N_Lob Lobbying

Vysoká škola finanční a správní
léto 2020
Rozsah
2/0/0. 12 hodin KS/semestr. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Ing. Petr Mach, Ph.D. (cvičící)
Garance
Ing. Petr Mach, Ph.D.
Katedra ekonomie a managementu (FES, KEM) – Katedry – Vysoká škola finanční a správní
Kontaktní osoba: Bc. Kamila Procházková
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
N_Lob/pEKPH: každý sudý čtvrtek 10:30–11:14 S36, každý sudý čtvrtek 11:15–12:00 S36, každý sudý čtvrtek 12:15–12:59 S36, každý sudý čtvrtek 13:00–13:45 S36, P. Mach
N_Lob/vEKKV: Pá 28. 2. 17:30–19:00 KV308, 19:15–20:45 KV308, So 18. 4. 9:45–11:15 KV204, 11:30–13:00 KV204, So 25. 4. 9:45–11:15 KV204, 11:30–13:00 KV204, P. Mach
N_Lob/vEKPH: Pá 14. 2. 17:30–19:00 S11, 19:15–20:45 S11, Pá 13. 3. 14:00–15:30 S11, 15:45–17:15 S11, Pá 27. 3. 17:30–19:00 S11, 19:15–20:45 S11, P. Mach
Předpoklady
Základní znalost tvorby legislativních procesů, schopnost otevřené komunikace a obhajování vlastních zájmů.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Lobbing se zejména v posledním desetiletí dostal do popředí zájmu široké veřejnosti, médií i odborníků z řad několika vědních disciplín. Novodobý počátek zájmu o tento fenomén v České republice i jeho samotný výskyt je spojen se vznikem samostatné České republiky, s nastolováním demokratického systému vládnutí a se zaváděním tržní ekonomiky. V odborné literatuře se setkáme s mnoha definicemi. Nejčastěji je zmiňována definice italského profesora sociologie na University of Political Science v Turíně Luigiho Graziana, který se dlouhodobě zabývá problematikou lobbingu na evropské úrovni. Ve své knize Lobbying and the Public Interest popisuje lobbing jako specializovanou a odbornou reprezentaci prostřednictvím široké škály prostředků, které v zásadě vylučují korupční výměnu služeb. Jako reprezentant partikulárních zájmů lobbista dodává informace a odborné expertízy, které mohou být užitečné a někdy i rozhodující při definování finální legislativní a správní regulace. Předmět je pojat komplexně a zaměří se na lobbying v prostředích, v nichž je zastoupen nejfrekventovaněji, v prostředích, která se vzájemně prolínají, avšak způsob, charakter i techniky se mohou značně lišit. Předmět se soustředí na problematiku vymezení pojmů s lobbingem souvisejících, představí lobbing pohledem OECD, zmíní aktéry národního lobbingu, přičemž tyto rozdělí do dvou základních kategorií: aktéry lobbingu politického a aktéry lobbingu institucionálního (profesní svazy, instituce, neziskové organizace, atd.) V neposlední řadě se předmět zaměří na lobbying na úrovni podnikového (firemního) prostředí. Budou diskutovány základní procesy spojené s tvorbou lobbistických strategií, principy, jakými je např. transparentnost, integrita, odpovědnost, nediskriminace a nástroje jejich prosazování. Předmět zahrne též nejčastější vyjednávací techniky využívané v jednotlivých prostředích. Cílem předmětu je vybudovat základ vědění v oblasti lobbingu, potažmo fundraisingu z poměrně širokého úhlu pohledu tak, aby byl posluchač dobře vybaven pro klíčovou kompetenci svého budoucího uplatnění v roli manažera – tj. schopnost uplatnit vliv („lobbovat“), schopnost prosadit a obhájit konkrétní zájem.
Výstupy z učení
Po absolvování tohoto předmětu bude mít student následující odborné znalosti. Bude umět: definovat, poznat a pochopit podstatu a smysl lobbyingu, fundraisingu představit pojem lobbying pohledem OECD v jeho vývojových etapách, porozumí základním pojmům a jejich vzájemné závislosti, synergickým efektům. V průběhu výuky student získá následující odborné dovednosti. Bude schopen: vysvětlit pojmy, jejich význam a obsah s lobbyingem související a k lobbyingu se vztahující, pracovat s informačními zdroji, analyzovat získaná data a na jejich základě stanovit cíle pro jednotlivé lobbistické/fundraisingové aktivity, pracovat v týmu, prezentovat a obhájit vlastní názor, porozumět aplikaci teorie rozhodování za rizika, porozumět aplikaci teorie her v lobbingu porozumět aplikaci teorie rent-seeking v lobbingu
Osnova
1. Co je lobbing. 2. Lobbing a etika. 3. Teorie kolektivního jednání. 4. Proces lobbingu 5. Lobbing a korupce. 6. Politický a ústavní systém ČR 7. Lobbing a rozhodování za rizika. 8. Rent-seeking. 9. Teorie veřejné volby 10. Lobbing a teorie her 11. Regulace lobbingu 12. Fundraising
Literatura
    povinná literatura
  • Poslanecká sněmovna. Proces přijímání zákonů. https://www.psp.cz/sqw/hp.sqw?k=173
    doporučená literatura
  • TAJTÁKOVÁ, Mária a kol. Marketing neziskových organizácií, športu a kultury. 1. vyd. Trenčín: Vysoká škola manažmentu v Trenčíně. 2016. 194 a. ISBN 978-80-8186-407-4.
  • OECD. Lobbyists, Governments and Public Trust. Volume 3. Impl ementi ng the OECD Principl es for Transparency and Integrity in Lobbying. OECD Publishing. 2014. 228 s. ISBN 978-92-64-21421-7.
  • BITONTI, Alberto a Phil HARRIS, ed. Lobbying in Europe: public affairs and the lobbying industry in 28 EU countries. London : Palgrave Macmillan. 2017. 368 s. ISBN 978-1-137-55256-3.
  • Thomson, Stuart. Public Affairs in Practice : A Practical Guide to Lobbying, Kogan Page, 2006. ProQuest Ebook Central, https://ebookcentral.proquest.com/lib/vsfscz/detail.action?docID=288523. Dostupné na https://ebookcentral.proquest.com/lib/vsfscz/home.
  • WAWROSZ, Petr. Korupce v redistribučním prostředí - Česká republika, Evropa, svět. Praha: Národohospodářský ústav Josefa Hlávky, 2016. 363 s. ISBN 978-80-88018-07-0. https://is.muni.cz/do/rect/habilitace/1456/240882/habilitacni_prace/Wawrosz_Korupce_v_re
  • PRŮŠA Jan a Pavel RYSKA. Korupce. Ekonomie vs. Mýty. 1. vyd. Praha: Centrum pro ekonomiku a politiku. 2013. 104 s. ISBN 978-80-87806-03-6.
  • MULLER, Karel, LABOUTKOVÁ, Šárka, VYMĚTAL, Petr a kol. Lobbing v moderních demokraciích. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, a.s. 2010. 256 s. ISBN 978-80-247-3165-0.
  • Úřad vlády České republiky. Oddělení boje s korupcí. Vládní koncepce v boji s korupcí – vždy aktuální. Plnění úkolů Strategie vlády v boji proti korupci.
Výukové metody
V prezenční formě výuky proběhne cyklus 12 přednášek, přičemž výklad bude doplňován praktickými příklady z lobbistické a fundraisingové praxe, jakož i diskuzemi na konkrétní témata. Interaktivní metody výuky budou zaměřeny především na získání schopnosti studentů prezentovat a obhájit svůj názor, náhled, schopnost argumentace. Výuka v kombinované formě – 4 bloky- studia předpokládá průběžnou přípravu studentů na hromadné konzultace, na kterých bude kladen důraz na praktické aplikace s cílem optimálního využití poznatků z daného předmětu i osobním životě, volnočasových aktivitách i v podnikové praxi. Odborné dovednosti student získá především prostřednictvím vlastního zpracování, řešení případových studií a přípravy dílčích prezentací. Předmět je postaven na kritickém myšlení orientovaném na schopnost prezentace, komunikace a schopnosti argumentace, aktivním přístupu ke světu, otevřeném přístupu k etickým diskusím. Důraz je kladen ne exaktní myšlení založeném na ověřených kvalitativních a kvantitativních datech, na schopnosti práce s informacemi, s trendovými informačními a prezentačními systémy. Lobbying a fundraising představuje na vědeckém základě jako sled vzájemně propojených projektů a procesů veřejně právního prostředí.
Metody hodnocení
Předmět je ukončen ZÁPOČTEM Prezenční studium: Podmínkou zápočtu je A) splnění povinnosti aktivní docházky min. 75 % na přednášky (tj. nejen pouhá prezence, ale aktivní podílení se na průběhu výuky, diskutování, interakce, argumentace), plnění úkolů domácí přípravy. B) Vypracování a prezentace lobbistického/fundraisingového projektu v minimálním rozsahu: 1.Záměr, cíl popisované lobbistické/fundraisingové aktivity. 2.Nositel lobbingu x lobbovaný, fundraiser x fundraisovaný, očekávání od hracího pole. 3.Popis kroků jednotlivých lobbistických/fundraisingových aktivit, rozpočet. 4.Vyhodnocení předpokládané efektivity lobbingu/fundraisingu. C) Zápočtový test Kombinované studium: Podmínkou získání zápočtu je A) Splnění povinnosti aktivní docházky v min. 50% řízených konzultací (avšak nikoli jen pouhá prezence, ale aktivní podílení se na průběhu výuky, diskutování, interakce, argumentace). B) Vypracování a prezentace lobbistického/fundraisingového projektu. Minimální rozsah dle výše uvedeného. C) Zápočtový test Studentům v průběhu výuky nebude akceptována pozdní docházka
Informace učitele
Ve složce "Studijní materiály" mají studenti k dispozici powerpointovou prezentaci učitele včetně zkouškových otázek a odkazů na literaturu. Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2011, léto 2012, léto 2013, léto 2014, léto 2015, léto 2016, léto 2017, léto 2018, léto 2019, léto 2021, léto 2022, léto 2023, léto 2024, léto 2025, léto 2026.