24, každé liché pondělí 16:30–17:15 S24, J. Kotěšovcová
N_RCP/cR2PH: každé sudé pondělí 15:45–16:29 S24, každé sudé pondělí 16:30–17:15 S24, J. Kotěšovcová
N_RCP/pRPH: každé sudé pondělí 14:00–14:44 S01, každé sudé pondělí 14:45–15:30 S01, J. Kotěšovcová
N_RCP/vRMO: So 25. 11. 9:45–11:15 M27, 11:30–13:00 M27, 14:00–15:30 M27, J. Kotěšovcová
N_RCP/vRPH: So 14. 10. 9:45–11:15 S36, 11:30–13:00 S36, Pá 10. 11. 17:30–19:00 S01, J. Kotěšovcová
Předpoklady
Tento předmět nemá žádné předpoklady.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Po absolvování předmětu si student rozšíří a prohloubí základnu odborných poznatků v oblasti řízení podnikové cenové politiky. Studenti budou umět vysvětlit základní typy určování cen, objasnit vznik konfliktů vznikajících při směně, charakterizovat základní funkce ceny, definovat cíle cenové tvorby, charakterizovat strategii a taktiku cenové tvorby a porozumět faktorům ovlivňujícím výběr cenové strategie. Studenti dále budou umět vysvětlit postup tvorby cen nových výrobků a služeb, vysvětlit podstatu nákladů v cenové tvorbě podniku, vysvětlit potřebu prognózovaní cen, popsat cenovou tvorbu v průběhu životního cyklu produktů, použít metody tvorby cen služeb, objasnit maloobchodní cenovou tvorbu, objasnit působení specifických faktorů ovlivňujících cenovou tvorbu na mezinárodních trzích a použít vybrané metody analýzy nákladů podniku.
Výstupy z učení
Student si rozšíří a prohloubí základnu odborných poznatků v oblasti řízení podnikové cenové politiky. Studenti budou umět vysvětlit základní typy určování cen, objasnit vznik konfliktů vznikajících při směně, charakterizovat základní funkce ceny, definovat cíle cenové tvorby, charakterizovat strategii a taktiku cenové tvorby a porozumět faktorům ovlivňujícím výběr cenové strategie. Studenti dále budou umět vysvětlit postup tvorby cen nových výrobků a služeb, vysvětlit podstatu nákladů v cenové tvorbě podniku, vysvětlit potřebu prognózovaní cen, popsat cenovou tvorbu v průběhu životního cyklu produktů, použít metody tvorby cen služeb, objasnit maloobchodní cenovou tvorbu, objasnit působení specifických faktorů ovlivňujících cenovou tvorbu na mezinárodních trzích a použít vybrané metody analýzy nákladů podniku.
Osnova
  • 1.Teoretické východiska cenové politiky 2.Kritické faktory rozhodování o cenách 3.Strategické plánování tvorby podnikových cen 4.Taktická tvorba podnikových cen 5.Stanovení ceny pro nové produkty 6.Cenové kalkulace 7.Nákladově orientovaná tvorba cen 8.Výzkum cen a proces prognózování cen 9.Ceny v průběhu životního cyklu produktu 10.Cenová tvorba v obchodních podnicích a oblasti služeb 11.Tvorba cen na mezinárodních trzích 12.Analýza nákladů aktivit podniku
Literatura
    povinná literatura
  • KRÁL, Bohumil. Manažerské účetnictví. 3., dopl. a aktualiz. vyd. Praha: Management Press, 2010, 660 s. ISBN 978-80-7261-217-8.
  • SYNEK, Miloslav. Manažerská ekonomika. 4., aktualiz. a rozš. vyd. Praha: Grada, 2007, 452 s. ISBN 978-80-247-1992-4.
  • KOTLER, Philip. Marketing management: analýza, plánování, využití, kontrola. Vyd. 1. Praha: Grada, 1998, 710 s. ISBN 80-716-9600-5.
    doporučená literatura
  • WÖHE G,., KISLINGEROVÁ, E., Úvod do podnikového hospodářství, Přel. Ing. Zuzana, Maňasová, 2 vyd. Praha: C.H. Beck 2007 928 s. ISBN 978-80-7179-897-2
  • GLAZER, Jack Hirshleifer and Amihai. Price, theory and applications. 5th ed. Englewood Cliffs (N. j.): Prentice Hall International Paperback Editions, 1991. ISBN 01-372-1671-8.
  • HANNA N., DODGE H. R. Pricing. Zásady a postupy tvorby cen. Praha: Management Press, 1997. ISBN: 80-85943-34-4.
  • KOTLER, Philip. Marketing. Praha: Grada, c2004, 855 s. ISBN 978-80-247-0513-2.
Výukové metody
Metody výuky: Přednáška, cvičení, skupinové konzultace.
Metody hodnocení
test z teorie, seminární práce.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2011, léto 2012, zima 2012, zima 2013, zima 2014, zima 2015, zima 2016, zima 2018, zima 2019, zima 2020, zima 2021.