VSFS:B_PR_2 Public Relations 2 - Course Information
B_PR_2 Public Relations 2
University of Finance and AdministrationSummer 2018
- Extent and Intensity
- 2/1. 6 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
- Teacher(s)
- Ing. Vilém Kunz, Ph.D. (seminar tutor)
Ing. Jiří Šnajdar (seminar tutor) - Guaranteed by
- Ing. Vilém Kunz, Ph.D.
Subdepartment of Management and Marketing – Department of Economics and Management – Departments – University of Finance and Administration
Contact Person: Květoslava Dolejšová - Timetable of Seminar Groups
- B_PR_2/cM1PH: each even Thursday 10:30–11:14 E129, each even Thursday 11:15–12:00 E129, J. Šnajdar
B_PR_2/cM2PH: each odd Thursday 10:30–11:14 E128, each odd Thursday 11:15–12:00 E128, J. Šnajdar
B_PR_2/pMPH: Wed 12:15–12:59 E306, Wed 13:00–13:45 E306, V. Kunz, J. Šnajdar
B_PR_2/vMMO: Fri 23. 3. 15:45–17:15 M21, 17:30–19:00 M21, 19:15–20:45 M21, Fri 13. 4. 17:30–19:00 M21, 19:15–20:45 M21, V. Kunz
B_PR_2/vMPH: Sat 17. 2. 9:45–11:15 E124, 11:30–13:00 E124, Fri 16. 3. 15:45–17:15 E224, Sat 7. 4. 9:45–11:15 E124, 11:30–13:00 E124, J. Šnajdar - Prerequisites
- B_PR_1 Public Relations 1
The requirement for the completion of this course is completion of the course B_Mar. - Course Enrolment Limitations
- The course is offered to students of any study field.
- Course objectives
- Hlavním cílem předmětu bude seznámit studenty se specifiky v aplikaci public relations v různých oblastech a to jak komerčního tak i nekomerčního charakteru (podniky různých velikostních skupin, různá odvětví průmyslu, vzdělávání, sport, neziskové organizace, atd). Zvláštní důraz bude kladen na současné techniky PR, na media relations jaké základní prostředek uskutečňování PR aktivit, které se projevují zejména v politické oblasti a které souvisejí se zmíněnou agendou setting (ovlivňující všechna média jedním tématem) a spinováním (tzv. spin doctors, určující témata agendy). Posluchači budou seznámeni též se specifickou součástí PR - krizovou komunikací, jejími hlavními zásadami a strategiemi. Jde o velmi agresivní prvky ovlivňování veřejného mínění ve prospěch jedné skupiny. Nedílnou součástí předmětu budou praktická cvičení v multimediálním studiu VŠFS, kde se posluchači seznámí alespoň se základy tvorby psaných sdělení a audiovizuálních sdělení.
- Learning outcomes
- PR 1: Gained knowledge and skills can be utilized in all areas relating to effective use of techniques and means of public relations in organizations as well as in activities of communication agencies.
- Syllabus
- PŘEDNÁŠKA 1: Krizová komunikace prostřednictvím PR PŘEDNÁŠKA 2: Odlišnosti public relations od klasické reklamy PŘEDNÁŠKA 3: Plánování a realizace PR procesu PŘEDNÁŠKA 4: Evaluace PR - měření a vyhodnocování efektivity PR činností PŘEDNÁŠKA 5: Fungování PR agentur, spolupráce klienta s PR agenturami PŘEDNÁŠKA 6: Media relations - PR a vztahy s médii PŘEDNÁŠKA 7: Corporate publishing. Inzerce jako prostředek PR PŘEDNÁŠKA 8: Public relations v sepětí s eventy a podporou prodeje PŘEDNÁŠKA 9: Public affairs a government relations PŘEDNÁŠKA 10:Využití PR ve vybraných odvětvích a organizacích PŘEDNÁŠKA 11:Politické public relations. PR a politická praxe PŘEDNÁŠKA 12:Nové technologie a nová média v PR. Online public relations.
- Literature
- required literature
- Kašík, M., Kunz, V., Černá, J.: Public relations – komunikace organizací. Praha: VŠFS – Eupress, 2006. ISBN 80-86754-65-0
- Hejlová, D. Public relations. Grada, Praha: 2015, ISBN 978 – 80-247-5022-4
- KADERA, M., VLAČIHOVÁ, A. Lobbing. Praha: VŠFS – EUPRES, ISBN 80–358–0754 -9.
- recommended literature
- KOPECKÝ, L. Public relations - Dějiny - teorie - praxe -. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4229-8
- Svoboda, V.: Public relations moderně a účinně. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-247-0564-8
- KUNZ, V. KAŠPAROVÁ, K. Moderní přístupy ke společenské odpovědnosti firem a CSR reportování. Praha : Grada Publishing, 2013., ISBN 978-80-247-4480-3.
- L Etang, J.: Public relations: základní teorie, praxe, kritické přístupy. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-596-7
- Caywood, Clarke, L.: Public Relations – řízená komunikace podniku s veřejností. 1. vydání. Brno: Computer Press, 2003. ISBN-80-7226-886-4
- Němec, P.: Integrovaná komunikace korporací. 1. vydání. Praha: VŠE, 2006. ISBN 80-245-1027-8
- Teaching methods
- The lesson is structured as a lecture/seminar in the full-time study program (a weekly allocation of 2 lectures + 1 seminar) and guided group consultations in the combined study programme (10). Obligatory lesson attendance: Obligatory seminar attendance in the full-time study program is the minimum of 75%; in guided group consultations in the combined study program it is 50%.Students who won’t meet participation requirements may be assigned additional educational tasks during the term (so that it would be possible to prove their educational results and acquired qualifications required to award the credit).
Students will be asked to follow (except required literature) current trends in the field of public relations, not only in professional press – Strategie, Marketing & Media, Marketing Magazíne, Trend Marketing, Marketing & Komunikace – but also on professional websites. These topical issues will be discussed and analysed. - Assessment methods
- Oral or written examination in respect of the thematic block of the course.
- Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- Information on completion of the course: ISP
The course can also be completed outside the examination period.
Information on the extent and intensity of the course: 10 hodin/semestr.
- Enrolment Statistics (Summer 2018, recent)
- Permalink: https://is.vsfs.cz/course/vsfs/summer2018/B_PR_2