MALOVANÁ, Simona, Jan FRAIT a Martin HODULA. What Does Really Drive Consumer Confidence? Social Indicators Research. Netherlands: Springer, roč. 2021, č. 155, s. 885-913. ISSN 0303-8300. doi:10.1007/s11205-021-02626-6. 2021.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název What Does Really Drive Consumer Confidence?
Název česky Co skutečně ovlivňuje spotřebitelskou důvěru?
Autoři MALOVANÁ, Simona (203 Česká republika, garant), Jan FRAIT (203 Česká republika, domácí) a Martin HODULA (203 Česká republika).
Vydání Social Indicators Research, Netherlands, Springer, 2021, 0303-8300.
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 50206 Finance
Stát vydavatele Nizozemské království
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW URL
Kód RIV RIV/04274644:_____/21:#0000763
Organizační jednotka Vysoká škola finanční a správní
Doi http://dx.doi.org/10.1007/s11205-021-02626-6
UT WoS 000617851400002
Klíčová slova česky Složený index; Faktorová analýza; důvěra domácností; Růst úvěru
Klíčová slova anglicky Composite index; Factor analysis; Households’ confidence; Loan growth
Štítky AR 2020-2021, odmeny_2021, RIV_2022, xJ1
Změnil Změnil: Bc. Jan Peterec, učo 24999. Změněno: 1. 3. 2022 08:15.
Anotace
We construct a novel index of households’ macroeconomic environment (HOME) based on the data from 22 high-income European countries between 2002 Q1 and 2018 Q4. The resulting index is in line with the broad features of the countries’ business and financial cycles and captures well households’ perception of their underlying economic situation. We discuss joint properties of the HOME index and the widely employed survey-based consumer confidence indicator. We show that households’ expectations are tightly linked to current macroeconomic conditions. This finding echoes the literature linking consumer attitudes and actual economic developments. The HOME index also reflects the importance of asset prices and lending conditions for households’ behavior. In a single-country case study, we provide empirical evidence that links the proposed index to new credit extended to households. The evidence suggests that households need a longer period of good macroeconomic conditions to decide to take on a mortgage than they do in the case of a consumer loan.
Anotace česky
Konstruujeme nový index makroekonomického prostředí domácností (HOME) založený na datech z 22 evropských zemí s vysokými příjmy v období od 1. čtvrtletí 2002 do 4. čtvrtletí 2018. Výsledný index je v souladu s obecnými rysy obchodních a finančních cyklů zemí a dobře zachycuje vnímání domácností jejich základní ekonomické situace. Diskutujeme společné vlastnosti indexu HOME a široce používaného indikátoru spotřebitelské důvěry založeného na průzkumech. Ukazujeme, že očekávání domácností jsou úzce spojena se současnými makroekonomickými podmínkami. Toto zjištění se odráží v literatuře spojující postoje spotřebitelů a skutečný ekonomický vývoj. Index HOME také odráží důležitost cen aktiv a úvěrových podmínek pro chování domácností. V případové studii jedné země poskytujeme empirické důkazy, které spojují navrhovaný index s novými úvěry poskytnutými domácnostem. Z důkazů vyplývá, že domácnosti potřebují k rozhodnutí vzít si hypotéku delší období dobrých makroekonomických podmínek než v případě spotřebitelského úvěru.
VytisknoutZobrazeno: 28. 3. 2024 14:54