N_Lob Lobbying

Vysoká škola finanční a správní
léto 2017
Rozsah
2/0. 8 hodin KS/semestr. 6 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
JUDr. Josef Novák (cvičící)
doc. Ing. Naděžda Petrů, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. Ing. Naděžda Petrů, Ph.D.
Katedra ekonomie a managementu (FES, KEM) – Katedry – Vysoká škola finanční a správní
Kontaktní osoba: Lenka Bažantová
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
N_Lob/pRPH: Čt 8:45–9:29 S13, Čt 9:30–10:15 S13, kromě Čt 9. 2., kromě Čt 2. 3. ; a Čt 16. 2. 14:00–15:30 S11, Čt 9. 3. 14:00–15:30 S23, N. Petrů
N_Lob/uRPH: Út 4. 4. 14:00–15:30 S24, 15:45–17:15 S24, Út 18. 4. 15:45–17:15 S24, 17:30–19:00 S24, J. Novák
N_Lob/vRPH: So 18. 2. 9:45–11:15 S13, 11:30–13:00 S13, Pá 3. 3. 15:45–17:15 S24, 17:30–19:00 S24, J. Novák
Předpoklady
Tento předmět nemá žádné předpoklady.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Cílem předmětu bude uvést studenty do problematiky lobbingu, fundraisingu, metodiky, metod a praktického uplatnění lobbingu a fundraisingu v podnikové praxi i v praxi neziskových organizací. Představit lobbing a fundraising jako profesionální a řádným způsobem vykonávanou aktivitu, která je nezbytným článkem souboru fundamentálních činností v rámci strategického plánování firmy. Naplánovat jeho aktivity tak, aby vedly k úspěšnému etablování firmy na trhu a k získání konkurenční výhody. Hledat náměty na zodpovězení otázek typu: Koho lze považovat za lobbistu, jaké schopnosti a dovednosti se u úspěšného lobbisty předpokládají? Koho lze považovat za lobbovanou osobu? Jak vymezit pojem lobbing a fundraising? Jaké jsou zdroje, funkce, strategie a techniky lobbingu? Jak probíhají pokusy o zákonné úpravy lobbingu v ČR, v rámci EU a v zemích EU? Vysvětlit pojem korupce, vyhledat korupční aféry a vyhodnotit, jak se jim dá předcházet. Na portálu veřejných zakázek vyhledat veřejnou zakázku, připravit nabídku a lobbistickými aktivitami podpořit její přijetí. Definovat zájmové skupiny na regionální, oborové, národní i mezinárodní úrovni. Problematika u koho lobbovat, kde lobbovat, na co se při lobbingu zaměřit,jakým stylem lobbovat a jaká média lze pro lobbing využít, bude zkoumána na několika konkrétních případových studiích v rámci prostředí ČR i EU. Budou posuzovány techniky přímého i nepřímého lobbingu, fundraisingu, vyhledávány PR,PA agentury a kampaně ovlivňující ať již v pozitivním či negativním smyslu veřejné mínění.
Předpokládané získané způsobilosti studentů: formulovat strategickou vizi lobbistického či fundraisingového záměru,analyzovat prostředí, ve kterém se bude lobbistická (fundraisingová) aktivita prosazovat, definovat zájmové skupiny, stanovit cíl, metody, postup konkrétní lobbistické (fundraisingové)aktivity,pojmenovat pojem korupce, navrhnout techniky předcházení korupčnímu jednání, vyhledat veřejnou zakázku, připravit její zpracování,identigfikovat rizika lobbistického projektu, navrhnout nástroje pro jejich řízení, vypracovat lobbistický či fundraisingový projekt pro konkrétní organizaci.
Cíle předmětu platí i pro kombinované studium.
Osnova
  • 1. okruh: lobbing – legální a legitimní forma zájmového zprostředkování a ovlivňování.
  • 2. Okruh: společenské aktivity, spolky, skupiny, společnosti jako nositelé zájmů
  • 3. okruh: komunikace jako základ úspěšnosti lobbingu, fundraising
  • 4. okruh: osobnost lobbisty, korupce,transparentnost veřejných zakázek, etika, budoucnost lobbingu.
  • Osnova předmětu je rozdělena do 12 tématických celků, které jsou vzájemně propojeny a tématicky navázány:
  • 1.Proč lobbing – výzvy svobody v procesu demokratizace a evropeizace
  • 2.Operacionalizace pojmu lobbing, zákonné úpravy lobbingu v ČR, v rámci EU, v zemích EU.
  • 3.Politický, institucionální, podnikový lobbing.
  • 4.Společenské aktivity, typologie, formy a funkce zájmových skupin, fundraising neziskových organizací
  • 5.Role asociací v rámci úspěšného lobbingu zájmů svých členů v různých odvětvích (malé a střední firmy, cestovní ruch, zdravotnictví…) z hlediska evropského i národního.
  • 6.Lobbingové strategie, taktiky a nástroje.
  • 7.Lobbing jako součást marketingového mixu.
  • 8.Veřejné mínění a jeho možnosti přímého či nepřímého ovlivňování, agenda setting, propaganda.
  • 9.Komunikace jako vzájemná výměna informací mezi lobbistou a lobbovaným (písemné a ústní komunikace, deset zlatých pravidel ústní komunikace), tisk jako součást lobbingové kampaně, PA agentury jako servisní organizace pro zviditelnění a publicitu témat.
  • 10.Osobnost lobbisty.
  • 11.Vymezení pojmu korupce.
  • 12.Etika a morálka, veřejné zakázky a jejich transparentnost, průběh zadávacího řízení, jejich vyhledávání a využití pro cíle zájmových skupin.
Literatura
    povinná literatura
  • ŠEDIVÝ Marek a Olga Mendlíková. Public relations, fundraising a lobbing pro neziskové organizace. Praha:Grada Publishing, a.s. 2012, ISBN 978-80-247-4040-9
  • BOUKAL Petr a kol. Fundraising pro neziskové organizace. Praha: Grada Publishing, a.s. 2013. ISBN 978-80-247-4487-2
  • Strategie vlády v boji proti korupci
  • • Michal Kadera, Alena Vlačihová. Lobbing. 1. vydani. Praha : Vysoka škola finanční a spravni, 2011.Edice EUPRESS. ISBN 978-80-7408-053-1
  • • Karel B. Müller, Šárka Laboutková, Petr Vymětal : Lobbing v moderních demokraciích. Grada Publishing a.s.. 2010. ISBN 978-80-247-3165-0
    doporučená literatura
  • Václav Svoboda. PR moderně a účinně. Praha: Grada Publishing, a.s. 2009. ISBN 978-80-247-2866-7.
  • Časopis Lobby, relevantní internetové zdroje, IS ProQuest
  • • Rinus van Schendelen : Jak lobbovat v evropské unii aneb Machiavelli v Bruselu. Centrum strategických studií. 2004. ISBN 80-903333-2-X
  • • Daniel Guéguen: Evropský lobbing. BMS creative s.r.o. 2008. ISBN 978-254- 397-3
  • WHITE, Theodor. The making of the President. vyd 1. New York : ACLS History E-Book Project, 1964. 273 s. ISBN 9781597401531.
  • MCCOMBS, Maxwell. Agenda settings : Nastolování agendy, masová media a veřejné mínění. Vyd 1. Praha: Portál, s. r. o., 2009. 26 s. ISBN 978-80-7367-591-2.
Výukové metody
PS: 12 hodin přednášek, KS: 8 hod. řízených konzultací. Výuka bude probíhat na bázi interaktivních přednášek, v rámci kterých bude teorie doplňována příklady z praxe. Účast bude vyžadovat určitý stupeň připravenosti posluchačů v návaznosti na osnovu jednotlivých soustředění tak, aby umožnila kvalifikovanou diskuzi na probíraná témata.
Předpoklady: znalost fungování zákonodárné moci v ČR (postupy legislativního procesu), znalost struktury a fungování Evropské unie, znalost základních principů fungování podnikatelského prostředí.
Metody hodnocení
Předmět je zakončen ZKOUŠKOU formou písemného testu. K prokázání získaných znalostí z předmětu student vypracuje případovou studii na téma Lobbing či Fundraising v praxi a zvolí si buď zájmovou skupinu či konkrétní obchodní firmu. Tuto případovou studii studenti prezenční formy představí v rámci výuky, bude ve skupině diskutována, zpřipomínkována a u ústní zkoušky bude podrobně rozebrán postup a logika zvolených lobbistických metod.Studenti kombinované formy zasílají prezentaci před písemnou zkouškou. Power Pointová prezentace (případová studie) bude mít následující strukturu: Záměr, cíl popisované lobbistické nebo fundraisingové aktivity. Nositel lobbingu x lobbovaný, fundraiser/fundraisovaný. Popis kroků jednotlivých aktivit - celkový rámec (co, proč, kdo, kdy, jak), hrací pole, nástroje komunikace, rozpočet, časový harmonogram. Měřítka a vyhodnocení předpokládané efektivity projektu. Účast na přednáškách (75%) a řízených konzultacích (KS 50%) je vyžadována v rozsahu stanoveném Studijním řádem VŠFS a je součástí kritérií k udělení zkoušky. Studentům, kteří nesplní povinný rozsah účasti, mohou být v průběhu semestru zadány dodatečné studijní povinnosti - práce za "nedocházku" ( v míře, která umožní prokázat studentovu znalost problematiky a získání kompetencí nezbytných pro úspěšné zakončení předmětu.)
Informace učitele
Vyučující předpokládá, že zájemci o tento obor průběžně sledují časopisy: Lobby, Strategie, aktuální informace týkající se dané problematiky. Na jednotlivá aktuální témata budou studenti též upozorňováni i v průběhu výuky. Další komentáře Studijní materiály Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2011, léto 2012, léto 2013, léto 2014, léto 2015, léto 2016, léto 2018, léto 2019, léto 2020, léto 2021, léto 2022, léto 2023, léto 2024, léto 2025.