B_RP_2 Business Management 2

University of Finance and Administration
Summer 2011
Extent and Intensity
2/0. 5 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
Ing. Zdeněk Bezděka (seminar tutor)
doc. Ing. Karel Havlíček, Ph.D., MBA (seminar tutor)
Ing. Barnabáš Krešne (seminar tutor)
Ing. Martin Petrášek (seminar tutor)
Guaranteed by
doc. Ing. Karel Havlíček, Ph.D., MBA
Department of Economics and Management – Departments – University of Finance and Administration
Contact Person: Mgr. Kateřina Pittnerová
Timetable of Seminar Groups
B_RP_2/pMKL: Tue 14:00–14:44 K312, Tue 14:45–15:30 K312, M. Petrášek
B_RP_2/pMMO: Mon 8:45–9:29 M24, Mon 9:30–10:15 M24, Z. Bezděka
B_RP_2/pMPH: Thu 14:00–14:44 E007KC, Thu 14:45–15:30 E007KC, M. Petrášek
B_RP_2/sMKL: Wed 9. 2. 14:00–15:30 K211, 15:45–17:15 K211, Wed 6. 4. 14:00–15:30 K211, 15:45–17:15 K211, Z. Bezděka
B_RP_2/sM1aPH: Wed 16. 2. 15:45–17:15 E225, 17:30–19:00 E225, Wed 2. 3. 15:45–17:15 E225, 17:30–19:00 E225, K. Havlíček
B_RP_2/sM1bPH: Wed 16. 3. 17:30–19:00 E227, 19:15–20:45 E227, Wed 23. 3. 19:15–20:45 E227, Wed 6. 4. 15:45–17:15 E227, M. Petrášek
B_RP_2/vMMO: Sat 12. 2. 9:45–11:15 M25, 11:30–13:00 M25, Sat 26. 2. 9:45–11:15 M25, 11:30–13:00 M25, B. Krešne
B_RP_2/vM2PH: Fri 11. 2. 15:30–17:00 E128, Sat 26. 2. 9:45–11:15 E128, 11:30–13:00 E128, Sat 12. 3. 8:00–9:30 E128, K. Havlíček
B_RP_2/vM3PH: Sat 26. 2. 8:00–9:30 E129, Sat 12. 3. 9:45–11:15 E129, 11:30–13:00 E129, Fri 25. 3. 17:15–18:45 E129, K. Havlíček
Prerequisites (in Czech)
Předpokladem úspěšného zvládnutí obsahu studovaného předmětu studentem jsou předchozí znalosti: základů marketingové komunikace a marketingového výzkumu, základních poznatků o vývoji ekonomických teorií, vybraných otázek psychologie a sociologie. Rozhodující krok k naplnění cílů studia tohoto předmětu musí studující udělat tím, že bude chtít samostatně pracovat po celou dobu studia. Je nezbytná rozsáhlá individuální příprava.
Course Enrolment Limitations
The course is offered to students of any study field.
Course objectives (in Czech)
Studium předmětu umožní studentům základní orientaci v procesech, které jsou typické pro formulaci hierarchické soustavy cílů, odpovídajících aktuální situaci podniku. Studenti se seznámí se změnami, které přináší proces globalizace, s analytickými přístupy, které umožní orientovat se ve vývojových tendencích makro- i mikrookolí, a faktory, které je nutno sledo-vat na úrovni odvětví a oboru. Zároveň se seznámí i s obecnými poznatky v oblasti řízení, jeho jednotlivými složkami a metodami, které se využívají při jejich realizaci. Předmět svým pojetím a obsahem směřuje k získání takových poznatků o podniku a jeho řízení, které umožňují správné pochopení místa, významu a vlivu marketingových aktivit na jeho úspěšnost a ekonomické výsledky.
Syllabus (in Czech)
  • 1.Řízení podniku, analýza okolí. Řízení podniku v tržní ekonomice, strategické, taktic-ké a operativní řízení, jeho cíle. Definice, význam ekonomického vývoje. Charakter okolí podniku. Místo marketingových aktivit v procesu řízení podniku, 2.Projektové řízení. Podstata projektu a projektového řízení. Vliv výkonnosti projektů na výkonnost podniku. Kritické faktory úspěchu a rizika projektů. 3.Analýza okolí podniku, vlivy makrookolí, globalizace. Vývoj vybraných působících faktorů (politické, ekonomické, sociální, technické a technologické). Podnik v globál-ním prostředí. 4.Analýza okolí podniku, vlivy mikrookolí. Odvětvová struktura, analýza odvětví, ži-votní cykly v odvětví, klíčové faktory úspěchu. 5.Vnitřní zdroje podniku. Zdrojový pohled na podnik. Identifikace zdrojů podniku a je-jich analýza. Hodnototvorný řetězec, primární a podpůrné činnosti. 6.Komplexní hodnocení podniku. Metodická východiska. Ekonomická, mimoekono-mická a komplexní hodnocení podniku. Controlling, audit. 7.Tradiční a nové chápání konkurence. Identifikace konkurenčního postavení, identifi-kace kritických a klíčových faktorů úspěchu. 8.Analýza zranitelnosti podniku. Faktory a průběh analýzy zranitelnosti, odhad relativ-ní konkurenční síly. Specifické přednosti podniku jako zdroj konkurenční výhody.
Literature
  • STEINÖCKER, R.:Strategický controlling Praha: BaBtext, 1997
  • DRUCKER, P.: Výzvy managementu pro 21. století. Praha: Management Press, 2000, ISBN 80-7261-021-X
  • TRUNEČEK, J.:Znalostní podnik ve znalostní společnosti
  • PETŘÍKOVÁ, R.:Lidé v procesech řízení (multikulturní dimenze podnikání. Praha: Professional Publishing, 2007 ISBN 978-80-86946-28-3
  • ŠULÁK, M.,VACÍK, E.: Strategické řízení v podnicích a projektech
  • KEŘKOVSKÝ, M., VYKYPĚL, O.: Strategické řízení. Teorie pro praxi. 2. vydání. Praha: C.H. Beck, 2006 ISBN 80-7179-453-8
  • PITRA, Z.:Základy managementu (management organizací v globálním světě počátku 21. století)Praha: Professional Publishing, 2007.
  • ČASTORÁL, Z.:Správa majetku Praha: VŠFS, o.p.s., 2005
  • ŠMÍDA, F.:Strategie v podnikové praxi Praha: Professional Publishing, 2003. ISBN 80-86419-41-X
  • VEBER, J. a kol.: Management – základy, prosperita, globalizace
  • KAŠÍK, M., HAVLÍČEK, K.: Podnikový marketing. Praha: VŠFS,2004 ISBN: 80-86754-31-6
Assessment methods (in Czech)
V návaznosti na předmět B_RP_1 vypracovat a obhájit ročníkovou práci jako předpoklad účasti u zkoušky
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course can also be completed outside the examination period.
Information on the extent and intensity of the course: 8 hodin/semestr.
The course is also listed under the following terms Summer 2008, Summer 2009, Summer 2010, summer 2012, Summer 2021, Summer 2022, Summer 2023, Summer 2024, Summer 2025.
  • Enrolment Statistics (Summer 2011, recent)
  • Permalink: https://is.vsfs.cz/course/vsfs/summer2011/B_RP_2