N_StRP Strategické řízení podniku

Vysoká škola finanční a správní
zima 2018
Rozsah
2/2/0. 10 hodin KS/semestr. 6 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. Ing. Karel Havlíček, Ph.D., MBA (cvičící)
Ing. Miroslav Pavlák, Ph.D. (cvičící)
Ing. Přemysl Písař, Ph.D., MBA (cvičící)
doc. Ing. Endre Tóth, DrSc. (cvičící)
Garance
doc. Ing. Karel Havlíček, Ph.D., MBA
Katedra ekonomie a managementu (FES, KEM) – Katedry – Vysoká škola finanční a správní
Kontaktní osoba: Ing. Markéta Knížková
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
N_StRP/cR1PH: Čt 10:30–11:14 S35, Čt 11:15–12:00 S35, M. Pavlák
N_StRP/cR2PH: Čt 15:45–16:29 S13, Čt 16:30–17:15 S13, M. Pavlák
N_StRP/pRPH: Čt 12:15–12:59 S01, Čt 13:00–13:45 S01, kromě Čt 22. 11. ; a Út 13. 11. 12:15–13:45 S13, E. Tóth
N_StRP/vRPH: Pá 26. 10. 17:30–19:00 S24, 19:15–20:45 S24, Pá 9. 11. 19:15–20:45 S24, Pá 23. 11. 17:30–19:00 S24, 19:15–20:45 S24, K. Havlíček
Předpoklady
Tento předmět nemá žádné předpoklady.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Na strategické řízení podniku bude nahlíženo jako na komplexní manažerskou disciplínu. Strategické řízení je umění, věda a dovednost ve formulování, komplexním rozhodování a následném plnění všeho, co umožní podniku dosáhnout stanovených záměrů a to včetně citu pro změnu směru. Cílem předmětu je osvojení si podstaty a vztahů strategického řízení podniku v kontextu se systémem řízení podniku, objasnit základní funkční vztahy mezi řízením podniku a strategickým řízením, vysvětlit zákonité nutnosti a přínosy strategického řízení podniku, vysvětlit význam a uplatnit v podnikové praxi strategickou mikro a makroanalýzu, pochopit souvislosti mezi klíčovými a funkčními strategiemi podniku, sestavit plán implementace a aktualizace strategie podniku.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen:
- porozumět základním konceptům (strategie, strategická analýza, PEST analýza, konkurenční výhoda, realizace strategie),
- využívat různé metody a přístupy pro strategickou analýzu,
- porozumět procesu tvorby strategie,
- formulovat obchodní strategii
Osnova
  • 1. Systém řízení podniku 2. Systému strategického řízení podniku 3. Strategická mikroanalýza podniku a jeho okolí 4. Strategická makroanalýza podniku 5. Vlastnická strategie podniku 6. Marketingová a obchodní strategie podniku 7. Finanční strategie podniku 8. Výrobní strategie, strategické řízení údržby, strategie řízení kvality 9. Personální strategie podniku, strategické řízení inovací 10.Strategické řízení bezpečnosti a jistoty, informačních a komunikačních technologií/řízení rizik 11.Implementace, Strategický Balanced Scorecard, strategická mapa 12.Další nástroje vhodné pro implementaci podnikové strategie
Literatura
    povinná literatura
  • TÓTH, Endre a Naděžda PETRŮ. Strategické řízení podniku (studijní texty předmětu). 1. vyd. Praha: Vysoká škola finanční a správní, a.s., 2017. 180 s. Edice EDUCOpress. ISBN 978-80-7408-151-4.
  • ČERVENÝ, Radim, Alena HANZELKOVÁ a Miloslav KEŘKOVSKÝ. Korporátní strategie: krok za krokem. 1. vyd. V Praze: C.H. Beck, 2016. 204 s. ISBN 978-80-7400-620-3.
    doporučená literatura
  • HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. 4., přeprac. vyd. Praha: Portál, 2016. 437 s.ISBN 978-80-262-0982-9.
  • SOUČEK, Zdeněk. Strategie úspěšného podniku: symbióza kreativity a disciplíny. 1. vyd. V Praze: C. H. Beck, 2015. 425 s. ISBN 978-80-7400-572-5.
  • DOHNAL, Jan a Jan POUR. IT v řízení podniku: MBI. 1. Vyd. Praha: Professional Publishing, 2016. 249 s. ISBN 978-80-7431-160-4.
Výukové metody
Přednášky budou zpravidla obsahovat přednáškovou část (teorie, nové poznatky včetně praktických příkladů) a praktickou část. Ta se zaměří buď na čtení ekonomických článků a jejich stručnou interpretaci s cílem zajištění porozumění odbornému textu a schopnosti jeho interpretace včetně argumentace a obhájení stanoviska, nebo bude součástí přednášky/semináře též část koncipovaná jako příprava týmového semestrálního projektu, a poté též prezentace samotná. Výuka v kombinovaném studiu bude probíhat formou řízené konzultace, kdy je vedle zhuštěné prezentace tématu předpokládáno též předchozí samostudium, aby byla možná následná konzultace. V denním i kombinovaném studiu bude každé téma prezentováno (v detailní či zhuštěné formě – podle typu studia) vyučujícím s využitím PPT prezentace, a následováno diskusí.
Metody hodnocení
zkouška písemná, ústní Povinná účast studentů na cvičení, příp. společných konzultacích – min. 75 % v prezenční formě studia a min. 50 % v kombinované formě studia.
Zápočet – aktivní odborná práce na cvičeních, docházka, referát, dílčí projekt dle dohody a zadání vyučujícího.
Zkouška – písemný test (20 základních témat, pro splnění podmínek zkoušky je nutno dosáhnout alespoň 50% úspěšnosti).
Podmínky pro ISP studenty: 1. složit zkoušku viz výše uvedené podmínky 2. odevzdání seminární práce - případová studie týkající se podnikové strategie vybraného podniku (15 stran textu).
Informace učitele
POZNÁMKA: Některá témata mohou být doplněna tzv. hostovskými přednáškami (přednášejícími jsou významní experti z průmyslové praxe nebo univerzitní učitelé).
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2010, léto 2011, zima 2011, léto 2012, zima 2012, zima 2013, zima 2014, zima 2015, zima 2016, zima 2017, zima 2019, zima 2020, zima 2021, zima 2022, zima 2023, zima 2024.