KUPEC, Václav and Přemysl PÍSAŘ. Audit Testing of Personal Data on Social Media. In KUSÁ, A., A. ZAUŠKOVÁ a Z. BUČKOVÁ. MARKETING IDENTITY: Offline Is the New Online. 1st ed. Trnava: University of SS. Cyril and Methodius in Trnava. p. 155-170. ISBN 978-80-572-0038-3. 2019.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Audit Testing of Personal Data on Social Media
Name in Czech Auditní testování osobních dat v sociálních médiích
Authors KUPEC, Václav (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Přemysl PÍSAŘ (203 Czech Republic).
Edition 1. vyd. Trnava, MARKETING IDENTITY: Offline Is the New Online, p. 155-170, 16 pp. 2019.
Publisher University of SS. Cyril and Methodius in Trnava
Other information
Original language English
Type of outcome Proceedings paper
Field of Study 50204 Business and management
Country of publisher Slovakia
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form electronic version available online
WWW Sborník z konference
RIV identification code RIV/04274644:_____/19:#0000605
Organization unit University of Finance and Administration
ISBN 978-80-572-0038-3
ISSN 1339-5726
UT WoS 000684164400011
Keywords (in Czech) Audit; Management; Marketing; Riziko; Sociální média
Keywords in English Audit; Management; Marketing; Risk; Social Media
Tags AR 2019-2020, konference_WOS, odmeny_2022, POZNÁMKA, RIV_2021, RIV_2023_zmena, unor_2020_o, xD1, xD2
Tags International impact, Reviewed
Changed by Changed by: Bc. Jan Peterec, učo 24999. Changed: 14/6/2022 13:27.
Abstract
The continual blurring of the boundaries between live reality and digital reality is a phenomenon of today’s era. This fact brings with it both positive and negative impacts on all of society. Social media continuing user personal data forms an important part of the process in question. The testing of such data uses auditing approaches that can help analyse the links between users and social media. The objective of this essay is therefore to audit the level at which users share personal data on a selected social media platform. The reason is that certain users of social media can be hypothetically presumed not to concern themselves with the security of their shared data. It is therefore important to address these questions as part of scientific/research objectives. The execution of this objective has been achieved through experimental testing of a Generation Z study sample. Specifically, this was performed using the PAPI methodology and by calculating Cronbach’s alpha in the statistical program IBM SPSS. The dependencies determined were subsequently defined primarily using the Pearson correlation coefficient. Other testing consisted of analysing the sample of user profiles of selected social media. The results were statistically summarized and were then submitted for audit recommendations; the conclusions were addressed as part of the technical discussion. In conclusion, it has been recommended that modern users of social media be trained in and comply with security rules when sharing personal data. This will contribute to general adaptation to its new association with social and economic processes.
Abstract (in Czech)
Kontinuální stírání hranic mezi žitou realitou a digitální realitou je fenoménem dnešní doby. Tato skutečnost sebou přináší pozitivní i negativní dopady na celou společnost. Důležitou součástí zmíněného procesu jsou pak sociální média obsahující osobní data uživatelů. K jejich testování přitom slouží auditní přístupy, které mohou pomoci analyzovat vazby uživatelů a sociálních médií. Cílem příspěvku je proto auditní ověření, v jaké míře uživatelé sdílejí osobní data na vybraném sociálním médiu. Lze totiž hypoteticky předpokládat, že někteří uživatelé sociálních médií neřeší problematiku bezpečnosti svých sdílených dat. Je proto důležité se těmito otázkami zabývat v rámci vědecko-výzkumných záměrů. Ke zpracování uvedeného zadání dochází experimentálním testováním vybraného vzorku Generace Z. A to zejména metodikou PAPI a kalkulací Cronbachovy alfy ve statistickém programu IBM SPSS. Zjištěné závislosti jsou následně určovány především Personovým korelačním koeficientem. Další testování spočívá v analýze vzorku uživatelských profilů vybraného sociálního média. Výsledky jsou statisticky sumarizovány, následně jsou předloženy k auditním doporučením a závěrem jsou rozebírány v odborné diskuzi. Dnešním uživatelům sociálních médií je závěrem doporučeno vzdělávání a dodržování bezpečnostních pravidel při sdílení osobních dat. To přispěje ke všeobecné adaptaci na nové souvislosti ve společenských i ekonomických procesech.
PrintDisplayed: 28/3/2024 16:15